لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۵

رییس‌جمهوری آمریکا: چهار نفر نامزد تصدی سمت مشاور امنیت ملی هستند


رییس‌جمهوری آمریکا می‌گوید که چهار نفر نامزد تصدی سمت مشاور امنیت ملی هستند که نام کیث کلوگ، مشاور موقت امنیت ملی، نیز در میان آنها است.

کیث کلوگ، ژنرال بازنشسته که ریاست شورای امنیت ملی کاخ سفید بوده است، پس از آن نامش مطرح شد که مایکل فلین روز دوشنبه هفته گذشته به دلیل تماس‌های جنجالی‌اش با سفیر روسیه در واشینگتن از سمت مشاور امنیت ملی استعفا کرد.

دونالد ترامپ این سمت را به دریاسالار رابرت هاوارد پیشنهاد کرد ولی او روز پنجشنبه این پیشنهاد را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دو منبع مطلع از تصمیم رابرت هاوارد که از مدیران ارشد اجرایی شرکت لاکهید مارتین است، گفته‌اند او به این دلیل تصدی این سمت را نپذیرفت چون می‌خواست تیم خودش را داشته باشد.

رییس‌جمهوری آمریکا روز جمعه ۲۹ بهمن خبر داد که همچنان در حال ارزیابی سایر نامزدهای بالقوه برای تصدی این پست است.

وی در حساب توئیتری خود نوشت: «ژنرال کیث کلوگ که مدت زمان طولانی است او را می‌شناسم، برای پست مشاور امنیت ملی بسیار جدی است، مثل سه نامزد دیگر».

آقای ترامپ جزئیاتی درباره نامزدهای دیگر ارائه نکرد. با این حال از ژنرال بازنشسته دیوید پترائوس به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی نام برده می‌شود.

پست مشاور امنیت ملی رییس‌جمهوری آمریکا از مهم‌ترین سمت‌های مشورتی ا‌ست که نیازی به تایید کنگره ندارد.

آقای ترامپ گفته است که کی. تی. مک‌فارلند، معاون مایکل فلین، می‌تواند در مقام خود باقی بماند.

مایکل فلین در پی انتشار گزارش‌ها در مورد تماس تلفنی‌اش با سفیر روسیه در واشینگتن و گفت‌وگو در مورد تحریم‌های اعمال‌شده از سوی دولت باراک اوباما به خاطر اتهام دخالت‌های سایبری در کارزار انتخاباتی ایالات متحده، به درخواست رییس‌جمهوری، از سمت خود استعفا کرد.

دونالد ترامپ در عین حال به شدت از افشای اطلاعات در مورد آقای فلین انتقاد کرده‌ است.

رهبران کنگره آمریکا گفته‌اند که درباره تماس‌های مشاور پیشین امنیت ملی رییس‌جمهوری و نیز دیگر مشاوران ارشد دونالد ترامپ با روسیه، در ماه‌های پیش از آغاز ریاست‌جمهوری او، تحقیقاتی انجام می‌دهند.

XS
SM
MD
LG