لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۶

مرگ سه معترض دیگر در ادامه اعتراض‌های ضد دولتی ونزوئلا


دادستان کل ونزوئلا روز پنج‌شنبه، پنجم مردادماه، از مرگ سه نفر در جریان درگیری‌های نخستین روز از اعتصاب علیه دولت نیکولاس مادورو خبر داد.

رهبران اپوزیسیون ونزوئلا روز چهارشنبه چهارم مرداد از آغاز اعتصابی دو روزه در این کشور خبر داده بودند.

بیش از چهار ماه اعتراض مردمی در ونزوئلا که علیه دولت آقای مادورو در ماه آوریل آغاز شد تاکنون بیش از صد کشته بر جای گذاشته است و هنوز از پایان آن نشانی دیده نمی شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آمار کشته‌های این اعتراض‌ها یک روز پس از آن در ونزوئلا افزایش یافت که دولت دونالد ترامپ ۱۳ مقام ارشد در این حکومت را مستوجب تحریم دانست.

به این ترتیب هم‌اکنون فرماندهان ارتش و پلیس این کشور نیز مورد تحریم‌های آمریکا هستند، و دولت آمریکا اعلام کرده است که تحریم‌های گسترده‌تری را مد نظر دارد که احتمالا صنعت نفت این کشور را نیز هدف خواهد گرفت.

ایالات متحده پیشتر در ماه مه نیز اعضای دادگاه عالی ونزوئلا را که از نزدیکان نیکولاس مادورو هستند تحریم کرده بود.

رویترز به نقل از مقامات آمریکایی هدف از وضع این تحریم‌ها را نشان دادن عزم واشینگتن برای «اقدامات اقتصادی سریع و قاطع» در صورتی توصیف می‌کند که دولت مادورو روز یکشنبه رای‌گیری برای تشکیل مجلس موسسان را برگزار کند.

نیکلاس مادورو بر اجرای این رای‌گیری تاکید کرده است.

منتقدان حکومت ونزوئلا بر این عقیده‌اند که رای‌گیری در این باره تنها به «تثبیت دیکتاتوری» در این کشور منجر خواهد شد.

بر اساس قانون این کشور، مجلس موسسان قدرت خواهد داشت قانون اساسی را بازنویسی کند و قوانین کنونی را که به نفع اپوزیسیون تعبیر می‌شود ملغی کند.

از اردیبهشت‌ماه گذشته که نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا،‌ از تلاش برای تغییر قانون اساسی خبر داد اعتراض‌ها در این کشور وارد فاز تازه‌ای شد و هنوز از تب و تاب آن کاسته نشده است.

معترضان، دولت نیکولاس مادورو را به «دیکتاتوری» و ناتوانی در اداره امور کشور متهم می‌کنند. اما وی این اتهام‌ها را رد می‌کند.

ونزوئلا از بزرگ‌ترین دارندگان منابع نفت در جهان و از اعضای مهم اوپک، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، است.

با این حال به عقیده بسیاری از تحلیل‌گران سیاست‌های دولت‌های هوگو چاوز و پس از او نیکولاس مادورو، به بحران اقتصادی و کمبود مواد غذایی، دارویی، سوخت و مایحتاج ضروری زندگی برای میلیون‌ها نفر در این کشور منجر شده است.

XS
SM
MD
LG