لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۳

حذف جوکوویچ، اندی ماری و شاراپووا در ملبورن


ماریا شاراپووا
ماریا شاراپووا
رقابت‌های تنیس آزاد استرالیا که نخستین رویداد از چهار گرنداسلم سال است، با حذف فینالیست‌های پارسال در مردان و مدافع عنوان قهرمانی زنان پیگیری شد.

بزرگ‌ترین شگفتی مسابقات امسال در رده مردان، شکست نوواک جوکوویچ از استانیسلاس واورینکا در مرحله یک‌چهارم نهایی بود. جوکوویچ که در سه سال گذشته حرف اول این مسابقات را زده برای چهارمین قهرمانی متوالی و پنجمین جام از ملبورن، شروع مطمئن و با صلابتی داشت و حتی ست اول بازی با لئوناردو مایر آرژانتینی را ۶-۰ برد. اما دیدار تاریخی این اعجوبه صربستانی با واورینکا حکایتی متفاوت داشت.

جوکوویچ پارسال هم در همین مسابقات به طرز عجیبی از دام واورینکا نجات یافت. او مقابل واورینکای سوئیسی در ساعت دو بامداد به وقت ملبورن و پس از پنج ساعت تلاش در حالی به برتری ۳-۲ رسید که ست اول را ۶-۱ باخته و در ست دوم هم ۵-۲ عقب بود!

جوکوویچ پارسال پس از برتری چنان برانگیخته شد که از فرط شادی، پیراهن خود را درید و فریادزنان در زمین دوید. واورینکا هم که باورش نمی‌شد پیروزی را با شکست معاوضه کرده، اشک‌ریزان به رختکن رفت. این سخت‌ترین مصاف نوواک جوکوویچ در امتداد بازی‌های سال گذشته بود. امسال اما واورینکا روند برتری خود را از ابتدا تا انتها حفظ کرد و انتقام شکست ناگوار پارسال را هم گرفت.

بوریس بکر آلمانی که به عنوان مربی جدید جوکوویچ در جایگاه نشسته بود، ابراز احساسات چشمگیری در طول مسابقات بروز می‌داد اما در عمل، پیشرفتی در بازی "نوله" دیده نشد.

در ملبورن ۲۰۱۴ راجر فدرر با اشتفان ادبرگ مربی جدیدش به ترتیب بر جیمز داک ورث از استرالیا، بلاژ کاوچیچ اسلوونیایی و تیموراز گاباشویلی از روسیه چیره شد؛ سه پیروزی قابل پیش‌بینی. فدرر پارسال برای دهمین بار پیاپی توانست به مرحله نیمه‌نهایی اوپن ملبورن راه یابد، اما امسال برای تداوم رکورد رشک‌برانگیز خود باید دو مانع سخت به نام‌های سونگا و ماری را پشت سر می‌گذاشت.

برخلاف انتظار، سونگای فرانسوی دردسری ایجاد نکرد و ۳-۰ به فدرر باخت. اما ستاره محبوب سوئیسی که پرافتخارترین تنیس‌باز مرد تاریخ جهان محسوب می‌شود، پارسال در مرحله نیمه‌نهایی و رقابتی مهیج ۳-۲ مغلوب اندی ماری شده بود. ماری که سه بار به فینال این جام رسیده، از وقتی ایوان لندل را به عنوان مربی برگزیده، غیر از مواقعی که مصدوم شده همواره در مسیر پیشرفت و موفقیت قرار داشته.

لندل از چکسلواکی در دهه ۸۰ میلادی مرد شماره یک تنیس جهان بود و هشت بار فاتح رقابت‌های گرنداسلم شد. او برخلاف بوریس بکر، در جایگاه هیچ واکنشی نسبت به امتیازات کسب شده یا از دست رفته شاگردش نشان نمی‌دهد.

فدرر ۳۲ ساله و تمام‌نشدنی، این بار با اقتدار و نتیجه ۳-۱ قهرمان ویمبلدون را ناکام گذاشت. ماری که در بازی قبلی پس از واگذاری یک ست به استفان روبر فرانسوی راکت خود را شکسته بود، این بار هم در امتداد بازی از عصبانیت به تور آسیب زد که باعث ایجاد وقفه در جریان مسابقه شد.

رافائل نادال مرد شماره یک تنیس جهان که خیز بلندی برای فتح چهاردهمین گرنداسلم خود برداشته، در دیداری دشوار ۳-۱ از سد گریگور دیمیتروف بلغاری گذشت. دیمیتروف ۲۲ ساله مقابل نابغه چپ‌دست اسپانیایی، ۲ ست را در تای برک واگذار کرد. نادال تاکنون چهارده گرنداسلم را برده، اما فقط یک جام از این چهارده جام را در ملبورن گرفته که آن هم مربوط به سال ۲۰۰۹ است.

از دیگر اتفاقات مهم مسابقات، حذف زودهنگام خوان مارتین دل پوترو از آرژانتین و بخت پنجم قهرمانی بود. فاتح یواس اوپن ۲۰۰۹ در دور دوم به روبرتو باتیستای کم نام و نشان از اسپانیا باخت. جان ایسنر آمریکایی در همان دور نخست شکست خورد و ریشارد گاسکه فرانسوی هم که بخت نهم بود در گام سوم مغلوب تامی روبردوی ۳۱ ساله شد.

در مسابقات زنان هم شگفتی‌های فراوانی به ثبت رسید و نامداران پر تعدادی ناکام ماندند. طوری که نفرات سی‌ام و بیستم جهان به نیمه‌نهایی راه یافته‌اند. ویکتوریا آزارنکا مدافع عنوان قهرمانی به رادونسکا از لهستان باخت و سرینا ویلیامز هم مقهور آنا ایوانوویچ شد. خود ایوانوویچ نیز در برابر اوژنی بوچار پدیده ۱۹ ساله مسابقات از کانادا تسلیم شد.

ماریا شاراپووا به دومنیکا سیبولکووای ۱۶۰ سانتیمتری از اسلواکی باخت تا نتیجه دور از انتظار دیگری رقم بخورد. پترا کویتووا از جمهوری چک و قهرمان ویمبلدون ۲۰۱۱ در همان دور نخست حذف شد. سارا ارانی مدافع عنوان قهرمانی از ایتالیا هم یک دور بیشتر دوام نیاورد و به یولیا گورگس آلمانی باخت. کارولینه ووزنیاکی بانوی شماره یک پیشین جهان از دانمارک و سابینه لیسیکی آلمانی از دیگر زنان سرشناسی بودند که از گردونه مسابقات خارج شدند.
XS
SM
MD
LG