لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۴

«خبرنگاران افغان، سالی پرخطر را پشت سرگذاشتند»


نیروهای انتظامی افغان، در تلاشند که امنیت کامل را در سراسر این کشور برقرار کنند.
نیروهای انتظامی افغان، در تلاشند که امنیت کامل را در سراسر این کشور برقرار کنند.
اتحاديه آزاد خبرنگاران افغانستان اعلام کرده است که در سال ۲۰۰۶ ميلادی ، خبرنگاران در افغانستان با تهديدها و خشونت های فروانی روبرو بوده اند.

بنا به گفته مسوول این اتحادیه، سال گذشته میلادی ، چالش برانگيزترين سال در جريان روند جديد سياسی در افغانستان ارزيابی شده است.

رحيم الله سمندر، مسول اتحاديه آزاد خبرنگاران افغانستان گفت که در سال ۲۰۰۶ ميلادی ، بيش از شصت مورد خشونت و بدرفتاری عليه خبرنگاران در افغانستان به ثبت رسيده است. به گفته او در ميان اين رويدادها ، سه خبرنگار در افغانستان کشته شده و دو تن ديگر جراحت برداشته اند.

اين اظهارات آقای سمندر در حالی بيان می شود که اخيرا فدراسيون جهانی خبرنگاران، سال ۲۰۰۶ ميلادی را سرشار از رويدادهای خطرناک و خشونت بار برای خبرنگاران در سراسر جهان توصيف کرده بود.

در سال ۲۰۰۶ ميلادی ، بيش از شصت مورد خشونت و بدرفتاری عليه خبرنگاران در افغانستان به ثبت رسيده است.
با اين حال، مسول اتحاديه خبرنگاران افغانستان، وضعيت رسانه های تصويری و شينداری را در جريان سال گذشته ميلادی رو به بهبود خوانده است.

اما رحيم الله سمندر، از وضعيت رسانه های نوشتاری در افغانستان ناراضی است و می گويد که نارسايی های مالی، بسياری از اين نشريات را از کار بازداشته و يا اینکه برخی از آنها را به يک حزب و سازمان سياسی وابسته ساخته است.

رييس اتحاديه آزاد خبرنگاران افغانستان گفت که در مقايسه با سال ۲۰۰۵ ميلادی در سال گذشته ، خبرنگاران در افغانستان با معيارهای خبرنگارانی مدرن بيشتر آشنا شده اند. اما او تصريح کرد که هنوز برخی خبرنگاران افغان در برخورد با مسايل، «تعصبات قومی و مذهبی» را در نظر دارند.

البته در سال ۲۰۰۶ ميلادی ، افغانستان تنها کشوری نبود که با «بدرفتاری و خشونت عليه خبرنگاران» دست و پنجه نرم کرد. بر اساس گزارش فدراسيون جهانی خبرنگاران در سال گذشته ، در بسیاری از کشورهای جهان رويدادهای خشونت بار برای خبرنگاران اتفاق افتاده است.

در يک سال گذشته ، ۱۵۵ خبرنگار در جريان حملات تروريستی و مرگ های مرموز کشته شده اند و عراق با مرگ ۶۸ خبرنگار در صدر کشورهای قراردارد که بيشتر ميزان تلفات خبرنگاران را داشته است.
XS
SM
MD
LG