لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۱

احمدی نژاد از سریلانکا به هند می رود


بیلبردی در کلمبو پایتخت سریلانکا. عکس از (AFP).
بیلبردی در کلمبو پایتخت سریلانکا. عکس از (AFP).

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران روز سه شنبه بعد از اقامه نماز جماعت با گروهی از مسلمانان سريلانکا، از تنها پالايشگاه اين کشور که تهران هزينه توسعه آن را به عهده گرفته بازديد کرد.


مقام های سريلانکا اعلام کرده اند که آقای احمدی نژاد تعهد کرده است تا به اين کشور، يک ميليارد و ۹۰۰ ميليون دلار وام کم بهره بپردازد.


به گفته دولت سريلانکا ايران برای کمک به توسعه پالايشگاه اين کشور، توسعه طرح های آبياری و پروژه های توليد برق و همچنين خريد نفت ايران، اين مبلغ را در اختيار سريلانکا قرار می دهد.


آقای احمدی نژاد در کنفرانس خبری روز دوشنبه که همراه با همتای سريلانکايی خود در آن حاضر شده بود، گفت: «توسعه روابط دو کشور تنها برای دو کشور مفيد نيست، بلکه به صلح و ثبات منطقه نيز کمک می کند.»


سريلانکا اخيرا به دليل آنچه از سوی کشورهای غربی «نفض حقوق بشر در جنگ داخلی ۲۵ ساله با شورشيان ببرهای تاميل» توصيف شده، با انزوای بين المللی رو به رو شده است.


سريلانکا اخيرا به دليل آنچه از سوی کشورهای غربی «نفض حقوق بشر در جنگ داخلی ۲۵ ساله با شورشيان ببرهای تاميل» توصيف شده، با انزوای بين المللی رو به رو شده است.

محمود احمدی نژاد، صبح روز دوشنبه به پاکستان رفته بود تا معامله احداث خط لوله هفت ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلاری را تثبيت کند. آمريکا از مخالفان سرسخت احداث اين خط لوله است.


آقای احمدی نژاد روز سه شنبه به دهلی نو می رود تا مقام های هند که آنها نيز علاقه مند به پروژه احداث خط لوله هستند، ديدار کند.


وی در اين سفر که کمتر از پنچ ساعت به طول خواهد انجاميد، با مان موهان سينگ، نخست وزير هند ملاقات می کند.


موضوع احداث خط لوله انتقال گاز از ايران به پاکستان و هند، در سال ۱۹۹۴ ميلادی مطرح شد اما در تمام اين سال ها اختلاف نظر بر سر قيمت گاز و هزينه های انتقال آن موجب شد تا اجرای اين پروژه به تاحير بيافتد.


با اين حال وزرای انرژی دو کشور هند و پاکستان، روز جمعه هفته گذشته در اسلام آباد با هم ديدار کردند و بعد از اين ديدار اعلام کردند که برای حل اختلاف نظر بر سر هزينه ترانزيت گاز از پاکستان به هند، «پيشرفت های قابل ملاحظه ای» داشته اند.


ايران و هند سال ۲۰۰۵ ميلادی يک قرارداد گاز امضا کرده اند که بر اساس آن، ايران بايد در طول ۲۵ سال، پنج ميليون تن گاز به هند ارسال کند. اما اين قرارداد که مبلغ آن حدود ۲۰ ميليارد دلار تخمين زده شده نيز با اختلافاتی بر سر قيمت گاز رو به رو شده است.


سفارت ايران در دهلی نو، همراه با وزارت امور خارجه هند اعلام کرده اند که بعد از ورود آقای احمدی نژاد به هند، يک کنفرانس خبری برپا خواهند کرد.


هند از سوی ايالات متحده آمريکا تحت فشار قرار گرفته است تا مبادلات تجاری خود را با ايران گسترش ندهد.


اما هند به دليل رشد اقتصادی چشمگير خود به شدت به انرژی نيازمند است. به ويژه اينکه اين کشور ۷۰ درصد انرژی مورد نياز برای اقتصاد رو به جهش خود را وارد می کند و به همين دليل برای تضمين نيازهای انرژی خود در آينده، به دنبال راههای گوناگون است؛ ايران به عنوان دومين منبع گاز جهان از اين زاويه، کمک بزرگی برای رشد اقتصادی هند خواهد بود.


هفته گذشته، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا گفت که واشينگتن انتظار دارد دهلی نو در سفر اخير آقای احمدی نژاد، درباره برنامه هسته ای تهران به وی فشار بياورد.


اما هند در واکنشی تند به اين اظهارات اعلام کرد که به آمريکا اجازه نمی دهد تا در روابط تجاری ايران – هند، مداخله کند.


XS
SM
MD
LG