لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۱

بازداشت یک اتریشی به اتهام فروش تجهیزات به ایران


این تجهیزات می توانند در تاسیسات هسته ای غیر نظامی یا ساخت سلاح های هسته ای به کار روند.
این تجهیزات می توانند در تاسیسات هسته ای غیر نظامی یا ساخت سلاح های هسته ای به کار روند.

رییس یک شرکت صادراتی ارتریشی، به اتهام فروش تجیهزات هسته ای به ایران، بازداشت شد.


خبرگزاری رویترز بنقل ازمانفرد کمرر، دادستان اتریش می گوید شرکت صادراتی Daniel Frosch Export، متهم است که تجهیزاتی، از جمله دستگاه های شتاب دهنده به ایران فروخته است که کاربرد دوگانه دارند و می توانند در تاسیسات هسته ای غیر نظامی یا ساخت سلاح های هسته ای به کار روند.


دادستانی اتریش بازداشت رییس این شرکت را که همراه دو پسرش آن را اداره می کنند، تایید کرده و می گوید که در تلاش است تا مدیر شرکت را، که بعد از هشدارهای وزارت اقتصاد و کار اتریش که بر صدور کالاها نظارت می کند، اکنون به دوبی نقل مکان کرده برای تحقیقات به این کشور بازگرداند.


به گفته دادستانی برخی دستگاه های الکترونیکی هم در ماه اوت گذشته درشهر گراس در جنوب اتریش از این شرکت ضبط شده است.

وکیل متهمان می گوید این ابزار برای مصارف غیر نظامی و مطابق مقررات وزارت اقتصاد و کار اتریش صادر شده اند و اتهام های وارده بی اساس است.


دادستانی اتریش دستگاه های شتابنده را یکی از تجهیزاتی اعلام کرده که در فهرستی قراردارند که کشورهای صعنتی آن ها را دارای کاربرد دوگانه می دانند و برای صدور آن ها محدویت وجود دارد.


اتریش با امارات متحده توافق استرداد متهمان را ندارد و هنوز معلوم نیست که برای استرداد «اریک فراخ» مدیر فراری این شرکت تقاضای به مقام های امارات داده شده یا نه.


دیوید البرایت، کارشناس مسائل هسته ای به خبرگزاری رویترز گفته است که ایران ترجیح می دهد با شرکت هائی که «تجهیزات دست دوم» می فروشند معامله کند چراکه مقررات حاکم بر معاملات این گونه شرکت ها زیاد سخت گیرانه نیست.


XS
SM
MD
LG