لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۵

نقشه «قتل» کاسترو به دست پدرخوانده های مافیا


عکسی از کاسترو در سالی که در کوبا به قدرت رسید.
عکسی از کاسترو در سالی که در کوبا به قدرت رسید.

مدارک تازه ای که سازمان سيا، CIA از ميان اسناد محرمانه خود منتشر کرده نشان می دهند که اين سازمان، در نخستين سال به قدرت رسيدن فيدل کاسترو در کوبا نقشه ای را برای به قتل رساندن وی طراحی کرده است.


خبرگزاری آسوشيتدپرس، به نقل از اسناد تازه منتشر شده این سازمان گزارش داده است که CIA برای اجرای این نقشه ابتدا به سراغ يک مامور سابق FBI رفته و او را استخدام کرده تا با دو تن از خطرناک ترين گنگسترهای تحت تعقيب در آن سال ها تماس بگيرد.


اين مامور بعد از تماس با اين گنگسترها که تحت تعقيب نيز بوده اند، به آنها قرص های سمی داده است تا با اين قرص ها رهبر جوان انقلاب کمونيستی کوبا، يعنی فيدل کاسترو را به قتل برسانند.


فيدل کاسترو با رهبری يک انقلاب کمونيستی موفق شد تا در سال ۱۹۵۹ ميلادی، به ديکتاتوری باتيستا در کوبا پايان دهد و نظام سياسی تازه ای را در اين کشور به قدرت برساند که بر پايه آرمان های چپ گرايانه اداره می شد.


اسم رمز: جواهرات خانوادگی


بنا به گزارش آسوشيتدپرس، در صدها صفحه از اسناد منتشر شده CIA ، اطلاعاتی به نام رمز «جواهرات خانوادگی» وجود دارند که اظهارات چهل ساله کمونيست های کوبايی را مبنی بر اينکه آمريکا می خواهد کاسترو را به قتل برساند، ثابت می کند.


و البته انتشار اين اسناد با استقبال مقام های کوبايی نيز رو به رو شده است. مقام های کمونيست کوبا می گويند که بيش از ۶۰۰ صفحه مدرک، نشان می دهد که آمريکا به دنبال قتل فيدل کاسترو، «قهرمان انقلابی آمريکای لاتين» بوده است.



«سم گلد» گانگستری قدرتمند که در شیکاگو جانشین آل کاپن شده بود و یکی از دو نفری بود که CIA با او تماس گرفته بود.

اکنون، کاستروی ۸۰ ساله، از انظار عمومی پنهان است و به رغم اينکه نزديک به يک سال است قدرت را به برادرش رائول واگذار کرده و به گفته منابع دولتی کوبا دوران وخيم بيماری اش سپری شده، کماکان از سخنرانی های آتشين و چندساعته او خبری نيست.


واکنش کوبایی ها


در نامه ای که اخيرا فيدل کاسترو در نشريات اين کشور منتشر کرد، بدون اشاره به جزئيات آمده است که جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، «اجازه و دستور قتل» او را صادر کرده است.


روز شنبه نيز روزنامه ارگان حزب کمونيست کوبا به نام «گرانما» در گزارشی نوشت: «بنا به دستورات کاخ سفيد، سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا (CIA) تلاش کرد تا فيدل کاسترو و ديگر رهبران و شخصيت ها را ترور کند.»


يکی ديگر از تلاش های عقيم مانده CIA برای قتل رهبر کوبا که همواره با آمريکا مخالف بوده، در مدارک ديگری که از رده بندی محرمانه خارج شده اند وجود دارد.


اسنادی که روز سه شنبه منتشر شده اند، بخشی از درخواست رييس سازمان CIA در سال ۱۹۷۳ ميلادی هستند که می خواست اقدامات قديمی اين سازمان را بررسی کند. جيمز شلينگزر که در اوج جنگ سرد به رياست CIA رسيده بود، به تمامی مقام های ارشد اين سازمان دستور داده بود تا بررسی کنند که آيا در گذشته اين سازمان، سياست های کلی زير پا گذاشته شده است يا نه.


بخشی از اطلاعات مربوط به وجود نقشه ترور کاسترو در سال ۱۹۷۱ ميلادی، بعد از تحقيقات گسترده روزنامه نگاری به نام جک اندرسون، در مطبوعات آمريکايی منتشر شده بودند.


داستان پدرخوانده های مافیا


اسناد منتشر شده نشان می دهند که CIA برای انجام عمليات خود يک مامور سابق FBI را به نام رابرت


سانتو از آخرین روسای مافیا که بازار کازینو در کوبا را در مشت خود داشت.

ماهئو در اختيار گرفته و او را به لاس وگاس فرستاده است. آقای ماهئو بعد از کار در FBI، از مشاوران هاوارد هيوز، از ثروتمندترين مردان جهان در دهه ۶۰ بود.


اين شخص در لاس وگاس با جانی روزلی، از گنگسترهای تحت تعقيب تماس گرفت و خود را عضوی از يک شبکه بين المللی معرفی کرد که خواهان کشته شدن فيدل کاسترو است.


او گفت که اين شبکه بين المللی به دليل ضررهای اقتصادی که با از دست دادن قمارخانه های کوبا بعد از انقلاب کمونيستی متحمل شده، به دنبال ترور کاسترو است.


در آن زمان، چريک های انقلابی کوبا، قمار را در جزيره کوبا ممنوع کرده بودند و يکی از بزرگترين بازارهای قمار گنگسترهای آمريکايی را در جهان از بين برده بودند.


در ادامه اين ماجرا، جانی روزلی، ماهئو را به دو گانگستر سرشناس ديگر به نام های مستعار «سم گولد» و «جو» معرفی کرده است. هر دوی اين افراد در فهرست افراد تحت تعقيب در ايالات متحده آمريکا، جزو ۱۰ نفر نخست بودند


در واقع يکی از اين افراد مومو جيانسانا بود. يکی از خطرناک ترين گنگسترهای آمريکايی که در شيکاگو، جانشين آل کاپون شده بود. نفر دوم نيز سناتوز تارفيکنت، از آخرين روسای بسيار بانفوذ مافيا در آمريکا بود که در دوره باتسيتا در کوبا به قدرتمندترين گانگستر صاحب نفوذ در اين کشور بدل شده بود.


در سال ۱۹۶۱ ميلادی، CIA تلاش کرد تا با پشتيبانی از کوبايی های فراری، و در يک عمليات تهاجمی که به نام «خليج خوک ها» معروف شد، دولت انقلابی کوبا را سرنگون کند. شکست در اين عمليات موجب شد تا طرح ترور کاسترو نيز رها شود.


XS
SM
MD
LG