لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۸

فرانسه به اعدام های اخیر در ایران اعتراض کرد


ايران از نظر تعداد اجرای احکام اعدام، بعد از چين در جهان رتبه دوم را دارد و از جمله کشورهای انگشت شماری است که اين مجازات، به وفور در آن اجرا می شود.
ايران از نظر تعداد اجرای احکام اعدام، بعد از چين در جهان رتبه دوم را دارد و از جمله کشورهای انگشت شماری است که اين مجازات، به وفور در آن اجرا می شود.

دولت فرانسه با احضار کاردار سفارت جمهوری اسلامی ايران به وزارت امور خارجه، به اجرای حکم اعدام در ايران اعتراض کرد.

وزارت امور خارجه فرانسه همچنين طی يک بيانه مطبوعاتی که روز پنج شنبه منتشر شد، به اعدام همزمان ۱۲ نفر درايران اعتراض کرد.

بنا به آمارهای رسمی، ايران از نظر تعداد اجرای احکام اعدام، بعد از چين در جهان رتبه دوم را دارد و از جمله کشورهای انگشت شماری است که اين مجازات، به وفور در آن اجرا می شود.

برای انتشار نظرات خود در مخالفت یا موافقت با حکم اعدام، اینجا کلیک کنید.


در بيانيه وزارت امور خارجه فرانسه آمده است: « فرانسه مانند سايرکشورهای اروپايی با قانون حکم اعدام در هر شرايطی و هرمکانی مخالف است و اعدام ۱۲ تن از شهروندان ايرانی در ۲۲ ژوئيه برابر با سی و يکم تيرماه را محکوم می کند.»

در حال حاضر اجرای مجازات اعدام در تمامی کشورهای عضو اتحاديه اروپا ممنوع است و اين کشورها، اعدام را از ميان مجازات های خود، به کلی حذف کرده اند.

در ادامه بيانيه وزارت امور خارجه فرانسه آمده است: «فرانسه با نگرانی ويژه ای اطلاع حاصل کرد که يک مقام رسمی دولت ايران در دهم ژوئيه، ۱۹ تيرماه گفته است که يکی از جرائم اين محکومين، تمايلات همجنسگرايانه آنان بوده است.»

درادامه اين بيانيه، وزارت امور خارجه فرانسه به اجرای حکم سنگسار نيز اعتراض کرده است: «اين احکام و اين اعدام ها، به سنگسار مردی به جرم زنا در پنجم ژوئيه، چهاردهم تيرماه اضافه می شود، که می تواند پيش درآمد اعدام های ديگری در آينده باشد.»


  • « فرانسه مانند سايرکشورهای اروپايی با قانون حکم اعدام در هر شرايطی و هرمکانی مخالف است و اعدام ۱۲ تن از شهروندان ايرانی در ۲۲ ژوئيه برابر با سی و يکم تيرماه را محکوم می کند.»
بیانیه وزارت امور خارجه فرانسه

همزمان به درخواست راما ياده، نايب وزير و مسئول بخش حقوق بشر وزارت امور خارجه فرانسه، کاردار سفارت ايران درپاريس، بامداد پنجشنبه به وزارت امور خارجه فرانسه احضارشد و مقامات مسئول اين وزارتخانه، مراتب انچه «نگرانی شديد خود را در اين مورد» خوانده اند، به وی ابلاغ و مخالفت خود را با اجرای قانون اعدام درهرشرايطی اعلام کرده اند.


در اين ديدار همچنين فرانسه با يادآوری اينکه متعهد شده است همواره درالغای قانون اعدام در جهان بکوشد، از دولت ايران خواستند که درآينده هيچ گونه حکم اعدام و سنگساری را اجرا نکند.

فرانسه همچنين اعلام کرد که از «تصميم قبلی ايران برای اجرا نکردن حکم سنگسار» حمايت می کند.

مقام های ايرانی هيچ گاه موضع گيری رسمی برای اجرا نکردن حکم سنگسار نداشته اند، اما همواره بنا به برخی گزارش ها از تهران، برخی مقام های ميانه روی بانفوذ با اجرای اين حکم در ايران مخالفند و تلاش می کنند تا جلوی اجرای آن را بگيرند.

سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه در جمع خبرنگاران، در پاسخ به اين سوال که آيا در گفت و گو با کاردار سفارت ايران، درمورد کسی که گفته می شود به دليل همجنسگرايی، اعدام شده است، صحبت کرده است يا نه؟ گفت: «تمام حکم های اعدام انجام شده در روزهای اخير مورد گفت و گو قرار گرفتند.»

وی افزود: «هدف از احضار کاردار سفارت ايران، تأکيد فرانسه برمخالفت با هرگونه اعدامی درايران بوده است.»

وی با يادآوری اينکه اعدام در اتحاديه اروپا لغو شده است، گفت: «اتحاديه اروپا و همه اعضای آن درجهت الغای حکم قانون اعدام متعهد شده اند و درهرفرصتی، به کشورهايی مانند ايران که هنوز حکم اعدام در آنها اجرا می شود، مخالفت خود را گوشزد می کنند.»


XS
SM
MD
LG