لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۲

منتظری: سنگسار در تاکستان، بر خلاف موازین بود


آیت الله منتظری، از مراجع عالی رتبه ایرانی است که سال ها است مورد غضب دستگاه حاکم قرار گرفته است.
آیت الله منتظری، از مراجع عالی رتبه ایرانی است که سال ها است مورد غضب دستگاه حاکم قرار گرفته است.

آيت الله حسينعلی منتظری، از مراجع عالی رتبه ايران، اجرای حکم سنگسار مردی به نام جعفر کيانی در تاکستان را «خلاف موازين» توصيف کرد.


آيت الله منتظری در پاسخ به سوال راديو فردا درباره اجرای حکم سنگسار، با برشمردن شرايط دشوار اثبات «زنای با احصان» (رابطه جنسی زن شوهر دار و مردی غير از شوهرش) برای قاضی، حکم سنگسار را «مترسکی» خوانده است که برای «پرهيز مردم از گناه بسيار بزرگ» وجود دارد.


در اين باره نظر دهيد


متن کامل پاسخ آيت الله منتظری به سوال راديو فردا


آيت الله منتظری در پاسخ مکتوبی که به تحريريه راديو فردا ارسال کرد، تاکيد کرده حکم سنگسار در اسلام، تنها برای «زنای با احصان» وجود دارد که تنها با شرايطی که تعيين شده، قابل اثبات است.


اين روحانی بلندپايه منتقد جمهوری اسلامی، در ادامه گفت:« اثبات «زنای با احصان» از دو طريق ممکن است:۱ – شهادت چهار نفر عادل که با چشم خود عمل را مشاهده کرده باشند، که تحقيق آن بسيار بعيد است. ۲ – اقرار خود متهم، چهار مرتبه در جو و محيط آزاد، نه در زندان يا تحت فشار.»


آيت الله منتظری تاکيد کرده است که اجرای حکم سنگسار، «به مجرد علم قاضی محل اشکال است.»


در بخش ديگری از اين پاسخ آمده است: «اگر طرف بعد از اقرار، انکار نمود، انکار او بر حسب موازين فقهی مسموع است، و در صورت اقرار طرف حق فرار دارد و اگر فرار کرد تعقيب او جايز نيست.»


اين مرجع دينی، در ادامه گفته است که به رغم تمامی شرايط اثبات «زنای با محاصن»، اصولا هر گاه «اجرای حکم شرعی موجب وهن مذهب باشد، بايد از اجرای آن خودداری کرد.»


حکم سنگسار جعفر کيانی، به اتهام رابطه جنسی با زنی متاهل، در حالی هفته گذشته در تاکستان اجرا شد که همگام با جمع بزرگی از فعالان حقوق بشر در ايران و خارج از ايران، برخی مقام های ارشد قوه قضاييه ايران نيز با اين حکم مخالفت کرده بودند.


واکنش های جهانی


اجرای اين حکم و همچنين خطر اجرای حکم سنگسار مکرمه ابراهيمی، زنی که به اتهام رابطه جنسی با جعفر کيانی در زندان تاکستان به سر می برد، واکنش های بسياری را در سراسر جهان در پی داشته است.


آخرين تحول در اين زمينه حاکی است که پيتر مک کی، وزير امورخارجه کانادا سنگسار جعفر کيانی در قزوين را شديدا محکوم کرده و از مقام های جمهوری اسلامی خواسته است تا مانع اجرای سنگسار مکرمه ابراهيمی شوند.


آقای مک کی در بيانيه ای اعلام کرد «مجازات سنگسار» نقض تعهدات ايران به پيمان های بين المللی حقوق شهروندی و سياسی و حقوق بشر است .


وزير امورخارجه کانادا افزود: «کانادا شديدا سنگسار جعفر کيانی را در روستای قرچه قزوين محکوم می کند.»


رموت آهرن، وزير امور خارجه ايرلند نيز با اشاره به اجرای حکم مرگ جعفر کيانی که در چهاردهم تيرماه به شيوه پرتاب سنگ کشته شد، اين شيوه اعدام را «وحشيانه» توصيف کرد.


وی همچنين سنگسار را «مغاير با تعهدات ايران در قبال قوانين بين المللی حقوق بشر» عنوان کرد و گفت: «مهلت قانونی ايران برای پايان بخشيدن به اقدامات ضد بشری و وحشيانه به آخر رسيده است.»


وزير امور خارجه ايرلند در ديدار با سفير ايران همچنين خواهان توقف اجرای حکم سنگسار مکرمه ابراهيمی شد.


ديدبان حقوق بشر: مانع از سنگسار مکرمه شويد


سازمان ديدبان حقوق بشر چهارشنبه ۲۰ تير ماه طی بيانيه ای خطاب به رييس قوه قضاييه او از وی خواست که هرچه سريعتر از اجرای حکم سنگسار مکرمه ابراهيمی، مادر چهل وسه ساله سه فرزند، جلوگيری کند.


ديدبان حقوق بشر در نامه رسمی خطاب به آيت الله محمود شاهرودی، رييس قوه قضاييه جمهوری اسلامی، از وی خواسته است که «اقدام عاجل برای جلوگيری از سنگسار» به عمل آورد و از مقامات ايرانی خواست تا مقرراتی که تحت آن، اعدام ازطريق سنگسار را تحت قوانين جزايی اسلامی مجاز می شمرد، لغو کنند.


جواستورک، معاون بخش خاورميانه و شمال آفريقای سازمان ديدبان حقوق بشر در اين زمينه گفت: «مقامات دولتی جعفرکيانی را علی رغم فرمان توقف حکم از سوی رييس قوه قضاييه ايران سنگسارکردند. آيت الله شاهرودی بايد مطمئن شوند که مکرمه ابراهيمی دچار سرنوشت مشابهی نمی شود.»


XS
SM
MD
LG