لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۹

اوج گیری دوباره ناآرامی در نوار غزه


هفته گذشته هوداران فتح در غزه تظاهرات برپا کردند.
هفته گذشته هوداران فتح در غزه تظاهرات برپا کردند.

در سرزمين های فلسطينی، در حالی که درآخرين عمليات ارتش اسراييل، ده فلسطينی کشته و شماری ديگ رزخمی شدند، سازمان حماس ده ها نفر از اعضای جنبش فتح را در نوارغزه دستگير کرد.


در عين حال، تلاش حماس برای جلوگيری از برقراری نمازجمعه مستقل توسط طرفداران فتح ناکام ماند.


همزمان تونی بلر، نماينده کميسيون ۴ جانبه صلح خاورميانه به ماموريت خود در اسراييل و سرزمين های فلسطينی ادامه می دهد و پنجشنبه با محمود عباس، رهبر حکومت خودگردان فلسطينی، در رام الله ديدار کرد.


حمله اسراييل به نوار غزه


در دو عمليات جداگانه، ارتش اسراييل درنوار غزه، تا شامگاه پنجشنبه ۹ فلسطينی مسلح و يک غير نظامی کشته شدند.


شش نفر از کشته شدگان، اعضای سازمان جهاد اسلامی بودند که به گفته ارتش اسراييل، طرحی را برای ربودن سربازان اسراييلی به مرحله اجرا گذاشتند.


همچنين به گفته ارتش اسراييل، بمب هايی که درون يک خودروی جيپ توسط شبه نظاميان جهاد اسلامی کار گذاشته شده بودند و به نزديکی يک مقر سربازان اسراييلی آورده شده بود، توسط نيروهای اسراييلی خنثی شده اند.


اسراييل می گويد نيروهای جهاد اسلامی می خواستند با انفجار اين خودرو و حمله همزمان به مقر اسراييلی، يک يا چند نفر ازسربازان اسراييلی را بربايند.


آتش زمينی ارتش اسراييل همزمان با حمله هوائی هليکوپترهای اين کشور، هر شش شبه نظامی جهاد اسلامی را که برای اين عمليات اعزام شده بودند، از پای درآورد.


شاخه نظامی جنبش فتح نيز اعلام کرد، درطراحی اين عمليات، با جهاد اسلامی همکاری کرده بود.

درعملياتی ديگر، حمله هليکوپترهای اسراييلی به نيروهای شبه نظامی جهاد اسلامی درنزديکی خان يونس در نوارغزه، به مرگ سه شبه نظامی ديگر اين سازمان منجر شد.


دستگيری اعضای فتح در غزه


اين رخدادها درحالی است که نيروهای حماس درشمال غزه به تعقيب و دستگيری اعضای فتح ادامه می دهند.


دست کم ۴۵ نفر از اعضای فتح درساعات اخير دستگير شده اند. فتح می گويد، يک عضو اين جنبش ازسوی حماس به قتل رسيده و جسد گلوله خورده او بامداد روز جمعه به دست آمده است.


حماس اين قتل را تکذيب می کند ولی می گويد، درصدد گرفتن تعهد کتبی از نيروهای فتح بوده تا درنماز جمعه عليه حماس تظاهرات نکنند.


سازمان حماس از هفته قبل اعلام کرده بود، طرح هايی از سوی فتح تدارک ديده شده تا تسلط حماس بر غزه را متزلزل کند.


حماس همچنين برگزاری مراسم مستقل نمازجمعه از سوی طرفداران فتح درغزه را ممنوع اعلام کرده بود.


جمعه گذشته، نيروهای حماس درپايان نمازی که هواداران فتح در محوطه باز برگزار کردند، به سوی آنان حمله بردند و نمازگزاران و خبرنگاران خارجی را مورد ضرب و شتم قراردادند. حماس اعلام کرده بود که هواداران فتح به سوی نيروهای حماس سنگ پرانی کرده اند.


حماس تاکيد کرده که نمازجمعه بايد تنها درمساجد برگزارشود اما فتح، حمايت محمود عباس و مفتی بيت المقدس را کسب کرده و اعلام داشته از حق برگزاری نماز جمعه درفضاهای باز برخوردار است.

مفتی بيت المقدس تاکيد کرده که نمازجمعه واجب شرعی است و می توان آن را در هر جائی برگزار کرد.


XS
SM
MD
LG