لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۵

تشییع جنازه آنتوان غانم، با حضور هزاران لبنانی


در مراسم روز جمعه، هزاران لبنانی با در دست داشتن پرچم هایی که آرم فالانژها بر روی آن دیده می شد، حضور یافتند.
در مراسم روز جمعه، هزاران لبنانی با در دست داشتن پرچم هایی که آرم فالانژها بر روی آن دیده می شد، حضور یافتند.

مراسم تشییع جنازه آنتوان غانم، نماینده ضد سوری پارلمان لبنان که روز چهارشنبه ترور شد، با حضور هزاران نفر از مردم لبنان در روز جمعه در بیروت برگزار شد.


آنتوان غانم، نماينده مسيحی پارلمان لبنان، روز چهارشنبه و در سن ۶۴ سالگی،به همراه چهار نفر ديگر بر اثر انفجار يک خودروی بمب گذاری شده در بيروت کشته شد .


وی هفتمين سیاستمدار ضد سوری لبنان است که از زمان قتل رفيق حريری نخست وزير سابق لبنان در سال ۲۰۰۵ میلادی، تا امروز ترور شده اند.


نمايندگان هم حزب آقای غانم دولت سوريه را مسئول اين حادثه خوانده اند و دمشق را محکوم کرده اند؛ اتهامی که سوريه به شدت آن را رد کرده است .


آنتوان غانم نيز همچون پير جميل، وزير صنعت لبنان که در ماه نوامبر سال گذشته ترور شد، از اعضای حزب مسیحی «کتائب» (حزب فالانژهای لبنان)بود.


در مراسم روز جمعه، هزاران لبنانی با در دست داشتن پرچم هایی که آرم فالانژها بر روی آن دیده می شد، حضور یافتند.



آنتوان غانم (راست) همچون پير جميل (چپ)، وزير صنعت لبنان که در ماه نوامبر سال گذشته ترور شد، از اعضای حزب مسیحی «کتائب» (حزب فالانژهای لبنان)بود.

مرگ آقای غانم و ديگر هم حزبی های وی در سال گذشته موجب شده است که احزاب ضد سوری در پارلمان لبنان ضعيف تر از گذشته شوند.


با این حال ائتلاف احزاب سنی، مسيحی و دروزی ها در پارلمان لبنان که از حمایت غرب برخوردارند، کماکان اکثریت - هر چند ضعیفی - از کرسی های پارلمان را در اختیار دارند.


هم اکنون در پارلمان ۱۲۸ نفری لبنان، ۶۸ کرسی در دست این ائتلاف است و در مقابل، ائتلاف حزب الله با گروهی دیگر از مسیحیان که از سوی ایران و سوریه حمایت می شوند، باقی کرسی ها را در اختیار دارند.


آرایش سیاسی احزاب لبنان در مقطع کنونی از آن جهت به شدت مورد توجه ناظران سیاسی است که این نمایندگان باید روز سه شنبه هفته آینده برای انتخاب ریاست جمهوری لبنان رای گیری کنند.


ریاست جمهوری لبنان در حال حاضر در اختیار امیل لحود است که به عنوان یک چهره سیاسی حامی سوریه شناخته می شود و البته دمشق نیز از وی حمایت می کند.


اين احتمال وجود دارد که به دليل به حد نصاب نرسيدن جلسه نمايندگان، رای گيری به روز ديگری منقل شود .


روز پنج شنبه گذشته خبرگزاری ها از تماس هايی ميان رهبران حزب های رقيب پارلمان برای پايان دادن به تنش های ۱۰ ماه گذشته خبر دادند، اما بعيد به نظر می رسد که اختلاف نظرهای موجود تا هفته آينده حل و فصل شوند.


انتخاب رييس جمهوری آينده لبنان طی حداکثر دو ماه آیِنده برای سرنوشت سياسی اين کشورکه از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ با جنگ داخلی روبرو بوده است بسيار حياتی به نظر می رسد.


XS
SM
MD
LG