لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۱

کشف محل تولد آنفولانزای مرغی قابل انتقال به انسان


ویروس قابل انتقال به انسان بیماری آنفولانزای مرغی، برای نخستین بار در جنوب چین دیده شده است.
ویروس قابل انتقال به انسان بیماری آنفولانزای مرغی، برای نخستین بار در جنوب چین دیده شده است.
سرانجام محققان توانستند محل تولد ويروس کشنده H5N1 ، برآمده از آنفولانزای مرغی را پيدا کنند؛ ويروسی که طی دو سه سال اخير به يک کابوس جديد برای بشريت تبديل شده است.

H5N1 ، نوع خطرناک آنفولانزای مرغی برای انسان ها است که دانشمندان بارها نگرانی خود را از شيوع ناگهانی اپيدمی بزرگ آن در سراسر جهان و مرگ مليون ها نفر بر اثر آن، ابراز کرده اند.

دانشمندان ويروس شناس دانشگاه کاليفورنيا می گويند H5N1 ويروس کشنده برآمده از بيماری آنفولانزای مرغی، برای نخستين بار در استانی در جنوب چين، به نام گوانگدونگ ديده شده است.

ويروس شناسان دانشگاه کاليفورنيا بر روی ۱۹۲ نمونه ويروس H5N1 که از آسيا و روسيه می آيند تحقيق کردند. نتيجه اين تحقيقات نشان می دهد از لحاظ زمانی ويروس يافت شده در استان جنوبی چين قدمت بيشتری از مابقی دارد.

هر چند بر اساس همين تحقيقات H5N1 استان گوانگدونگ نخستين ويروس توليد شده است، اما امروزه انواع مختلفی از اين ويروس کشنده وجود دارد که از جاهای مختلفی می آيند.

ويروس شناسان دانشگاه کاليفرنيا اطمينان دارند که يافته شدن زادگاه H5N1 می تواند به پيدا کردن واکسنی عليه آن کمک کند.

پروفسور والتر فيچ، يکی از محققان اين گروه ويروس شناسان می گويد: «اگر بتوان ويروس را در محلی که در آن به وجود آمده است کنترل کرد و از بين برد، می توان روش کنترل کلی آن را هم پيدا کرد.»

دانشمندان، گام به گام رد پای ويروس کشنده H5N1 را از چين تا ويتنام، کامبوج و يا تايلند دنبال کرده اند.

ويروس H5N1 نخستين بار در سال ۲۰۰۳ ميلادی و در منطقه جنوب شرقی آسيا پيدا شد. اين ويروس برای انسان مرگ آور است.

بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، تا امروز ۱۶۷ نفر بر اثر ابتلا به اين ويروس جان خود را از دست داده اند. بيشترين تعداد جانباختگان اهل ويتنام و اندونزی هستند.

آنفولانزای مرغی که ميان پرندگان شايع است، به دليل مهاجرت آن ها به نقاط مختلف جهان به همه جا انتقال پيدا می کند.

نوع کشنده آن برای انسان يعنی H5N1، سبب نگرانی های بسياری شده است. داشنمندان معتقدند هر لحظه اين امکان وجود دارد که يک اپيدمی بزرگ آنفولانزای کشنده ناشی از اين ويروس شايع شود و جان ميليون ها نفر را در سراسر جهان بگيرد.
XS
SM
MD
LG