لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۳

ایران از نظر اثر منفی بر جهان مقام اول را داراست


به نظر می‌رسد پیام دوستی محمود احمدی‌نژاد برای جهان و دعوت به عدالت‌گستری چندان به میزان محبوبیت ایران کمک نکرده است.
به نظر می‌رسد پیام دوستی محمود احمدی‌نژاد برای جهان و دعوت به عدالت‌گستری چندان به میزان محبوبیت ایران کمک نکرده است.
بنابر نظرسنجی سالانه رادیو بی‌بی‌سی از شهروندان ۲۱ کشور جهان که نتایج آن روز جمعه منتشر شد، ۵۵ درصد شرکت‌کنندگان معتقدند که ایران اثر و نفوذی منفی در جهان دارد.

بنابر این نظرسنجی که پیش از حمله اخیر اسرائیل به نوار غزه انجام شد، پاکستان با ۵۳ درصد و اسرائیل با ۵۱ درصد از نظر اثر منفی در رتبه‌های دوم و سوم قرار می‌گیرند. در نظرسنجی بی‌بی‌سی در سال گذشته میلادی، ۲۰۰۸، نیز جمهوری اسلامی ایران با ۵۴ درصد و اسرائیل با ۵۲ درصد کمترین محبوبیت و بیشترین اثر منفی را داشتند.

در سال جاری، شهروندان سه کشور مصر، ترکیه و اندونزی بیشترین نگاه منفی را به اسرائیل داشته‌اند.

آلمان همچون سال گذشته تنها با ۱۵ درصد منفی بیشترین امتیاز از نظر محبوبیت را کسب کرده است و کشورهای کانادا، بریتانیا، ژاپن و اتحادیه اروپا نیز از این نظر در مقام‌های دوم تا پنجم قرار دارند.

در این میان وضعیت ایالات متحده از زمان انتخاب شدن باراک اوباما به عنوان رئیس جمهور این کشور اندکی بهبود یافته است، اما این کشور با ۴۳ درصد همچنان از جمله کشورهایی است که از نظر افکار عمومی بیشترین اثر منفی را در جهان دارد.

در نظرسنجی بی‌بی‌سی در سال گذشته میلادی، ۲۰۰۸، نیز جمهوری اسلامی ایران با ۵۴ درصد و اسرائیل با ۵۲ درصد کمترین محبوبیت و بیشترین اثر منفی را داشتند.
طبق یافته‌های این نظرسنجی، افکار عمومی در کشورهای کانادا، مصر، غنا، هند، ایتالیا و ژاپن اکنون نگاه مثبت‌تری به نفوذ آمریکا در جهان دارند. اما در سال گذشته نگاه مردم چین و روسیه به آمریکا منفی‌تر شده است.

افکار عمومی نسبت به نفوذ و اثر دو کشور روسیه و چین در سال گذشته بیشتر منفی بوده است. از نظر شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، امتیاز منفی روسیه از ۳۴ به ۴۲ درصد، و امتیاز منفی چین در یک سال گذشته از ۳۲ به ۴۰ درصد رسیده است.

در این نظرسنجی تلفنی که از تاریخ ۲۱ نوامبر ۲۰۰۸ تا اول فوریه ۲۰۰۹ انجام شده بیش از ۱۳ هزار نفر شرکت داشته‌اند.

کشورهایی که این نظرسنجی در آنها انجام شده عبارت‌اند از استرالیا، بریتانیا، کانادا، شیلی، چین، کستاریکا، مصر، ال‌سالوادور، فرانسه، آلمان، غنا، گوآتمالا، هندوراس، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، نیکاراگوآ، نیجریه، پاناما، فیلیپین، روسیه، اسپانیا، ترکیه و آمریکا.
XS
SM
MD
LG