لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۴

روزنامه همشهری توقیف شد؛ «تعطیلی خودخواسته» خبر


تصویری از آخرین شماره روزنامه خبر، روز دوشنبه، ۲ آذرماه
تصویری از آخرین شماره روزنامه خبر، روز دوشنبه، ۲ آذرماه
هیئت نظارت بر مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه روزنامه همشهری، ارگان شهرداری تهران، را به اتهام درج یک آگهی گردشگری توقیف کرد و روزنامه خبر نیز به «تعطیلی خودخواسته» تن داده است.

گزارش خبرگزاری های دولتی حاکی است که توقیف این روزنامه با استناد به ماده شش قانون مطبوعات ایران صورت گرفته است و پرونده آن برای رسیدگی به مراجع قضایی ارسال خواهد شد.

در همین زمینه خبرگزاری نیمه ‌رسمی «فارس» روز دوشنبه از قول محمدعلی رامین، دبیر هیئت نظارت، از صدور تذکر کتبی برای روزنامه های همشهری و خبر «به علت درج مطالب مغایر با قانون مطبوعات» خبر داد.

روزنامه‌های همشهری و خبر، هر دو به طیف اصول‌گرایان منتقد دولت محمود احمدی‌نژاد نزدیک‌اند که در انتقاد از سیاست‌های دولت او گاه گوی سبقت را از اصلاح‌طلبان نیز ربوده‌اند.

همشهری، از مؤسسات وابسته به شهرداری تهران بوده و مدیرعامل آن که هم اکنون علی اصغر محکی است از طرف شهردار تهران منسوب می‌شود. مدیران ارشد روزنامه خبر نیز پیوندهای نزدیکی با علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی ایران، دارند.

هیات نظارت بر مطبوعات به دلیل درج یک آگهی گردشگری دستور توقیف روزنامه همشهری را صادر کرده است که عکس معبد لوتوس، یکی از مراکز بهاییان در هند، را نشان می‌دهد.

از سوی دیگر روزنامه خبر روز دوشنبه از توقف خودخواسته انتشار نسخه کاغذی و تمرکز بر وب‌سایت اینترنتی خود با عنوان «خبر آن‌لاین» خبر داد.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، از قول «یک مقام آگاه» در روزنامه خبر به «اعمال فشارهای برخی محافل سیاسی به‌ویژه افراطیون حامی دولت» بر روزنامه خبر اشاره کرده است.

ایلنا با اشاره به مطالب برخی روزنامه‌های حامی دولت علیه روزنامه خبر می‌گوید: «گویی مشی این روزنامه تحمل نشده و منجر به تعطیلی خودخواسته آن از سوی دست‌اندرکاران این روزنامه شده است.»

علیرضا معزی، مدیرمسئول روزنامه خبر، در سرمقاله آخرین شماره این روزنامه که روز دوشنبه به دکه‌های روزنامه‌فروشی رسید به طور غیر مستقیم تنها از «برخی تنگناها و سوء‌برداشت‌ها که عرصه را بر آن تنگ کرده» سخن گفته است.

در جریان حوادث پس از انتخابات امسال بیش از ده‌ها روزنامه‌نگار به حکم دادستانی تهران بازداشت شدند که برخی از آنها از جمله عیسی سحرخیز،‌ مسعود باستانی، سعید لیلاز، بهمن احمدی امویی، و کیوان صمیمی بهبهانی با گذشت بیش از ۸۰ روز از انتخابات همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

در همین حال شمار قابل توجهی از روزنامه‌نگاران، عکاسان و وب‌نگاران نیز در پنج ماه اخیر و با آغاز بازداشت‌های گسترده روزنامه‌نگاران و خبرنگاران مجبور به ترک ایران شده‌اند که رسانه‌ها تعداد آنها را بیش از ۴۰ نفر اعلام کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG