لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۵

«ملاحظات روسیه در قطعنامه تحریم ایران اعمال شد»


به گفته وزیر امور خارجه روسیه، در پیش نویس قطعنامه، بر روی محدودیت برای آن بخش از فعالیتهای هسته ای ایران تمرکز شده که نگرانی هایی را در آژانس بین المللی انرژی اتمی بر انگیخته است.
به گفته وزیر امور خارجه روسیه، در پیش نویس قطعنامه، بر روی محدودیت برای آن بخش از فعالیتهای هسته ای ایران تمرکز شده که نگرانی هایی را در آژانس بین المللی انرژی اتمی بر انگیخته است.

به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس، سرگی لاوروف، وزیر امروخارجه روسیه گفت که در پیش نویس متن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره ایران، «بسیاری از ملاحظات روسیه» نیز مدنظر قرار گرفته است.


آقای لاوروف به خبرگزاری اینترفکس گفت: «در متن جدید پیش نویش قطعنامه که توسط سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا تهیه شده و در حال حاضر در میان اعضای شورای امنیت به بحث گذاشته شده، بسیاری از موضع گیری های ما مدنظر قرار گرفته است.»


به گفته وزیر امور خارجه روسیه، در پیش نویس قطعنامه، بر روی محدودیت برای آن بخش از فعالیتهای هسته ای ایران تمرکز شده که نگرانی هایی را در آژانس بین المللی انرژی اتمی بر انگیخته است.


آقای لاورف در تشریح این دسته از فعالیت ها و نوع محدودیت ها گفت: «منظورم غنی سازی اورانیوم، بازیابی شیمایی و برنامه های آب سنگین است که با محدودیت برای ارسال ابزار و فناوری مرتبط با ساخت سلاح هسته ای همراه خواهد شد.»


وی ضمن ابراز امیدواری از اینکه شورای امنیت، برای صدور این قطعنامه به توافق برسد و ایران نیز به میز مذاکره بازگردد تا بحران هسته ای ایران، با نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی به نتیجه برسد.


واکنش آمریکا


دولت آمريکا روز دوشنبه اعلام کرد : کاندوليزا رايس، وزيرخارجه آمريکا، در گفت و گویی تلفنی با همتای روس خود، تلاش کرد تا اختلافات در زمينه طرح تحريم های شورای امنيت سازمان ملل عليه ايران را رفع کند.


شان مک کورمک، سخنگوي وزارت خارجه آمريکا، با امتناع از پيش بينی زمان پيوستن ايران به باشگاه هسته اي گفت: ايران در تلاش است تا تکنولوژی خود در زمينه سانتريفوژ را تکميل کند.


سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: تکميل فن آوری سانتريفوژ، مسئله ای بسيار حساس است و وسيله ای است که با آن می توان درواقع اورانيوم را غنی کرد.


وی افزود: ايرانيان به راه و تلاش خود از مسيرهاي گوناگون ادامه می دهند.


سخنگوی وزارت خارجه آمريکا به جزیيات مکالمه تلفني رايس با لاوروف اشاره نکرد و تنها گفت آن ها برخی از مسایل بازمانده را بررسی کرده اند.


روسيه در قبال مسئله هسته ای ايران اتخاذ راه ديپلماسی را به سياست تحريم ترجيح داده اما ممکن است با پيش نويس تعديل شده قطعنامه ای علیه ایران که در دستور کار اعضای دائم شورای امنیت همراه با آلمان است موافقت کند.


دولت آمريکا به فعالیت های هسته ای تهران مظنون است وآن را تلاشی براي دست یابی این کشور به سلاح هسته ای می داند.


ايران اعلام کرده است که دستیابی به سلاح هسته اي جايي در برنامه هايش ندارد و برنامه هسته اي اش کاملا غيرنظامي و در راستاي اهداف صلح آميز است.


ممنوعيت سفر مقام های ايرانی؟



روسيه روز دوشنبه، ۱۸ دسامبر، بار ديگر مخالفت خود را با ممنوعيت سفر کارشناسان هسته ای و موشکی ايران ابراز داشت.


نمايندگان پنج عضو دايمی شورای امنيت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان، روز دوشنبه نيز بر سر قطعنامه تحريم ايران، گفت و گو کردند.


طبق پيش نويس قطعنامه، بر ۱۱ سازمان و مرکز تجاری و ۱۲ نفر از افراد وابسته به برنامه هسته ای و موشکی ايران، ممنوعيت سفر اعمال می شود.


ويتالی چورکين سفير روسيه در سازمان ملل متحد، ممنوعيت سفر را غير ضروری توصيف کرد و گفت ذکر اين موضوع، «هيچ کمکی به حل مشکل نمی کند».


اما الهاندرو ولف سفير موقت آمريکا در سازمان ملل متحد ممنوعيت سفر را جزو «اولويت ها» دانست و گفت اين نکته برای «ما بسيار مهم است و برای پيش بردن آن تلاش خواهيم کرد»


آقای چورکين گفت با آنکه مسکو، ضرورت ايجاد محدوديت های مالی در باره فعاليت های هسته ای ايران را به خوبی درک می کند، اما «توافق کرده ايم که بايد از محدوديت های پيشنهاد شده، فهرستی ارايه شود».


روز يکشنبه، سرگئی لاورف وزير امور خارجه روسيه گفته بود که کشورهای ۱+۵ به توافق بر سر قطعنامه نزديک می شوند.


آقای لاوروف ابراز اميدواری کرد که تا پيش از سال نو ميلادی، حدود دو هفته ديگر، توافق نهايی حاصل شود.








XS
SM
MD
LG