لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۰

سعودالفیصل: ایران خود را با مواضع دولت‌های عرب هماهنگ کند


شاهزاده سعودالفیصل، وزیر امور خارجه عربستان سعودی
شاهزاده سعودالفیصل، وزیر امور خارجه عربستان سعودی
عربستان سعودی روز یک‌شنبه به جمهوری اسلامی ایران توصیه کرد برای حمایت از آرمان‌های ملل عرب از کانال‌های دیپلماتیک اقدام کند و خود را «با اهداف و مواضع دولت های عرب هماهنگ کند.»

سعودالفیصل،‌ وزیر خارجه عربستان سعودی، پس از دیداری کوتاه با همتای ایرانی خود، منوچهر متکی، در نشستی خبری گفت: «ما در عین حال که قدردان حمایت‌های ایران از آرمان‌های عربی هستیم بر این عقیده‌ایم که ایران باید از طریق نهادهای عربی قانونی دست به عمل بزند.»

رابطه نزدیک ایران با دو گروه حزب‌الله لبنان و حماس فلسطین غالبا باعث تنش میان تهران و دولت‌های عربی بوده است که از متحدان ایالات متحده در منطقه به شمار می‌روند.

منوچهر متکی،‌ بعدازظهر یک‌شنبه با پیامی از محمود احمدی‌نژاد برای ملک عبدالله، پادشاه عربستان، در سفری از پیش اعلام‌نشده وارد ریاض شد.

دیدار غیرمنتظره وزیر خارجه ایران پس از آن صورت می‌گیرد که سه کشور مصر و سوریه و عربستان سعودی نشستی را در ریاض برگزار کردند که در جریان آن وزیر خارجه مصر ایران را به مداخله در امور کشورهای عرب برای افزایش نفوذ خود متهم کرد و عربستان نیز خواستار رویکرد یکپارچه کشورهای عرب نسبت به ایران شد.

وزیر خارجه عربستان سعودی همچنین در روز ۱۳ اسفندماه، در سخنانی تند و انتقادآمیز در اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب، آنها را به «اتحاد در برابر بلندپروازی‌های ایران» فراخوانده بود.

شاهزاده سعودالفیصل در نشست خبری روز یک‌شنبه خود باصراحت گفت که ایران باید از مواضع دولت‌های عربی بدون آن که بخواهد «جایگزین آنها شود» حمایت کند.

وزیر خارجه عربستان سعودی افزود: «هر یک از ما باید برای تضمین ثبات و پیوستگی روابط بر اساس همکاری موثر و احترام متقابل تلاش لازم را بکنیم.»

به نوشته خبرگزاری رویترز،‌ عربستان سعودی از این واهمه دارد که ایران و ایالات متحده در صورت برقراری رابطه به توافق برسند و ایران به عنوان قدرت اول در منطقه خلیج فارس مطرح شود و «تهدیدی احتمالی برای حکومت آل سعود ایجاد کند.»

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، از ابتدا مسیری مخالف سیاست‌های جرج بوش در پیش گرفته و از مشارکت دادن ایران و گفت‌وگوی مستقیم با آن بر سر پرونده هسته‌ای و دیگر مسائل سخن گفته است.

كشورهای عربی همچنين بارها از نفوذ ايران در عراق، فعاليت‌هاى نظامى جمهورى اسلامى ايران در خليج فارس و حمايت تهران از گروه‌هاى حماس در نوار غزه و حزب‌الله لبنان انتقاد كرده‌اند.
XS
SM
MD
LG