لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۷

کلینتون: انتظار ما از ایران بیش از این‌هاست


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه در عین مثبت خواندن مذاکرات هسته‌ای هفته گذشته با ایران گفت: «انتظار ما بسیار بیش از این‌هاست.»

خانم کلینتون که در کنار رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، با تلویزیون خبری سی‌ان‌ان گفت‌وگو می‌کرد مذاکرات گروه ۵+۱ با ایران در ژنو را «قدمی مثبت» خواند، اما اشاره کرد که هنوز برای پیش‌بینی نتیجه این مذاکرات «خیلی زود» است.

جمهوری اسلامی که بارها پرونده هسته‌ای خود را «تمام‌شده» خوانده بود، پنج‌شنبه هفته گذشته با شش قدرت جهانی به پای میز مذاکره رفت و با بازرسی سایت‌های هسته‌ای ایران، و همین طور برگزاری دور دیگری از مذاکرات در ماه جاری میلادی موافقت کرد.

همچنین به گفته مقامات آمریکایی ایران در این مذاکرات موافقت اصولی خود را برای ارسال ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود به روسیه، با هدف پالایش و افزایش رتبه غنی‌سازی آن، اعلام کرده است.

هیلاری کلینتون همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا ایران به حل مسئله برنامه هسته‌ای خود متعهد است یا خیر گفت: «ما نمی‌دانیم. هنوز نمی‌دانیم.»

برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه، نیز روز دوشنبه در همین باره گفته بود: «در مذاکرات با ايران پيشرفت کمی حاصل شده، و تهران هنوز بايد به سؤالاتی در مورد برنامه هسته‌ای خود پاسخ دهد.»

به گفته هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، پیشرفتی که در مذاکرات ژنو حاصل شد این فرصت را به قدرت‌های جهانی داده است تا اعمال ایران را ارزیابی کنند، اما با این حال دولت آمریکا در کنار دیگر قدرت‌ها در حال آماده ساختن تحریم‌هایی است تا در صورت شکست مذاکرات علیه ایران به کار روند.

بررسی تشدید تحریم‌ها در سنای آمریکا

در همین زمینه یک سناتور دموکرات آمریکایی روز سه‌شنبه از بررسی تشدید تحریم‌های موجود علیه ایران در سنای آمریکا در صورت شکست مذاکرات جاری خبر داد.

به گفته کریستوفر داد، رئیس کمیته بانکی سنای آمریکا، سناتورهای آمریکایی روز سه‌شنبه بررسی لایحه‌ای را آغاز می‌کنند که به دولت آمریکا قدرت می‌دهد در صورت بی‌نتیجه ماندن تلاش‌های دیپلماتیک در قبال ایران در هفته‌های آینده تحریم‌هایی شدیدتر را در پیش بگیرد.

هدف از لایحه پیشنهادی آقای داد، تعیین تحریم‌های جدید برای شرکت‌های صادرکننده بنزین به ایران و همین طور منع گسترده صادرات ایران به آمریکاست.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید از دو هفته پیش که خبر وجود یک تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم دیگر در ایران، در نزدیکی شهر قم، منتشر شده است، تلاش سناتورهای آمریکایی در کنگره این کشور برای تعیین تحریم‌های تازه دوچندان شده است.

مجلس سناى ايالات متحده پیشتر نیز لايحه‌اى را تصويب كرده بود كه بر اساس آن كمپانى‌هايى كه به جمهورى اسلامى بنزين مى‌فروشند، توسط وزارت انرژى اين كشور تحريم شوند.

ایران قرار است روز ۱۹ اکتبر، ۲۷ مهرماه، بار دیگر با کشورهای آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه، فرانسه و آلمان برای گفت‌وگوی بیشتر درباره برنامه هسته‌ای خود به پای میز مذاکره برود.

کشورهای غربی و اسرائیل ایران را متهم می‌کنند که در پس برنامه هسته‌ای خود به دنبال اهداف نظامی است.

تهران این اتهامات را رد می‌کند و برنامه هسته‌ای خود را در چارچوب پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) و تنها برای تولید برق می‌داند.
XS
SM
MD
LG