لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۸

ایران و ونزوئلا یک بانک مشترک افتتاح می کنند


هوگو چاوز در سفرش به تهران با آیت الله خامنه ای نیز دیدار کرد.
هوگو چاوز در سفرش به تهران با آیت الله خامنه ای نیز دیدار کرد.

ونزوئلا اعلام کرد که بانکی را برای تامين مالی پروژه های توسعه، با مشارکت ايران در تهران افتتاح می کند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، اين بانک با سرمايه اوليه يک ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلار کار خود را آغاز خواهد کرد. آن گونه که کاراکاس می گويد، هر يک از دو کشور ايران و ونزوئلا نيمی از اين پول را تامين می کنند.


افتتاح يک بانک مشترک ايرانی – ونزوئلايی، بخشی از توافقی است که در ماه مارس سال ۲۰۰۷ ميلادی – بهار سال گذشته خورشيدی – ميان دو کشور به امضا رسيد.


در چند ماه اخير نيز ايران و ونزوئلا، نزديک به ۳۰ قرارداد همکاری امضا کرده اند.


از زمان به قدرت رسيدن محمود احمدی نژاد در ايران، روابط دو کشور ايران و ونزوئلا وارد دور تازه ای شد و همکاری های استراتژيک دو کشور چند برابر شد.


در اين مدت روسای جمهوری دو کشور بارها با يکديگر ملاقات کرده اند. هوگو چاوز، رييس جمهوری خبرساز ونزوئلا نيز بارها به تهران سفر کرده است تا با همتای ايرانی خود ديدار کند.


افتتاح يک بانک مشترک ايرانی – ونزوئلايی، بخشی از توافقی است که در ماه مارس سال ۲۰۰۷ ميلادی – بهار سال گذشته خورشيدی – ميان دو کشور به امضا رسيد.

آقای چاوز آخرين بار در ماه نوامبر سال گذشته ميلادی – آبان ماه سال ۸۶ – به تهران سفر کرد.


بسياری از ناظران، مخالفت سرسختانه دو رييس جمهوری را مهم ترين وجهه اشتراک اين دو تن می خوانند. اما در عين حال، شيوه ها و اعتقادات اين دو تن، تفاوت هایی عميق نيز دارد.


در حالی که در ايران، محمود احمدی نژاد، در نظامی سياسی وابسته به دين اسلام در قدرت است و در سخنرانی هايش بارها از اعتقادات مذهبی خود سخن گفته، هوگو چاوز، يک سياستمدار چپ گرا است که خود را «سوسياليست» می خواند و سابقه نظامی گری و مشارکت در کودتا نيز در کارنامه وی ديده می شود.


هر دو کشور در کنار کشورهايی چون کوبا، کره شمالی و سوريه در گروه کشورهايی جای دارند که عموما با انتقاد سياستمداران واشينگتن رو به رو می شوند.


توماس شانون، دستيار وزير امور خارجه آمريکا در امور نيمکره غربی، روز چهارشنبه، ۱۸ ارديبهشت ماه، به خبرگزاری رويترز گفت: «دولت آمريکا نگران است که در صورت درگيری با ايران، تهران در صدد استفاده از حضورش در منطقه برای اجرای فعاليت هايی عليه آمريکا بر آيد.»


توماس شانون گفت: «تهران می خواهد با نشان دادن اينکه قادر است دوستانی در آمريکای لاتين پيدا کند، منطقه ای که از نظر تاريخی در حوزه نفوذ ايالات متحده بوده است، انزوای بين المللی اش را تسهيل کند.»


هوگو چاوز، اصلی ترين حامی سياست های ايران در آمريکای لاتين است و بارها از مواضع ايران – به ويژه در مناقشه بر سر برنامه هسته ای – از ايران حمايت کرده است.


هر دو کشور که در سازمان کشورهای صادرکننده نفت – اوپک – نيز عضويت دارند چندين بار تلاش کرده اند تا دلار، واحد پول ايالات متحده آمريکا را از معاملات نفت اعضای اوپک خارج کنند.


XS
SM
MD
LG