لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۳

تهران توقیف جایزه نوبل شیرین عبادی را انکار کرد


رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، از «موضع جانب‌دارانه» نروژ ابراز تعجب کرده است.
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، از «موضع جانب‌دارانه» نروژ ابراز تعجب کرده است.
وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز جمعه در واکنش به اعتراض دولت نروژ به توقیف جایزه نوبل شیرین عبادی انکار کرد که اموال این حقوقدان و مدافع حقوق بشر در ایران توقیف شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه نروژ روز پنج‌شنبه از احضار کاردار ايران در اسلو، پایتخت نروژ، و اعتراض دولت این کشور نسبت به مصادره جايزه صلح نوبل شيرين عبادی خبر داده بود.

خانم عبادی در ۲۸ آبان‌ماه در گفت‌وگو با راديوفردا ضمن اشاره به اين که تمام حساب‌های بانکی و حقوق بازنشستگی خود او و همسرش در ايران ضبط و توقيف شده است گفته بود که ماموران دولت جمهوری اسلامی حتی «مدال نوبل، مدال لژيون دونور، انگشتر آزادی بيان و جوايز ديگر را که در گاوصندوق همسرم بوده» ضبط کرده‌اند.

تنها ایرانی برنده جایزه نوبل در گفت‌وگو با رادیوفردا ضمن آن که خبر داد توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی تهدید به قتل شده است دلیل این تهدیدها را تلاش مقامات جمهوری اسلامی برای جلوگیری از فعالیت‌های حقوق بشری خود دانست و گفت: «بارها به همسر و خانواده من گفته‌اند که من در هر جای دنیا باشم ایمن نیستم.»

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، از «موضع جانب‌دارانه» مقامات نروژ ابراز تعجب کرده و تلویحا شیرین عبادی را به «اهمال و خودداری از پرداخت مالیات» متهم کرده است.

او گفت: «ما از این که مقامات نروژی بدون مطالعه و عجولانه قوانین مورد احترام همگان را نادیده گرفته و مواضع جانب‌دارانه اتخاذ کرده‌اند تعجب می‌کنیم.»

شیرین عبادی در مصاحبه خود با رادیوفردا همچنین از پیگیری حقوقی توقیف اموال خود در ایران خبر داده بود، اما به این نکته نیز اشاره کرد که «هیچ قاضی تاکنون جرات نکرده است به شکایت ما رسیدگی کند».

وزیر امور خارجه نروژ روز پنج‌شنبه خبر توقیف جایزه صلح نوبل خانم عبادی را «باورنکردنی» خوانده و گفته بود که توقیف این جایزه توسط مقامات یک کشور سابقه نداشته است.

شيرين عبادی که از پيش از انتخابات رياست جمهوری اخير در خارج از ايران به سر می‌برد از زمان آغاز اعتراضات مردم در داخل کشور بر شدت فعاليت‌های خود افزوده و از جمله با دبيرکل سازمان ملل ديدار کرده است.
XS
SM
MD
LG