لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۳

نوذری: کاهش قیمت نفت به آینده تولید ایران لطمه می زند


کارشناسان بحران مالی جاری را دلیل عمده افت بهای نفت می دانند. (عکس: AFP)
کارشناسان بحران مالی جاری را دلیل عمده افت بهای نفت می دانند. (عکس: AFP)

وزیر نفت ایران روز چهارشنبه گفت: کاهش قیمت نفت در جهان به سرمایه گذاری در بخش پروژه های افزایش ظرفیت تولید این محصول در ایران ضربه می زند.


غلامحسین نوذری که روز چهارشنبه در منامه، پایتخت بحرین، با خبرنگاران سخن می گفت، ضمن ابراز نارضایتی از قیمت فعلی نفت، افزود: «قیمت پایین نفت به آینده تولید لطمه ای واقعی می زند.»


به گزارش خبرگزاری « رویترز»، آقای نوذری اضافه کرد: اوپک، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، در جلسه اضطراری خود در ماه آینده باید میان عرضه و تقاضا، تعادل برقرار کند.



محمدعلی خطیبی، نماینده ایران در اوپک، نیز به شبکه تلویزیونی « پرس تی وی» ایران گفت: این سازمان احتمالا در جلسه ۱۸ نوامبر خود سقف تولید را پایین خواهد آورد.


بهای نفت خام آمریکا برای تحویل در آینده روز چهارشنبه با یک دلار کاهش به ۶۳/۷۷ دلار در هر بشکه و روز پنج شنبه به دلیل پیش بینی هایی مبنی بر این که ضعف اقتصادی کشورها از میزان تقاضا برای این کالا خواهد کاست، به حدود ۷۲ دلار در هر بشکه رسید که پایین ترین رقم در ۱۳ ماه گذشته است.


در همین حال، نفت خام برنت دریای شمال نیز برای تحویل در آینده با ۵۸/۲ دلار کاهش به زیر ۷۲ دلار رسیده است.


  • « محدود کردن سرمایه گذاری در پروژه های فعلی افزایش تولید، وقتی تقاضا برای نفت دوباره افزایش یابد، برای کشورها مشکل ایجاد خواهد کرد.»
غلامحسین نوذری، وزیر نفت ایران


کاهش تقاضا در ایالات متحده و دیگر بازارهای عمده نفت،‌ بحران مالی جاری و فرار سرمایه گذاران به سوی امنیت پول نقد باعث شده است که قیمت نفت خام از بهای بی سابقه ۱۴۷ دلار در هر بشکه در ماه ژوئیه گذشته به میزان کنونی برسد.


غلامحسین نوذری که برای دیدار با مقامات نفتی بحرین به منامه سفر کرده بود، در پاسخ به پرسشی در مورد بهای کنونی نفت خام گفت: «وضع جاری اقتصاد جهانی، دلیل اصلی این افت قیمت است. چه کسی می تواند از این وضع راضی باشد؟»


وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران گفت: محدود کردن سرمایه گذاری در پروژه های فعلی افزایش تولید، هنگامی که تقاضا برای نفت دوباره افزایش یابد، مشکل ایجاد خواهد کرد.


آقای نوذری افزود: «در آینده که نیاز بازار دوباره بیشتر شود، ما برای تولید بیشتر با مشکلات فراوانی رو به رو خواهیم شد.»


وی در راس هیاتی عالی رتبه روز چهارشنبه با همتای بحرینی خود، عبدالحسین میرزا، و نخست وزیر این کشور، خلیفه ابن سلمان الخلیفه، دیدار کرد.


نخست وزیر بحرین در این دیدار خواستار نهایی شدن قرارداد صدور گاز ایران به این کشور حوزه خلیج فارس شد.


تهران و منامه سال گذشته پیش نویس این قرارداد را امضا کردند.


XS
SM
MD
LG