لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۵

خامنه‌ای: خط و مرز خود را با دشمن به صورت شفاف مشخص کنید


آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه در نشستی از همه جریان‌ها و گرایش‌های سیاسی در ایران خواست که «خط و مرز خود را با دشمن به صورت شفاف مشخص کنند». او همچنین در این میان وظیفه «خواصی که تاثیرگذاری بالایی دارند» را بیش از دیگران دانست.

این گفته آقای خامنه‌ای در حالی بیان شده است که با نزدیک شدن به روز ۲۲ بهمن که در ایران به عنوان روز پیروزی انقلاب اسلامی جشن گرفته می‌شود حامیان جنبش سبز ایران در داخل و خارج کشور همگان را به شرکت در راه‌پیمایی این روز دعوت می‌کنند که برگزاری آن در ایران سنتی سالانه است.

از زمان آغاز اعتراضات مردم ایران به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خردادماه و گسترش یافتن آن به مخالفت با دولت جمهوری اسلامی، حامیان جنبش سبز از هر مناسبتی، همچون ۱۶ آذر و روز قدس و عاشورا، برای ابراز اعتراض و مخالفت به سیاست‌های دولت محمود احمدی‌نژاد استفاده کرده‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی در گفته‌های روز سه‌شنبه خود «موضع‌گیری دوپهلوی خواص» را کافی ندانست و به آنها هشدار داد که باید «مواضع خود را در قبال اقدامات دشمن شفاف بیان کنند».

آیت‌الله خامنه‌ای مقصود خود را از «خواص» به روشنی اعلام نکرده است، اما به نظر می‌رسد اشاره او به آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی باشد که رسانه‌های حامی دولت در ایران در هفت ماه گذشته از آنها به عنوان «سران فتنه» یاد کرده‌اند.

آقای خامنه‌ای پیشتر نیز در اواخر تیرماه و در اوج اعتراضات مردم ایران به نتیجه انتخابات به «نخبگان و بزرگان جامعه» هشدار داده بود که «بايد مراقب گفتار و مواضع و حتی نگفتن‌های خود باشند».

رهبر جمهوری اسلامی همچنین گفت: «باید مشخص شود افرادی که داخل نظام جمهوری اسلامی هستند چه موضعی دارند و آیا حاضر هستند از دشمن تبری بجویند.»

به گفته آیت‌الله خامنه‌ای، «در دوران فتنه و غبارآلود بودن فضا، وظیفه همه به‌ویژه خواص موضع‌گیری شفاف و پرهیز از سخنان و مواضع دوپهلو است.»

او گفت: «هنگامی که عده‌ای... با زبان اسلام را نفی و در عمل جمهوریت نظام را نفی می‌کنند و انتخابات را زیر سوال می‌برند، انتظار از خواص این است که مرز و موضع خود را شفاف مشخص کنند.»

این در حالی است که میرحسین موسوی و حامیانش و در راس آنها محمد خاتمی از پس از انتخابات بارها التزام خود را به اسلام و جمهوریت ایران اعلام کرده‌اند، اما در عین حال با زیر سوال بردن نتیجه انتخابات هنوز دولت محمود احمدی‌نژاد را به رسمیت نشناخته‌اند.
XS
SM
MD
LG