لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۳

محمد خاتمی از راهکارهای موسوی برای حل بحران حمایت کرد


محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، با حمایت از راهکارهای پنجگانه میرحسین موسوی برای حل بحران موجود در کشور، شرط برون رفت از بحران کنونی را پذیرش وجود بحران ارزیابی کرده و نسبت به عواقب عدم پذیرش بحران در جامعه هشدار داده است.

آقای خاتمی در دیدار با شورای مرکزی مجمع نمایندگان ادوار مجلس، اضافه کرده است که «افزایش گرانی، کمبود پشتوانه و فشارهای فزاینده بین‌المللی» از یک سو، و «دور شدن از همه سیاست‌های کلی کشور و چشم‌انداز بیست ساله و نیز بی‌اعتنایی به قانون اساسی» از سوی دیگر بحرانی است که نگرانی‌هایی را در مورد سرنوشت کشور و تک تک افراد آن پدید آورده است.

سخنان محمد خاتمی پس از آن بیان می‌شود که میرحسین موسوی در هفدهمین بیانیه خود ضمن پیشنهاد پنج راه حل برای خروج از وضعیت موجود در کشور، تأکید کرده بود، تا زمانی که مقام‌های جمهوری اسلامی وجود بحران جدی در کشور را به رسمیت نشناسند، «راهی برای خروج از مشکلات و مسائل پیدا نخواهد شد».

آقای موسوی در این بیانیه، «اعلام مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی مستقیم دولت به مشکلاتی که برای کشور ایجاد کرده، تدوین قانون شفاف و اعتمادبرانگیز برای انتخابات‌ها، آزادی زندانیان سیاسی و احیاء حیثیت و آبروی آنها، آزادی مطبوعات و رسانه‌ها و اجازه نشر مجدد روزنامه‌های توقیف شده، و به رسمیت شناختن حقوق مردم برای اجتماعات قانونی و تشکیل احزاب و تشکل‌ها» را به عنوان پنج راهکار برا برون رفت از بحران کنونی مطرح کرده و در عین حال گفته بود که به این بندها می‌توان پیشنهادهای دیگری را اضافه کرد.

اکنون محمد خاتمی با حمایت از راهکارهای اعلام شده توسط میرحسین موسوی، مهم‌ترین این راهکارها را «تضمین برای انتخابات آزاد و قانونی و احترام به رأی مردم و تنظیم ضوابط و ساز و كارهایی برای انتخابات و نیز اجرای درست آن ساز و كارها» ارزیابی کرده است.

رئیس جمهور پیشین ایران در تشریح این موضوع می‌گوید که «معتقدم نحوه برگزاری انتخابات و شیوه برگزاری و ساز و کارهای آن اشکالات اساسی دارد که در نتیجه آن نقصان‌ها و اشکالات است که کار به اینجا می‌رسد و مردم بی‌اعتماد می‌شوند».

آقای خاتمی همچنین تأکید کرده است که «انتخابات باید آزاد، عادلانه و قانونی طبق همه ضوابطی که وجود دارد برگزار شود و آزادی‌های اساسی که در قانون اساسی آمده باید برای احزاب و گروه‌ها و مردم تامین شود و میدان از تندروها گرفته شود».

رئیس جمهور پیشین ایران همچنین حرکت‌های ساختارشکنانه را محکوم و مطرود شناخته اما اضافه کرده است که این حرکت‌ها در سطح وسیعی صورت نگرفته و در مورد آن بزرگنمایی شده است.

آقای خاتمی با عنوان اینکه شعار اصلی ما «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» است، هر شعار دیگری را «انحرافی» ارزیابی کرده اما تصریح کرده است که این شعار اصلی لوازمی دارد که از جمله آن ضدیت با استبداد، ضدیت با بیگانه، طرفداری از اخلاق و عدالت در جامعه، حاکمیت مردم بر سرنوشت خود و نیز حاکمیت معیارها و ارزش‌های اسلامی است.

وی همچنین با تأکید بر اجرای همه جانبه قانون اساسی گفته است که «هم اصل ولایت فقیه که در قانون اساسی است مورد قبول و احترام ماست و هم فصل سوم قانون اساسی که در باب حقوق ملت است».

با این حال رئیس جمهوری پیشین ایران اضافه می‌کند که « قانون اساسی باید درست پیاده شود و تفسیرهای دل به خواهی از آن نشود و در اجرای آن مشکل ایجاد نشود».

سخنان محمد خاتمی در حالی است که در هفته‌های گذشته و حتی پس از صدور بیانیه میرحسین موسوی که برخی آن را عقب‌نشینی از انکار دولت تفسیر کردند، حملات حامیان دولت به رهبران مخالفان شکل سازمان‌یافته‌تری به خود گرفته و در راهپیمایی دولتی حامیان دولت در روز نهم دی ماه نیز شعارهای تندی علیه سران مخالف دولت داده شد.

رهبر جمهوری اسلامی در سخنان نوزده دی ماه خود، بدون اشاره به این شعارها، از تجمع هواداران دولت در نهم دی‌ماه تقدیر کرد اما در عین حال از افراد غیرمسئول خواست که از اقدامات خودسرانه احتراز کنند.

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین در این سخنان گفت که «مسئولان قوای سه گانه دیدند که ملت چه می‌خواهد بنابراین باید وظایف خود را در مقابل مفسدان و اغتشاشگران به خوبی انجام دهند.»
XS
SM
MD
LG