لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۲

یک کشتی ایرانی در آب‌های یمن توقیف شد


نیروهای امنیتی یمن یک کشتی ایرانی را در آب‌های این کشور توقیف کرده و ۱۵ ملوان پاکستانی این کشتی به همراه ناخدای ایرانی آن هم‌اکنون تحت بازجویی قرار دارند.

به گزارش رسانه‌های دولتی یمن در روز دوشنبه، این کشتی که در حوالی جزیره سوقوطری توقیف شده «غیرقانونی» وارد آب‌های یمن شده و ماهی‌گیران محلی حضور آن را به مقامات کشور گزارش کرده‌اند.

در همین حال خبرگزاری رویترز از قول وب‌سایت وزارت دفاع یمن می‌گوید که «مرجع امنیتی مجمع‌الجزایر سوقوطری دست داشتن این کشتی ایرانی در قاچاق مواد مخدر به یمن را بعید نمی‌داند».

در حالی که رسانه‌های یمن تاریخ توقیف این کشتی ایرانی را ذکر نکرده‌اند، وب‌سایت وابسته به وزارت دفاع یمن می‌گوید این کشتی برای تعیین دخالت آن در قاچاق مواد مخدر یا فعالیت‌های دیگر تفتیش خواهد شد.

این نخستین بار نیست که یمن یک کشتی ایرانی را در آب‌های خود توقیف کرده است. در آبان‌ماه سال جاری نیز خبرگزاری‌های بین‌المللی از توقیف یک کشتی دیگر ایران در نزدیکی سواحل میدی در استان حجه یمن خبر دادند.

در همان زمان در حالی که مقامات محلی یمن اعلام کردند که کشتی توقیف‌شده حامل اسلحه برای شورشیان شیعه شمال یمن بوده، جمهوری اسلامی خبر توقیف یک کشتی حامل اسلحه را کلا کذب دانست.

یمن همواره به نقش جمهوری اسلامی در شورش شیعیان شمال این کشور اشاره کرده و علی عبدالله صالح، رئیس جمهور یمن، نیز اوایل آبان‌ماه اعلام کرد که «شخصیت‌های مذهبی ایران» امکانات مالی در اختیار شورشیان زیدی شیعه می‌گذارند.

کشور یمن از زمان حمله تروریستی ناکام ماه دسامبر در هواپیمایی که از آمستردام هلند عازم دیترویت در ایالات متحده بود در صدر نگرانی‌های کشورهای غربی از اقدامات تروریستی قرار گرفته است.

در همان زمان گروه القاعده، شاخه یمن، مسئولیت این حمله تروریستی ناکام را بر عهده گرفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، به دنبال این اقدام تروریستی یمن از آغاز سال جاری میلادی حفاظت از سواحل و آب‌های خود را افزایش داده تا از پا گذاشتن شبه‌نظامیان القاعده به خاک خود از کشور سومالی جلوگیری کند.

مجازات قانونی قاچاق مواد مخدر در کشور یمن اعدام است.
XS
SM
MD
LG