لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۶

عراق کنترل چهارمین استان خود را به عهده می گیرد


نیروهای امنیتی عراقی، در حال توسعه و تقویت خود هستند.
نیروهای امنیتی عراقی، در حال توسعه و تقویت خود هستند.

نیروهای امنیتی عراق کنترل چهارمین استان این کشور را از نیروهای خارجی تحویل گرفته و خود تامین امنیت آن را بر عهده خواهند گرفت.

نیروهای بریتانیایی و عراقی، روز پنج شنبه با اعلام این خبر گفتند که زمان بندی برای دریافت مسوولیت تامین امنیت توسط نیروهای عراقی شتاب یافته است.

نوری المالکی، نخست وزیر عراق با انتشار بیانیه ای اعلام کرد در ماه جاری نیروهای چند ملیتی مسوولیت تامین امنیت استان «میسان» را به نیروهای امنیتی عراقی خواهند سپرد.


استان هم مرز با ایران


سرهنگ کوین استرتفورد، سخنگوی ارتش بریتانیا نیز تایید کرد که نیروهای بریتانیایی در حال انتقال کنترل استان میسان به ارتش عراق در ماه جاری هستند. این استان با ایران هم مرز است.

سرهنگ استرتفورد به خبرگزاری فرانسه گفت: «کار انتقال تامین امنیت استان میسان به عراقی ها قرار است در ماه جاری انجام شود و ما تنها به هنگام وقوع مسایل امنیتی و به درخواست عراقی ها در کار امنیت این استان مداخله می کنیم.»

وی این موضوع را «یک نکته مثبت» توصیف کرد و افزود، از اینکه نخست وزیر عراق چنین تصمیمی گرفته است، خوشحال است. وی گفت: « این نشانه پیشرفت در جنوب عراق است.»


چهارمین استان

استان میسان چهارمین استان از ۱۸ استان عراق است که مسوولیت تامین امنیت به ارتش عراق سپرده می شود.


سخنگوی ارتش بریتانیا در بصره گفت که نیروهای چند ملیتی پس از انتقال مسوولیت تامین امنیت میسان نیز همچنان در مرز این استان باقی خواهند ماند .

در ماه اوت نیروهای بریتانیایی، مسوولیت تامین امنیت شهر عماره، مرکز استان میسان را به نیروهای عراقی سپردند، اما کنترل بقیه مناطق این استان را خود بر عهده داشتند.

سخنگوی ارتش بریتانیا در بصره گفت که نیروهای چند ملیتی پس از انتقال مسوولیت تامین امنیت میسان نیز همچنان در مرز این استان باقی خواهند ماند .

تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا سه ماه پیش به پارلمان این کشور گفت تعداد نیروهای بریتانیا در عراق تا پایان سال جاری میلادی به ۵ هزار نیرو کاهش می یابد. در حال حاضر تعداد نیروهای بریتانیایی در عراق ۷ هزار و دویست تن هستند.


اختلاف در اردوی مقتدا صدر

از سوی دیگر مقتدی صدر، روحانی تندرو شیعه دو تن از نمایندگان خود را در پارلمان این کشور به دلیل اینکه با نماینده آمریکایی ها بدون اطلاع وی مذاکره کرده بودند، اخراج کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دفتر مقتدی صدر در شهر نجف دیروز چهارشنبه اعلام کرد سلام الملکی و قصی عبدلوهاب، دو تن از نمایندگان پارلمان عراق و از نزدیکان مقتدی صدر مستقیما توسط مقتدی صدر اخراج شده اند.

آمریکا می گوید مقتدی صدر، روحانی تندرو و ضد آمریکایی عراقی از چند ماه پیش به ایران فرار کرده است اما دفتر وی در نجف، این ادعا را رد می کند و می گوید وی هنوز در عراق است.

سلام الملکی، وزیر راه در دولت موقت عراق بود. گروه مقتدی صدر، ۳۲ نماینده در میان ۲۷۵ عضو پارلمان و ۶ وزیر در دولت نوری المالکی دارد.

ارتش ایالات متحده سپاه مهدی، وابسته به مقتدی صدر را متهم می کند با کشتار عرب های سنی به درگیری های قومی در عراق دامن می زند.

از سوی دیگر امروز یک گروه گشتی از سربازان بریتانیائی به همراه یک مترجم کویتی آن ها در برخورد با بمبی که در کنار جاده کار گذاشته شده بود، در بصره کشته شدند.

در همین حال بنا به گزارش ها، یک هلی کوپتر نظامی امریکائی براثر تیراندازی شورشیان بسوی آن در جنوب بغداد سقوط کرده است.


XS
SM
MD
LG