لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۴

مبادلات تجاری چین و اسراییل افزایش می یابد


نخست وزیر اسراییل در سفر اخیر خود به چین، پیش از هر چیز از دیوار معروف چین دیدن کرد.
نخست وزیر اسراییل در سفر اخیر خود به چین، پیش از هر چیز از دیوار معروف چین دیدن کرد.
نخست وزير اسرایيل، در نخستين سفر رسمی خود به چين، در کنار گفت و گو با دولتمردان پکن درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ايران، قراردادهایی نیز برای گسترش مبادلات بازرگانی بين اسرایيل و چين امضا می کند.

به رغم گزارشهایی که از شامگاه روز سه شنبه در اسرایيل درباره آغاز تحقيقاتی از سوی تشکيلات قضائی اين کشور عليه شخص اهود اولمرت (نخست وزير) مطرح شده، وی به ديدار خود از چين، که نخستين ديدار رسمی از اين کشور باستانی است، ادامه می دهد.

به گزارش رسانه های اسرایيلی که نمايندگان آنها آقای اولمرت را در اين سفر همراهی می کنند، نخست وزير اسرایيل پس از ديدار از ديوار باستانی چين و بازديد از مزرعه و گاوداری نمونه ای که بر اساس تکنولوژی اسرایيلی در چين ساخته شده، روز چهارشنبه با نخست وزير آن کشور و روز پنج شنبه نيز با ریيس جمهوری چين ديدار و گفت و گو خواهد کرد.

چندين قرارداد مهم با هدف گسترش سطح مبادلات بازرگانی بين سرایيل و چين آماده امضاء شده، که بر اساس آن، تا سال ۲۰۱۰ ميلادی (سه سال ديگر) سطح مبادلات بازرگانی دو کشور از سه ميليارد دلار کنونی به ده ميليارد دلار خواهد رسيد.

صادرات محصولات کشاورزی اسرایيلی، به ويژه مرکبات و نيز تکنولوژی پيشرفته، مهمترين بندهای اين قراردادها است.

آقای اولمرت پيشتر تأکيد کرده بود که يکی از اهداف مهم سفر او، نزديک تر کردن اسرایيل و چين در موضع گيری عليه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ايران است.

به گزارش خبرگزاری ها، اسرایيل که از سياست های ماههای اخير چين تا تصويب قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنيت، نگران بود، می خواهد که در صورت عدم تمکين جمهوری اسلامی به خواست های جامعه جهانی و ادامه برنامه های هسته ای، چين همراه با آمريکا و کشورهای غربی، از سياست در پيش گرفتن تحريم های گسترده تری عليه جمهوری اسلامی پشتيبانی کند.

دولت های پيشين اسرایيل، در طول سال ها همواره از آنچه که «ياريهای موشکی و نظامی چين به ايران» می ناميدند، شديدا ناخشنود بودند، و آریل شارون (نخست وزير پيشين اسرایيل) بارها در اين باره با دولتمردان پکن گفت و گو کرده بود.

اسرایيل برای نزديک شدن به چين، در سال های اخير در صدد فروش هواپيماهای راداری «فالکون» به ارتش چين برآمد و قراردادهای آن را امضاء کرد. اما خشم ايالات متحده از اين که چين احتمالا از اين هواپيما ها عليه هم پيمان آمريکا (تايوان) استفاده کند، موجب لغو اين توافق ها شد، که پرداخت غرامتی سنگين از سوی اسرایيل به چين را به دنبال داشت.

اسرایيل و چين از ۱۵ سال پيش با يکديگر مناسبات کامل سياسی در سطح سفير دارند و به رغم همکاری های گسترده در عرصه های مختلف، ناخشنودی اسرایيل از سياست های چين در قبال جمهوری اسلامی، همواره بر اين روابط تاثیر گذاشته است.
XS
SM
MD
LG