لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۴

نتانیاهو : اوباما به نظرات من در مورد صلح علاقه دارد


بنیامین نتانیاهو
بنیامین نتانیاهو
بنیامین نتانیاهو که در پی انتخابات دهم فوریه کنست اسرائیل از سوی رئیس جمهور این کشورمکلف به تشکیل دولت بعدی اسرائیل شد می‌گوید که باراک اوباما به اندیشه‌های سیاسی او در مورد صلح خاورمیانه «علاقه زیادی نشان داد».

آقای نتانیاهو در مصاحبه با روزنامه واشینگتن پست و هفته‌نامه نیوزویک که روز شنبه منتشرشد می‌گوید: «در دو دیدار بسیار عالی، باراک اوباما را مشتاق دیدم که دیدگاه‌های جدیدی را در مورد مذاکرات اسرائیل و فلسطینی‌ها بشنود».

رهبر حزب لیکود اسرائیل می‌گوید:‌ «اوباما خواهان یافتن سازوکارهای نو برای دستیابی به نتیجه موفقیت‌آمیز است، و هنگامی که من اندیشه‌هایم را در مورد راهکاری تازه برای صلح مطرح کردم به‌شدت علاقه نشان داد».

در ژوئیه سال گذشته میلادی، مردادماه، هنگامی که باراک اوباما در اوج مبارزات انتخاباتی‌اش به اسرائیل سفر کرد، نتانیاهو که در آن هنگام رهبر جناح اپوزیسیون بود با اوباما دیدار کرد.

در پائیز نیز که نامزدی اوباما برای ریاست جمهوری از سوی حزب دموکرات آمریکا قطعی شد، نتانیاهو در سفری به آمریکا دیدار مشروحی با اوباما داشت.

در همین حال دیدار نتانیاهو با هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، که هفته آینده به بیت المقدس سفر می‌کند، از هم اینک از سوی ناظران سیاسی بااهمیت تلقی شده است. خانم کلینتون در پی شرکت در کنفرانس بازسازی غزه در شرم‌الشیخ مصر به بیت المقدس می‌رود.

خانم کلینتون پیشاپیش تاکید کرده است که اندیشه «دو ملت، دو کشور» در سرلوحه برنامه‌های دولت اوباما قرار دارد. آقای نتانیاهو در روزهای اخیر گفته است این اندیشه را قبول ندارد و راهکارهای تازه‌ای را ارائه خواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو سخت دست‌اندرکار تشکیل دولت جدید اسرائیل است. از ۲۸ روزمهلت نخستی که قانون در اختیار او می‌گذارد ۹ روز سپری شده است.
در همین زمینه، تسیپی لیونی، رهبر حزب کادیما که حزبش در این دوره در کنست یک کرسی بیشتر از لیکود به دست آورده، روز جمعه در دومین دیدار خود با نتانیاهو گفت از آنجا که حزب لیکود آماده نیست به‌ صراحت اندیشه «دو ملت، دو کشور» را بپذیرد، کادیما در نقش اپوزیسیون قرار خواهد گرفت.

بنیامین نتانیاهو همچنین در مصاحبه روز شنبه خود با واشینگتن پست و نیوزویک بار دیگر به این دیدگاه اشاره می‌کند که «ایران مجهز به جنگ‌افزار هسته‌ای تهدیدی بزرگ برای اسرائیل و حتی برای ثبات دولت‌های عرب خاورمیانه است.»

آقای نتانیاهو از لحظه مکلف شدن به تشکیل دولت جدید اسرائیل در بیستم فوریه، بارها علیه برنامه هسته‌ای ایران سخن گفته است.

او همچنین هفته گذشته به رهبران احزاب کادیما و کارگر گفت که خطیر بودن تصمیم‌ها در مورد ایران ایجاب می‌کند که هم‌پیمانی با دولت او را بپذیرند.

بنیامین نتانیاهو سخت دست‌اندرکار تشکیل دولت جدید اسرائیل است. از ۲۸ روزمهلت نخستی که قانون در اختیار او می‌گذارد ۹ روز سپری شده است. او «اطمینان دارد» که خواهد توانست پیش از پایان این مهلت دولت خود را به کنست معرفی کند.
XS
SM
MD
LG