لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۷

پسر بنیانگذار جنبش حماس جاسوس اسرائیل از آب درآمد


شیخ حسن یوسف، از بنیانگذاران حماس و متحدان ایران، که پسرش به جاسوسی برای اسرائیل اذعان کرده است.
شیخ حسن یوسف، از بنیانگذاران حماس و متحدان ایران، که پسرش به جاسوسی برای اسرائیل اذعان کرده است.
پسر شیخ حسن یوسف، بنیانگذار و رهبر اصلی جنبش حماس در کرانه باختری، تایید می‌کند که سال‌ها به عنوان جاسوس اسرائیل فعالیت می‌کرده است.

مصعب حسن یوسف، پسر شیخ حسن یوسف، در مصاحبه‌ای با روزنامه هاآرتص تایید کرده است که در سال‌های پی در پی «شین بت»، تشکیلات امنیت داخلی اسرائیل، را از تصمیمات مهم سران حماس و به‌ویژه عملیات‌های انتحاری که قرار بوده انجام شود آگاه می‌کرده و با رساندن اخبار موجب خنثی شدن آنها می‌شده است.

مصعب حسن یوسف که اکنون ۳۲ سال دارد می‌گوید به اقدام خود افتخار می‌کند و هیچگاه از کرده خویش پشیمان نیست، زیرا موجب نجات جان انسان‌های بی‌شمار شده است.

مصعب حسن یوسف که از ده سال پیش از اسلام «به خاطر تشویق به خشونت» بریده و به مسیحیت گرویده و اکنون در آمریکا زندگی می‌کند به روزنامه اسرائیلی هاآرتص گفته است که تا هنگامی که افراطیون رهبری فلسطینی‌ها را در دست داشته باشند صلح را امکان‌پذیر نمی‌داند.

مصعب حسن یوسف هنگامی که حدود ۱۸ سال داشت، در سال ۱۹۹۶ به خاطر دخالت در اقدامی تروریستی برای نخستین بار از سوی تشکیلات امنیتی اسرائیل دستگیر شد.

در آن سال که تازه اسحاق رابین، نخست وزیر وقت اسرائیل، کشته شده بود و اسرائیل در آستانه انتخاباتی سرسختانه میان حزب کارگر با حزب لیکود بود، حماس به یک سلسله عملیات انتحاری گسترده دست زد که هدف از آنها جلوگیری از پیگیری روند صلح میان یاسرعرفات و دولت وقت اسرائیل بود.

حماس در هدف خود موفق شد و با شکست شیمون پرز که جانشین اسحاق رابین بود، بنیامین نتانیاهو، رهبر لیکود، به نخست وزیری رسید.

در چندین عملیات انتحاری پی در پی آن سال، صدها اسرائیلی در شهرهای مختلف، به‌ویژه اورشلیم، در اماکن عمومی کشته و صدها تن دیگر زخمی شدند. این عملیات در سال‌های بعد نیز کماکان ادامه یافت، اما اوج آن دوباره پس از «انتفاضه الاقصی» بود.

مصعب حسن یوسف تایید می‌کند در سال ۱۹۹۶ که تازه دستگیر شده بود، توسط بازجویان «شین بت» یا شباک متقاعد شد که خبرها را به اطلاع این سازمان برساند تا از عملیات تروریستی دیگر تا حد ممکن جلوگیری شود.

مصعب حسن یوسف در سال ۱۹۹۷ آزاد شد و از آن زمان با «شین بت» به همکاری گسترده پرداخت، و به نوشته هاآرتص، به «مهم‌ترین همکار اسرائیل در شاخه نظامی حماس» تبدیل شد.

مصعب حسن یوسف به‌ویژه در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ به «شین بت» کمک زیادی کرد. «انتفاضه الاقصی» از سال ۲۰۰۰ آغاز شده بود.

در این پنج سال، مصعب حسن یوسف موجب دستگیری شمار زیادی از سران و فعالان بارز حماس و سازمان‌های مرتبط با حماس و تشکل‌های دیگر شد.

یکی از کسانی که او موجب دستگیری‌اش شد، عبدالله برغوثی، از فعالان مهم حماس، بود. ابراهیم حامد و مروان برغوثی نیز از دیگر افرادی بودند که با یاری مصعب حسن یوسف دستگیر شدند.

مروان برغوثی، از دستیاران مهم یاسر عرفات، به اتهام قتل بیش از هشتاد اسرائیلی در سال ۲۰۰۲ دستگیر شد و به پنج بار حبس ابد محکوم شد و هنوز نیز در زندان اسرائیل است.

به نوشته روزنامه هاآرتص، مصعب حسن یوسف به جلوگیری از عملیات سوء‌قصد بسیاری علیه مقامات اسرائیلی نیز کمک کرد تا جایی که «حتی ممکن است که این شخصیت‌ها هنوز خود ندانند که زندگی‌شان را به او مدیون هستند».

یکی از این افراد شیمون پرز است که در سال ۲۰۰۱ برنامه‌ای برای سوء‌قصد به جانش طراحی شده بود و برنامه‌ریز اصلی آن عبدالله برغوثی بود.
مصعب خود تلفن همراه جدیدی خرید و به عبدالله برغوثی داد و بلافاصله نیز شماره آن را به «شین بت» اطلاع داد و همه سخنان برغوثی ضبط و طرح او سرانجام خنثی شد.

مسئولان «شین بت» یا «شباک» مصعب حسن یوسف را با عنوان «شاهزاده سبز» خطاب می‌کردند که اشاره سبز به رنگی است که جنبش حماس از زمان برپایی خود از آن استفاده کرده و پرچم این سازمان نیز به رنگ سبز اموی است.

مصعب حسن یوسف در آستانه انتشار کتابش در آمریکا در مصاحبه‌ای با هاآرتص می‌گوید: «ای کاش اکنون در غزه بودم و همراه با سربازان اسرائیلی یونیفورم ارتش اسرائیل را به تن می‌کردم و برای آزادی گیلعاد شالیط (سرباز اسرائیلی اسیر در دست حماس) تلاش می‌کردم.

مسئولان «شین بت» به هاآرتص گفته‌اند که مصعب حسن یوسف به خاطر کمک به تامین امنیت منطقه و جلوگیری از عملیات ترور انتحاری بسیاری افراد شایسته دریافت «جایزه امنیتی اسرائیل» است.

جایزه امنیتی اسرائیل هر سال به فرد یا سازمانی داده می‌شود که به تامین امنیت این کشور کمک کرده باشد، اما در اکثر موارد نام برنده این جایزه اعلام نمی‌شود.

مصعب حسن یوسف خاطرات خود در این باره را در کتابی با نام «پسر حماس» منتشر کرده است.

هاآرتص می‌نویسد: «امنیت اسرائیل تنها مدیون شباک، موساد و ارتش نیست. فلسطینی‌هایی نیز در این تامین امنیت شریک هستند، اما برخلاف «شاهزاده سبز» بسیاری از این فلسطینی‌ها ترجیح می‌دهند که نام‌شان فاش نشود.»
XS
SM
MD
LG