لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۱

حمله اسرائیل به نوار غزه حداقل ۱۲ کشته بر جای گذاشت


نیروهای اسرائیلی بعد از عملیاتی در غزه به داخل خاک اسرائیل باز می گردند.
نیروهای اسرائیلی بعد از عملیاتی در غزه به داخل خاک اسرائیل باز می گردند.

در حملات هوايی ساعات پايانی روز دوشنبه و بامداد سه شنبه ارتش اسرائيل به غزه، دستکم ۱۲ تن از فلسطينيان کشته شدند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، در سه حمله مرگبار به غزه، يکی از فرماندهان گروه «جهاد اسلامی» به همراه نه تن از اعضای اين گروه شبه نظامی کشته شدند.


همچنين منابع خبری سازمان حماس اعلام کردند که در حمله چهارم ارتش اسرائيل به غزه، دو تن از اعضای مسلح اين سازمان در يک ايست بازرسی کشته شده اند که مجموع تلفات فلسطينيان را به ۱۲ تن می رساند.


گزارش ها حاکیست که چهار تن از اعضای کشته شده سازمان «جهاد اسلامی»، در حمله هوايی ارتش اسرائيل به مسجدی در غزه، همزمان با برپايی نماز صبح هدف قرار گرفته اند.


شش نفر ديگر از اعضای اين سازمان در حمله شبانه جنگنده های هوايی اسرائيل به دو خودور در ساعات پايانی روز دوشنبه کشته شده اند.


خادر حبيب، از سخنگويان سازمان «جهاد اسلامی» به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت: «شکی نيست که اين [حملات] شکست بزرگی بوده اند.»


حملات مرگبار ارتش اسرائيل به شبه نظاميان فلسطينی در پی آن شدت گرفته است که اين شبه نظاميان، پرتاب روزانه راکت هايی را به مناطق مرزی این کشور از سر گرفته اند.



گروه «حماس» که کنترل شهرهای نوار غزه را به عهده دارد، در حملات اخير دست ندارد اما پاره ای رسانه های غربی اين سازمان را متهم می کنند که اجازه چنين حملاتی را به گروههای تندرو می دهد. گروه «جهاد اسلامی» از متحدان استراتژيک سازمان «حماس» در غزه به شمار می رود.

گروه کوچک «جهاد اسلامی» که به عنوان يک گروه تندروی اسلامگرا شناخته می شود و گفته می شود که از حمايت جمهوری اسلامی ايران نيز برخوردار است، مسئوليت اغلب حملات اخير را به عهده گرفته است.


در يکی از اين حملات، يک پسربچه دو ساله اسرائيلی در روستایی مرزی، مجروح شده است.


گروه «حماس» که کنترل شهرهای نوار غزه را به عهده دارد، در حملات اخير دست ندارد اما پاره ای رسانه های غربی اين سازمان را متهم می کنند که اجازه چنين حملاتی را به گروه های تندرو می دهد. گروه «جهاد اسلامی» از متحدان استراتژيک سازمان «حماس» در غزه به شمار می رود.


مارک رگف، سخنگوی دولت اسرائيل، شبه نظاميان فلسطينی را متهم کرد که علاوه بر هدف قرار دادن غيرنظاميان اسرائيلی، به دنبال ضربه زدن به آغاز دوباره گفت و گوهای صلح میان اسرائيل و فلسطينیان هستند.


وی گفت: «واضح است که ما بايد برای حفاظت از شهروندان خود اقدام کنيم. اين تندروها تنها به دنبال کشتن افراد بی گناه نيستند، بلکه می خواهند مذاکرات صلح را نيز بکشند، آنها دشمنان تمامی کسانی هستند که می خواهند پيشرفت مذاکرات صلح را شاهد باشند.»


حملات هوايی اسرائيل به غزه، در فاصله کوتاهی پس از آن رخ داده است که محمود عباس، رهبر ميانه روی تشکيلات خودگردان فلسطينی موفق شد تا حمايت های جهانی را در کنفرانس کمک های مالی پاريس جلب کند.


رهبران حاضر در کنفرانس پاريس تعهد کردند که طی سه سال، هفت ميليارد و چهارصد ميليون دلار به تشکيلات خودگردان فلسطينی بپردازند.


اين در حالی است که سازمان حماس، مشروعيت قدرت محمود عباس را به چالش کشيده و طی درگيری های خونين در ماه ژوئن سال جاری ميلادی موفق شد تا نظاميان وابسته به عباس را از غزه بيرون کند و قدرت کامل را در اين منطقه به دست گيرد.


حملات بامداد سه شنبه موجب شد تا روز سه شنبه، خيابان های غزه شاهد تظاهرات گسترده عليه اسرائيل باشد. هزاران نفر در حالی که اجساد کشته شدگان اين حملات را با پرچم های سياهرنگ سازمان «جهاد اسلامی» پوشانده بودند، جنازه اين افراد را تشييع کردند.


XS
SM
MD
LG