لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۲

بوش: زمان مناسب برای مذاکرات صلح فرا رسیده است


اقای بوش می گوید که جنگ بر سر آينده خاورميانه در جريان است.
اقای بوش می گوید که جنگ بر سر آينده خاورميانه در جريان است.

جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا در سخنانی که متن آن پيش از کنفرانس آناپوليس منتشر شد گفت که زمان از سر گيری مذاکرات صلح خاورميانه فرا رسیده است چرا که « جنگ بر سر آينده خاورميانه در جريان است.»


آقای بوش می گويد که دستيابی به هدف تشکيل دو کشور، فلسطين و اسراييل، که پس از دهه ها منازعه و خونريزی کنار يکديگر با صلح زندگی کنند، آسان نخواهد بود و اکنون او خواستار آن است که دو طرف به خاطر مردمانشان در اين زمينه تلاش کنند.


رييس جمهوری آمريکا در متن سخنرانی خود که توسط کاخ سفيد انتشار يافته است ابراز عقيده کرده که « امروز، فلسطينی ها و اسراييلی ها درک می کنند که کمک به يکديگر برای تحقق آرزوهايشان کليد فهم ديگری است و هر دو خواهان يک دولت فلسطينی مستقل، دمکراتيک و قابل دوام هستند.»


  • «امروز، فلسطينی ها و اسراييلی ها درک می کنند که کمک به يکديگر برای تحقق آرزوهايشان کليد فهم ديگری است و هر دو خواهان يک دولت فلسطينی مستقل، دمکراتيک و قابل دوام هستند.»
جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا

وی افزود: «تشکيل چنين دولتی به فلسطينی ها اين شانس را می دهد تا زندگی خود را آزاد، هدفمند و در خور شان خود پيش ببرند و به اسراييلی ها نيز این امکان را می دهد تا آنچه که برای نسل ها در پی آن بوده اند تحقق يافته ببينند: زندگی با همسايگانشان در صلح.»


ماه ها مذاکره برای کنفرانس آناپولیس


پس از ماه ها رايزنی و مذاکره ميان فلسطينی ها و اسراييل، کنفرانس صلح خاورميانه پس از هفت سال روز سه شنبه در شهر آناپوليس آمريکا آغاز به کار می کند.


بر اساس گزارش های دريافتی، نمايندگان بيش از ۵۰ کشور و سازمان بين المللی در اين کنفرانس يک روزه گردهم می آيند تا درباره چگونگی حل و فصل مناقشات ديرينه ميان اسراييل و فلسطينی ها با هدف تشکيل کشور مستقل فلسطين به رايزنی بپردازند.


رييس جمهوری آمريکا که تابستان سال جاری پيشنهاد برگزاری اين کنفرانس را مطرح کرد، در ديدار با رهبران فلسطينی و اسراييلی نسبت به نتايج اين نشست بين المللی ابراز خوشبينی کرده است.


آقای بوش دوشنبه شب در ديدار با اهود اولمرت، نخست وزير اسراييل گفت: « من منتظر ادامه گفت و گوهای جدی ميان شما و رهبر فلسطينيان هستم تا ببينم آيا رسيدن به صلح امکان پذير است يا نه. اما در هر صورت من خوشبين هستم و فکر می کنم شما هم خوشبين باشيد، و از شجاعت و دوستی شما سپاسگزارم.»


وی در ميهمانی شامی که در وزارت امور خارجه آمريکا در واشينگتن برگزار شد، در عين حال خاطر نشان کرد دستيابی به يک صلح پايدار ميان اسراييل و فلسطينيان نيازمند از خود گذشتگی و مدارای دو طرف است.


رييس جمهوری آمريکا افزود:« شرکت گسترده بسياری از نمايندگان کشورهای خاورميانه و ساير نقاط جهان در کنفرانس، مايه دلگرمی است و نشان می دهد همگان، اين هدف مشترک را دنبال می کنند که دو کشور دمکرات سرانجام بتوانند، در همسايگی يکديگر در صلح و امنيت زندگی کنند.»


راه دشوار صلح


به رغم تمام اميدواری ها برای برقراری صلح ميان فلسطينی ها و اسراييل، کارشناسان مسئله خاورميانه ابراز عقيده می کنند که دستيابی به توافق ميان طرفين نيازمند مذاکرات طولانی و تفاهم بر سر چالش های موجود است.


انعقاد قرارداد صلح ميان طرف های درگير در سرزمين های فلسطينی و اسراييل، نيازمند حل اختلافات تاريخی چون مرزهای کشور آينده فلسطين، سرنوشت اورشليم ( بيت المقدس)، بازگشت آوارگان فلسطينی و مسئله برقراری امنيت در مرزهای دو کشور است.


نخست وزير اسراييل می گويد که تفاهمی ميان طرفين حاضل نخواهد شد مگر اينکه فلسطينی ها حملات به اسراييل از طريق نوار غزه را متوقف کنند.


نوار غزه هم اکنون تحت تسلط گروه حماس است که رقيب گروه فتح به رهبری محمود عباس به شمار می رود و برگزاری نشست صلح خاورميانه در آمريکا را «بی ثمر» خوانده است.


اهود اولمرت گفته است: « اگر ما درباره يک دولت فلسطين صحبت می کنيم اين موضوع شامل هر دو بخش کرانه باختری و نوار غزه خواهد شد و نمی توانيم نوار غزه را از زمينه جنگ عليه ترور مستثنی کنيم.»


اسراييل بارها از محمود عباس خواسته است تا قبل از هرگونه توافق صلحی، نيروهای شبه نظامی را خلع سلاح کند.


دو طرف ابراز اميدواری کرده اند که اين توافق تا پايان سال ۲۰۰۸ حاصل شود.


XS
SM
MD
LG