لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۲

«اسراییل ساخت شهرک در کرانه باختری را متوقف کند»


اسراییل می گوید که ساخت شهرک های جدید برای جذب مهاجران جدید یهودی ضروری است.
اسراییل می گوید که ساخت شهرک های جدید برای جذب مهاجران جدید یهودی ضروری است.


آمريکا می گويد که اسراييل بايد ساخت و ساز شهرک ها در کرانه باختری رود اردن را متوقف کند و همزمان اعلام شد که عباس و اولمرت روز دوشنبه با هم دیدار می کنند.


به گزارش خبرگزای آسوشيتدپرس، ايالات متحده صريحا گفته است که شهرک سازی در اين منطقه پذیرفتنی نیست اما اسراييل مدعی است که برای اسکان مهاجران یهودی، این اقدام امری ضروری است.


بحث بر سر ساخت مناطق مهاجرنشين يکی از اصلی ترين بحث های اصلی میان فلسطینی ها و اسراییلی ها است که از محورهای مور اختلاف میان طرفین در آستانه کنفرانس صلح خاورمیانه در آمریکا به شمار می رود.


در اين باره یک سخنگوی اسراييلی گفته است که این کشور آماده است تا روند ساخت و ساز را در کرانه باختری رود اردن متوقف کند و از سوی دیگر، مشاور نخست وزیر اسراییل می گوید که دولت بوش از اين مسئله ناراضی بوده چرا که برخلاف موارد تعين شده در طرح صلح است.


مشاور اهود اولمرت که که برای گفت وگو درباره برنامه های صلح خاورمیانه به واشينگتن سفر کرده بود، گزارشی از اين سفر را به آقای اولمرت ارائه کرد.


بحث بر سر ساخت مناطق مهاجرنشين يکی از اصلی ترين بحث های اصلی میان فلسطینی ها و اسراییلی ها است که از محورهای مور اختلاف میان طرفین در آستانه کنفرانس صلح خاورمیانه در آمریکا به شمار می رود.

مقامات رسمی اسراییل، نتيجه اين گزارش را «اطمينان بخش» توصیف کرده اند.


همزمان، روز شنبه خبرگزاری ها اعلام کردند که صائب عریقات، مذاکره کننده فلسطينی ها در نامه ای به ياکوب والس، کنسول آمريکا در اسراييل، خواستار توقف سريع ساخت و ساز اسراييل در مناطق باختری رود اردن شد.


آقای عریقات گفت:« ما در این برهه هیچ بازی ای را تحت عنوان ساخت و ساز نمی خواهیم.»


گفته های این مقام فلسطینی در حالی ابراز می شود که توقف ساخت و ساز در مناطق باختری رود اردن و خلع سلاح شبه نظاميان در اين منطقه از اصلی ترين مواردی است که در برنامه صلح گنجانده شده است.


درباره شبه نظاميان، فلسطينی ها می گويند که اقدامات جدی را برای خلع سلاح آنها انجام داده اند اما اسراييل مدعی است که بايد گام های موثرتری برای کنترل مردان مسلح برداشته شود.


اختلاف بر سر آزادی زندانیان فلسطینی


يکی ديگر از موارد اختلاف طرفين، بحث بر سر آزادی زندانيان فلسطينی است.


در حال حاضر نزديک به نه هزار فلسطینی در اسراييل زندانی هستند که به گفته برخی از صاحبنظران این موضوع نه تنها برای جامعه فلسطينی اولويت بالايی دارد بلکه برای دولت محمود عباس که به حمايت فلسطينی ها نياز دارد نیز اهميت فراوانی يافته است.


آمريکا که در تلاش است با برپايی کنفرانس صلح پاييزی در مريلند به اختلافات تاريخی بين فلسطين و اسراييل پايان دهد از اسراييل درخواست کرده تا تعداد بيشتری از زندانيان فلسطينی را آزاد کند.


پيشتر سلام فياض، نخست وزير دولت محمود عباس نيز از اسراييل خواسته بود تا ۲۰۰۰ نفر از زندانيان فلسطینی را آزاد کند اما مقامات اسراييل می گويند که آزاد کردن شمار زيادی از فلسطينی هايی که به خاک کشورشان حمله کرده اند، مسئله ای نيست که به همين آسانی بتوان از آن حرف زد.


ديويو بيکر، سخنگوی دولت اسراييل در اين باره گفت که دولت متبوعش حاضر نيست به همين راحتی ، تعريف خود را از کسانی که به اسراييل حمله کرده اند، عوض کند. با اين حال، دولت آقای اولمرت ۳۴۰ نفر از زندانيان فلسطينی را در ماه های اخير آزاد کرده است.


دیدار اولمرت- عباس


کنفرانس صلح پاييزی قرار است اواخر ماه نوامبر در آناپوليس مريلند برگزار شود و انتظار می رود که علاوه بر طرف های فلسطینی و اسراییلی، کشورهای عربی نیز به آن دعوت شوند.



قرار است روز دوشنبه محمود عباس با اهود اولمرت در اورشليم ديدار کند. اين آخرين گفت و گوهای میان طرفين تا پيش از شروع کنفرانس خواهد بود.

اسراييل و فلسطينی ها در تلاش اند تا پیش از برگزاری این کنفرانس به تفاهماتی دست يابند که در دستور کار آن قرار گیرد.


نخست وزير اسراييل و رهبر تشکيلات خودگردان فلسطينی ظرف دو ماه گذشته چهار بار با هم ديدار کرده اند تا درباره کنفرانس صلح ماه نوامبر و تشکيل هيئتی برای نزديک کردن ديدگاه های دو طرف درباره مسائل ميان دو طرف به تفاهم دست يابند.


اگرچه طرفين فلسطينی و اسراييل اعلام کرده اند که مذاکرات نهايی خود را پس از کنفرانس صلح خاورميانه پی خواهند گرفت ولی اختلافات جدی ميان آنها درباره سند تنظيم شده برای ارائه به اين کنفرانس وجود دارد.


مقامات فلسطينی خواستار تنظيم سندی با ارائه جزئيات و زمانبندی درباره مراحل اجرايی راه های حل مشکلاتی نظير مسئله مرزها، بازگشت آوراگان فلسطينی و وضعيت اورشليم ( بيت المقدس) هستند، اما اسراييلی ها خواستار بيانيه ای کلی و فاقد جزئيات درباره علائق و خواسته های طرفين هستند.


و در فاصله چند روز مانده به برپايی کنفرانس صلح، تزیپی ليبونی وزير امور خارجه اسراييل اظهار کرد که اين احتمال وجود دارد که برنامه کاری منتشر نشود.


قرار است روز دوشنبه محمود عباس با اهود اولمرت در اورشليم ديدار کند. اين آخرين گفت و گوهای میان طرفين تا پيش از شروع کنفرانس خواهد بود.


XS
SM
MD
LG