لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۴

اسراییل شمار دیگری از زندانیان فلسطینی را آزاد کرد


اسراییل تنها زندانیان وابسته به گروه فتح را آزاد کرده است. تصویری از خانواده زندانیان حماس در نوار غزه
اسراییل تنها زندانیان وابسته به گروه فتح را آزاد کرده است. تصویری از خانواده زندانیان حماس در نوار غزه

اسراييل روز دوشنبه، اول اکتبر، گروه ديگری از زندانيان امنيتی فلسطينی را در آستانه ديدار روز سه شنبه ميان اهود اولمرت و محمود عباس آزاد کرد.


عليرغم چند ساعت تاخيری که در روند آزاد کردن گروه جديدی از زندانيان فلسطينی بروز کرد، اسراييل سرانجام اوایل روز دوشنبه ۸۶ نفر ديگر از اين زندانيان که گفته می شود از نيروهای فعال جنبش فتح بوده اند را آزاد کرد.


نخست وزير اسراييل پيشتر به رهبر حکومت فلسطينی قول داده بود، که دستور خواهد داد تا در آستانه عيد فطر و پايان ماه رمضان، گروه ديگری از زندانيان فلسطينی از زندان های این کشور آزاد شوند.


پيش از اين نيز گروه ۲۵۵ نفره ای از زندانيان فلسطينی از زندان های اسراييل آزاد شدند، که همگی آنها از وابستگان جنبش فتح بودند.



  • اقدام اسراييل برای آزادی زندانيان فلسطينی، در حالی صورت می گيرد که يک گروه اسراييلی از ديوان عالی اسراييل خواسته بود که از اين امر جلوگيری کند.

دولتمردان اسراييل می گويند: آزاد شدن زندانيان فلسطينی، منجر به تحکيم پايه های قدرت محمود عباس و ميانه روهای فلسطينی در برابر سازمان اسلامگرای حماس خواهد شد که هم اکنون بر نوار غزه مسلط است.


اقدام اسراييل برای آزادی زندانيان فلسطينی، در حالی صورت می گيرد که يک گروه اسراييلی از ديوان عالی اسراييل خواسته بود که از اين امر جلوگيری کند.


اين گروه اسراييلی طی درخواست اضطراری که شامگاه يکشنبه به قضات ديوان عالی ارائه شد، اظهار عقیده کرده بود که «آزادی زندانيان فلسطينی، با امنيت اسراييل منافات دارد.»


با اين حال قضات اين ديوان در پی نشست فوق العاده خود، تصميم گرفتند، دست دولت اهود اولمرت، نخست وزير اسراييل را در آزاد کردن زندانيان، باز بگذارند.


اسامی زندانيان آزاد شده، پيشتر از سوی سازمان پليس اسراييل و نهادهای امنيتی اين کشور مورد بررسی قرارگرفته بود. آزادی زندانيان معمولا با تاييد فرمان رهایی آنها از سوی رییس جمهوری اسراييل امکان پذير است.


شيمون پرز، رییس جمهوری اسراييل از تلاش های صلح با فلسطيني ها حمايت می کند و خود، از معماران توافق های صلح اوسلو با سازمان آزاديبخش فلسطين بوده است.


گفت وگوی عباس - اولمرت در روز سه شنبه


آزادی زندانيان فلسطينی در آستانه ديدار روز سه شنبه ميان نخست وزير اسراييل با رهبر تشکيلات خودگردان، صورت گرفت.


محمود عباس، در پايان سفر به مجمع عمومی سازمان ملل و گفت وگو با رییس جمهوری آمريکا و شمار زيادی از سران کشورها، روز يکشنبه نيز در قاهره با حسنی مبارک، رییس جمهوری مصر ديدار کرد.


در پی اين ديدار، محمود عباس گفت: «اتحاد و همبستگی بيشتر ميان کشورهای عربی پيش از کنفرانس صلح خاورميانه، يک ضرورت است.»


وی همچنين بر لزوم تعيين دستور کار کنفرانسی که قراراست در ماه نوامبر در آمريکا برگزار شود، تاکيد کرد و گفت: «بايد از هم اينک موضوعاتی که قرار است در همايش مطرح شود، مشخص گردد تا پس از آن بتوان برای رسيدن به توافق نهایی صلح تلاش کرد.»


وی که پيشتر ارزيابی کرده بود شش ماه پس از کنفرانس صلح خاورميانه، می توان به توافق نهایی صلح رسيد، در پايان مذاکرات با حسنی مبارک، و نيز ديدار با عمر موسی، دبيرکل اتحاديه عرب گفت: موضوع های اساسی که فلسطيني ها آن را «مسائل اساسی» می دانند شامل، تعيين مرزهای نهایی کشور مستقل فلسطين، سرنوشت بيت المقدس، پناهندگان فلسطينی، شهرک های يهودی در کرانه باختری، لزوم ارتباط زمينی و پيوستگی ارضی ميان کرانه باختری با نوار غزه و تامين منابع آب برای اراضی فلسطينی است.»


يک مقام بلندپايه فلسطينی در مصاحبه ای که روز دوشنبه، در روزنامه اسراييلی هاآرتص منتشر شده، تاکيد کرد که « فلسطيني ها پيش از کنفرانس صلح خاورميانه می خواهند اطمينان يابند که نهادهای بين المللی بر روند اجرای تفاهم هایی که از اين همايش حاصل می شود، نظارت خواهند کرد.»
XS
SM
MD
LG