لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۴

روسیه: هیچ سندی نشان نمی دهد که ایران به دنبال بمب بوده است


به گفته وی، ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه روز سه شنبه در ديدار با سعيد جليلی، از ايران خواست که برنامه غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.
به گفته وی، ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه روز سه شنبه در ديدار با سعيد جليلی، از ايران خواست که برنامه غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.

سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه روز چهارشنبه گفت هيچ سندی وجود ندارد که تاييد کند، ايران اصولا برنامه ای برای ساخت سلاح هسته ای داشته است.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، آقای لاوروف در واکنش به گزارش اخير سازمان های اطلاعاتی آمريکا که گفته بود ايران برنامه تسليحات هسته ای خود را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده است، گفت: «اطلاعاتی که ما تا اينجا ديده ايم، به ما اجازه نمی دهند که با قاطعيت بگوييم ايران زمانی برنامه ساخت سلاح هسته ای داشته است.»



  • «اطلاعاتی که ما تا اينجا ديده ايم، به ما اجازه نمی دهند که با قاطعيت بگوييم ايران زمانی برنامه ساخت سلاح هسته ای داشته است.»
سرگئی لاوروف

آمريکا و متحدانش بارها ايران را متهم می کردند که با هدف ساخت سلاح هسته ای، برنامه هسته ای خود را پيگيری می کند، اما ايران همواره اين اتهام را رد کرده بود.


اما سازمان ملی برآوردهای امنيتی آمريکا National Intelligence Estimate روز دوشنبه در آخرين گزارش خود تصريح کرد که ايران تا سال ۲۰۰۳ ميلادی در تلاش بوده تا سلاح هسته ای توليد کند، اما اين تلاش ها را چهار سال پيش متوقف کرده است.


در اين گزارش همچنين تاکيد شده که اگر ايران کماکان به غنی سازی اورانيوم ادامه دهد، در فاصله سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ به توانايی ساخت سلاح هسته ای دست خواهد يافت.


وزير امور خارجه روسيه که بعد از مذاکره با سعيد جليلی، مذاکره کننده ارشد برنامه هسته ای ايران در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، گفت: «ما اکنون با در اختيار داشتن اطلاعات تازه درباره وجود برنامه تسليحات هسته ای در ايران، وضعيت را برای صدور يک قطعنامه تازه در شورای امنيت بررسی خواهيم کرد.»


آقای لاورف تاکيد کرد: «ما هيچ اطلاعاتی نداريم که نشان دهند چنين فعاليت هايی [برای ساخت سلاح هسته ای] پيش از سال ۲۰۰۳ ميلادی در ايران وجود داشته، حتی اگر همکاران آمريکايی ما هم بگويند.»


وزير امور خارجه روسيه همچنين افزود که آژانس بين المللی انرژی هسته ای بايد فعاليت هايش برای شفاف شدن جزئياتی از برنامه هسته ای ايران ادامه دهد.


به گفته وی، ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه روز سه شنبه در ديدار با سعيد جليلی، از ايران خواست که برنامه غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


همزمان، کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا که در سفر به اتيوپی به سر می برد، گفت که گزارش تازه سازمان ملی برآوردهای امنيتی آمريکا، به اين معنا نيست که واشينگتن، تهران را «يک تهديد» به شمار نمی آورد.


وی هچنين از جامعه جهانی خواست که از قطعنامه شورای امنيت که در آنها از ايران خواسته شده بود، غنی سازی اورانيوم را متوقف کند، حمايت کنند.


وی گفت: «نظری قوی در دولت وجود دارد مبنی بر اينکه رژيم ايرانی ها، يک رژيم مشکل ساز و خطرناک است و جامعه جهانی بايد همچنان اتحاد خود را حول قطعنامه هايی که تا امروز صادر شده، حفظ کند.»


خانم رايس بدون اينکه به اظهارنظر تازه احمدی نژاد که گزارش اخير را «پيروزی» خوانده است، اشاره کند، گفت که گزارش اخير، نشان می دهد که دولت بوش در خدمت دموکراسی شفاف است، در حالی که دولت ايران، اين گونه نيست.


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، صبح روز چهارشنبه گزارش سازمان های اطلاعاتی آمريکا را که در آن گفته شده ايران برنامه ساخت سلاح هسته ای خود را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده، «پيروزی بزرگ» برای ايران توصيف کرد.


به گزارش خبرگزاری ها، آقای احمدی نژاد در سخنانی که از تلويزيون دولتی ايران در صبح روز چهارشنبه پخش شده، گفته است: «شما گزارش سازمان های اطلاعاتی آمريکا را ديديد. اين گزارش تلاش دارد تا آمريکا را از بن بست برهاند، اما همچنين اعلام پيروزی ملت ايران در برابر قدرت های بزرگ نيز هست.»


ابراز نگرانی ژاپن



  • «ترس از اينکه ايران قصد ساخت بمب هسته ای دارد، هنوز از بين نرفته است.»
سخنگوی رییس دولت ژاپن

با اين حال ژاپن روز چهارشنبه اعلام کرد که به رغم انتشار گزارش اخير سازمان ملی برآوردهای امنيتی آمريکا، اين کشور کماکان از دستيابی ايران به سلاح هسته ای نگران است.


ژاپن که از متحدان آمريکا در عرصه روابط بين الملل به شمار می رود، در يکی از معدود فعاليت ها مخالف با سياستگذاری های واشينگتن، از زمان انقلاب ايران تا امروز روابط اقتصادی خود را با ايران حفظ کرده است.


نوباتاکا ماشی مورا، سخنگوی رييس دولت ژاپن گفت: «ترس از اينکه ايران قصد ساخت بمب هسته ای دارد، هنوز از بين نرفته است.»


وی تاکيد کرد که ايران کماکان با ادامه دادن غنی سازی اورانيوم، قطعنامه های شورای امنيت را زير پا گذاشته است.


ژاپن تا امروز از جمله کشورهايی بوده که بسيار کمتر از متحدان غربی خود در مناقشه هسته ای ايران به تهران فشار آورده است.


XS
SM
MD
LG