لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۲

حکیم: دور جدید مذاکرات ایران - آمریکا در راه است


عبدالعزيز حکيم اعلام کرد که امکان دارد دور جديد مذاکرات ايران و آمريکا در چند روز آينده، در عراق برگزار شود.
عبدالعزيز حکيم اعلام کرد که امکان دارد دور جديد مذاکرات ايران و آمريکا در چند روز آينده، در عراق برگزار شود.

عبدالعزيز حکيم، رهبر مجلس اعلای اسلامی عراق، روز چهارشنبه، پنجم دسامبر، در پايان سفرش به آمريکا گفت که احتمالا دور جديد مذاکرات ايران و آمريکا در چند روز آينده، در عراق برگزار شود.


هايثم الحسينی، يکی از اعضای هيات آقای حکيم به خبرگزاری فرانسه گفت: «احتمالا حسن کاظمی قمی سفير ايران در بغداد و رايان کروکر سفير آمريکا در عراق به نمايندگی از دو کشور ايران و ايالات متحده دور جديد مذاکرات را در اين کشور برگزار می کنند.»


نخستين ديدار سفير آمريکا با حسن کاظمی قمی، همتای ايرانی وی در ۲۸ ماه مه، هفتم خرداد گذشته در بغداد بدون پيشرفت عمده ای برگزار شد و دور دوم مذاکرات نيز در ۲۸ ژوئيه، ششم مرداد گذشته در پايتخت عراق برگزار شد.


هدف از برگزاری اين گفت وگوها، يافتن راه حل هايی برای حل مسائل امنيتی و خشونت ها در عراق است و دو طرف موافقت کرده بودند کميته مشترک امنيتی سه جانبه ای با حضور عراق تاسيس کنند.


تنش بین دو کشور این گفت و گوها را متوقف کرده است.



برخی از مقامات حزب دمکرات آمريکا، پس از انتشار بخشی از گزارش «برآورد اطلاعات ملی» درباره برنامه هسته ای ايران، خواستار تجديد نظر در سياست آمريکا در مورد ايران شده اند.

ارتش آمريکا در عراق می گويد که نيروی قدس وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آشوب ها و ناآرامی های عراق دست دارد و برای شورشيان مواد منفجره پرقدرت و سلاح ارسال می کند و شبه نظاميان شيعه را آموزش نظامی می دهد.


اما ايران اين اتهامات را رد کرده و حضور نيروهای آمريکايی در عراق را باعث ناامنی و بی ثباتی در اين کشور دانسته است.


جمهوری اسلامی ايران، پيشتر، اعلام کرده بود که طرحی برای احيای ثبات و تامين امنيت عراق در نظر دارد.


محمدعلی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران در اين مورد گفته است: «خروج شرکت های امنيتی خصوصی از عراق و به کارگيری نيروهای شبه نظامی که با گروه های تروريستی سازمان يافته همکاری نداشته اند برای تامين امنيت عراق از موارد اين طرح جمهوری اسلامی است.»


آقای حکیم در حالی از مذاکرات جديد بين آمريکا و ايران سخن گفته، که برخی از مقامات حزب دموکرات آمريکا، پس از انتشار بخشی از گزارش سازمان ملی برآوردهای امنيتی آمريکا (NIE) درباره برنامه هسته ای ايران، خواستار تجديد نظر در سياست آمريکا در مورد ايران شده اند.


بر اساس اين گزارش که بر اساس رشته گزارش های ۱۶ سازمان اطلاعاتی آمريکا تدوين شده، نشان می دهد که تهران برنامه ساخت بمب اتمی را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده ولی همچنان به غنی سازی ادامه می دهد. دولت آمريکا اعلام کرده که ايران همچنان يک خطر است و بايد فشار را بر اين کشور افزود.


XS
SM
MD
LG