لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۳

تکذیب تشکیل واحد نظامی در یک حزب مسیحی لبنان


نيروهای امنيتی لبنان همچنين تصاويری از مردان و زنان جوانی منتشر کردند که يونيفرم های نظامی به تن داشتند و اسلحه خودکار به دست گرفته بودند.
نيروهای امنيتی لبنان همچنين تصاويری از مردان و زنان جوانی منتشر کردند که يونيفرم های نظامی به تن داشتند و اسلحه خودکار به دست گرفته بودند.

در پی بازداشت گروهی از اعضای يکی از احزاب مسيحی مخالف دولت لبنان به دليل حمل اسلحه، اين حزب وجود برنامه ای برای آموزش نظامی اعضای خود را تکذيب کرد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، العين عون، سخنگوی «جريان ميهنی آزاد»، گفت که اعضای بازداشت شده اين حزب، «تنها برای تفريح اسلحه واقعی به همراه داشته اند» و وجود برنامه ای برای آموزش نظامی اعضای اين حزب، صحت ندارد.


روز پنج شنبه مقام های امنيتی لبنان اعلام کردند که دو تن از اعضای «جريان ميهنی آزاد»، به اتهام پيگيری آموزش های نظامی بازداشت شده اند.


اين گروه سياسی که در سال ۲۰۰۵ ميلادی رسما به يک حزب بدل شده است، از جمله احزاب مسيحی است که هوادارانی در ميان مسلمانان شيعه پيرو گروه حزب الله دارد و از برخی مواضع حزب الله مانند پشتيبانی از حضور سوريه در لبنان حمايت می کند.


نيروهای امنيتی لبنان همچنين تصاويری از مردان و زنان جوانی منتشر کردند که يونيفرم های نظامی به تن داشتند و اسلحه خودکار به دست گرفته بودند.


مقام های لبنانی اعلام کردند که اين گروه، جزوه های آموزش چگونگی استفاده از اسلحه های خودکار را در منطقه ای در شمال پايتخت تحويل گرفته اند.


  • «اين بچه ها اشتباه کرده اند. اما آن طور که اکثريت (مخالفان نفوذ سوريه در لبنان) می گويند موضوع يک واحد رزمی مستقل در ميان نيست.»
سخنگوی میشل عون

اما العين عون که سخنگوی ميشل عون فرمانده سابق ارتش لبنان نيز هست، گفت که بازداشت شدگان در سال ۲۰۰۵ ميلادی، اعضای گروه محافظان منزل فرمانده سابق ارتش بوده اند.


به گفته وی تصاويری که از اين بازداشت شدگان منتشر شده، دستکم ۱۸ ماه پيش گرفته شده اند.


آقای عون در مصاحبه ای به خبرگزاری فرانسه گفت: «اين بچه ها اشتباه کرده اند. اما آن طور که اکثريت (مخالفان نفوذ سوريه در لبنان) می گويند موضوع يک واحد رزمی مستقل در ميان نيست.»


با اين حال احمد فتفت، وزير ورزش و جوانان کابينه که توسط ائتلاف سياستمداران نزديک به غرب اداره می شود، گفت که دولت لبنان، به هيچ وجه نمی پذيرد که گروه های سياسی، «نيروهای امنيتی مخصوص به خود» داشته باشند.


وی هشدار داد: «چنين اقداماتی ما را به سوی يک جنگ داخلی می برد.»


بر اساس توافقنامه «طائف» که در پايان جنگ داخلی لبنان (۱۹۷۵ – ۱۹۹۰) به امضا رسيد، تمامی گروه های سياسی اين کشور پذيرفتند که به استثنای گروه حزب الله لبنان، شبه نظاميان وابسته به خود را خلع سلاح کنند.


ميشل عون که در آخرين سال جنگ داخلی، نخست وزير دولت انتقالی لبنان بوده و همچنين زمانی فرماندهی ارتش اين کشور را نيز به عهده داشته، در حال حاضر يکی از نامزدهای ائتلاف مخالفان دولت برای تصدی مقام رياست جمهوری اين کشور است.


وی که زمانی از مخالفان حضور سوريه در لبنان بوده، هم اکنون از متحدان گروه حزب الله و جنبش امل است که از حمايت ايران وسوريه در عرصه سياست داخلی لبنان بهره می برند.


اين ائتلاف سياسی در ماه جاری در انتخاباتی که برگزار خواهد شد، در برابر ائتلافی از گروه های سياسی که از سوی غرب حمايت می شوند، رقابتی سخت را در پيش خواهد داشت.


XS
SM
MD
LG