لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۱

کلینتون: آمریکا به لبنان خیانت نمی‌کند


هیلاری کلینتون، ‌وزیر خارجه آمریکا، به همراه میشل سلیمان، ‌رئیس جمهور لبنان در بیروت
هیلاری کلینتون، ‌وزیر خارجه آمریکا، به همراه میشل سلیمان، ‌رئیس جمهور لبنان در بیروت
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، روز یک‌شنبه در جریان سفر خود به بیروت در لبنان تاکید کرد که آمریکا در هیچ قراردادی با سوریه «به لبنان خیانت نخواهد کرد.»

خانم کلینتون پس از گفت‌وگو با میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان، به خبرنگارها گفت: «ما هیچ کاری نخواهیم کرد که به هر شکلی باعث تزلزل استقلال و حاکمیت لبنان باشد.»

وزیر خارجه ایالات متحده با اشاره به این که کشور متبوعش هرگز به لبنان و مردم لبنان خیانت نخواهد کرد گفت: «ما به حمایت از صداهای تعادل و میانه‌روی در لبنان ادامه خواهیم داد.»

دیدار سه‌ساعته خانم کلینتون از شهر بیروت شش هفته پیش از انتخاباتی عمومی انجام می‌شود که ائتلاف مورد حمایت غرب را در برابر ائتلاف مورد حمایت ایران و سوریه قرار خواهد داد.

سوریه و ایران حامیان اصلی گروه سیاسی و شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان هستند که در دولت و مجلس لبنان نماینده دارد. حزب‌الله با ذکر این دلیل که برای دفاع از لبنان در برابر اسرائیل به سلاح‌هایش نیاز دارد از خلع سلاح سر باز می‌زند.

در مقابل ایالات متحده و عربستان سعودی از فوآد سینیوره، نخست وزیر لبنان، و ائتلاف ضدسوری این کشور حمایت می‌کنند که هم‌اکنون اکثریت کرسی‌های مجلس را به دست دارد.

خانم کلینتون در بیانیه‌ای با اشاره به انتخابات پیش رو در لبنان گفت که «مردم لبنان باید قادر باشند در انتخاباتی عادلانه، آزاد و دور از خشونت و دخالت از خارج، نمایندگان خود را انتخاب کنند.»

حزب‌الله لبنان و متحدانش امکان دارد در این انتخابات آرای زیادی را از آن خود کرده و نقش مهمی را در دولت ائتلافی آینده این کشور ایفا کنند.

در حال حاضر هیچ یک از جناح‌های رقیب در لبنان در نظرسنجی‌ها بر دیگری برتری چشمگیر ندارد و کارشناسان بر همین اساس پیش‌بینی می‌کنند که انتخابات ماه ژوئن به عرصه رقابتی نزدیک و تنگاتنگ تبدیل شود.
XS
SM
MD
LG