لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۱

کنفرانس صلح خاورمیانه در مادريد بدون نتيجه پايان يافت


در کنفرانس مطبوعاتی پايانی هيچکدام از شرکت کنندگان عرب و اسرائيلی رشته سخن را به دست نگرفتند و سه دولتمرد اسپانيائی جمع بندی ای از نشست سه روزه مادريد را ارائه دادند.
در کنفرانس مطبوعاتی پايانی هيچکدام از شرکت کنندگان عرب و اسرائيلی رشته سخن را به دست نگرفتند و سه دولتمرد اسپانيائی جمع بندی ای از نشست سه روزه مادريد را ارائه دادند.
کنفرانس «مادريد ۱۵ سال بعد» که با حضور نمايندگانی از کشورهای عربی، اسرائيل، آمريکا، اروپا ، سوريه و نهادهای بين المللی چون اتحاديه عرب ، اتحاديه اروپا و سازمان ملل متحد، با هدف تبادل نطر درباره بحران اسراييلی ها و فلسطينی ها، روز چهارشنبه آغاز به کار کرده بود، جمعه بعدازظهر بدون نتيجه به کار خود پايان داد.

اگرچه کليه شرکت کنندگان در اين کنفرانس بر لزوم آغاز دوباره مذاکرات تاکيد کردند و خوش بينی ظاهری در هر سه روز بر اين کنفرانس غالب بود، اما شرکت کنندگان حتی در اندازه يک بيانيه مشترک نيز با يکديگر هم گامی نداشتند.

در کنفرانس مطبوعاتی پايانی هيچکدام از شرکت کنندگان عرب و اسرائيلی رشته سخن را به دست نگرفتند و سه دولتمرد اسپانيائی جمع بندی ای از نشست سه روزه مادريد را ارائه دادند.

فيليپه گونزالس Felipe gonzalez ، نخست وزير سابق اسپانيا و برگزار کننده کنفرانس صلح ۱۹۹۱ ميلادی مادريد گفت: «بر خلاف آنچه افکار عمومی تصور می کند ريشه بحران های خاورميانه و حتی عراق را نبايد در سياست های نفتی غرب جستجو کرد. کليه بحران های اين منطقه ناشی از مساله اسرائيل و فلسطين و درگيری ميان اعراب و اسرائيلی ها است.»

سخنران بعدی خاوير سولانا Javier Solana ، مقام ارشد سياست خارجی اروپا بود که صبح جمعه از واشنگتن به مادريد وارد شد.

آقای سولانا گفت در جريان ديدارش با کوندليزا رايس Condoleezza Rice، درباره بحران خاورميانه نيز مذکره کرده است، زيرا هر دو هفته آينده راهی اين منطقه هستند.

خانم رايس سفرخود را خاورميانه را روز شنبه آغاز کرده است.

مقام ارشد اروپايی در سياست خارجی و امنيت گفت روند صلح در خاورميانه هرگز شکست نخورده است بلکه «اين قطاری که ما در سال ۱۹۹۱ ميلادی در مادريد بر روی خط آهن قرار داديم، هرگز به راه نيافتاد زيرا ادامه تروريسم و عدم توقف شهرک سازی هرگز اجازه حرکت اين قطار صلح را ندادند.»

سولانا گفت: «اتحاديه اروپا قصد دارد در شش ماه اول سال جاری اين قطار را به راه بياندازد و در اين زمينه از هيچ کوششی دريغ نخواهد کرد.»

ميگل آنجل موراتينوس Miguel Angel Moratinos ، ورير خارجه اسپانيا و برگزار کننده کنفرانسی که جمعه به پايان رسيد، ضمن تاکيد بر لزوم برگزاری کنفرانس بين المللی جديدی برای به راه انداختن قطار صلح در خاورمينه ، بر لزوم حضور اعراب در گروه موسوم به کوارتت Quartet که ناظر بر روند صلح در خاورميانه است اشاره کرد.

آقای موراتينوس يکی از دلايل عدم موفقيت کوارتت را عدم حضور نمايندگان کشورهای عربی دانست و گفت بايد حداقل از اتحاديه عرب خواست به اين گروه بپيوندد.

پيشنهاد آقای موراتينوس بلافاصله از سوی خاوير سولانا که به نمايندگی از اتحاديه اروپا در کوارتت حضور دارد، رد شد.

وی گفت: «پيشنهاد دعوت از اعراب برای حضور در اين گروه به هيچ وجه فکر خوبی نيست.»

يکی از نکات مثبت کنفرانس «مادريد ۱۵ سال بعد» اعلام آمادگی سوريه برای بازگشت به ميز مذاکرات با اسرائيل بود.

زياد داودی، مشاور حقوقی بشاراسد ، گفت: «سوريه آماده است هر لحظه مذاکره با اسرائيل را از سر گيرد و اگر تا کنون اين مذاکرات باز گرفته نشده اند، بايد دلايلش را از مقامات اسرائيلی جويا شد.»

سخنان زياد داودی در مادريد و در تل آويو مورد استقبال وزير دفاع و امير پرتز Amir Peretz رهبر حزب کارگر ، قرار گرفت که بنا بر آنچه روزنامه های اسرائيلی می نويسند او اظهار اميدواری کرد سوريه هر چه زودتر مذاکره را از سر گيرد.

XS
SM
MD
LG