لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۱

رایس برای جلب حمایت اعراب به خاورمیانه رفت


کاندوليزا رايس، پيش از اغاز سفرش گفت ايالات متحده در برابر کارهای ايران ساکت نمی نشيند و اجازه نمی دهد اين فعاليت ها ادامه پيدا کند.
کاندوليزا رايس، پيش از اغاز سفرش گفت ايالات متحده در برابر کارهای ايران ساکت نمی نشيند و اجازه نمی دهد اين فعاليت ها ادامه پيدا کند.
کاندوليزا رايس، وزير خارجه ايالات متحده، برای جلب حمايت اعراب از استراتژی جديد ايالات متحده در عراق و جلوگيری از دخالت بيشتر ايران در امور عراق، راهی خاورميانه شده است.

خانم رايس در سفر يک هفته ای خود به خاورميانه همچنين تلاش می کند به درگيری های اسراييل و فلسطينی ها پايان دهد .

کاندوليزا رايس، وزير خارجه ايالات متحده پس از سفر به اسراييل، به مصر، اردن، عربستان سعودی، کويت، به آلمان خواهد رفت و قبل از بازگشت به واشينگتن به بريتانيا سفر خواهد کرد.

اين سفر دو روز پس از اعلام استراتژی جديد آمريکا در عراق توسط جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا صورت می گيرد. رييس جمهوری آمريکا درسخنرانی خود وعده داد در آينده نزديک، حدود بيست و يک هزار و پانصد نيروی جديد ديگر به عراق خواهد فرستاد و همچنين ايران و سوريه را به بی ثبات کردن عراق و حمله به نيروهای آمريکايی و حمايت از تروريست ها متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در نخستين گام از پياده کردن استراتژی جديد در عراق، نيروهای آمريکايی روز پنج شنبه به کنسولگری جمهوری اسلامی در اربيل حمله کرده و شش ايرانی را دستگير کردند که يکی از آنها بعدا آزاد شد.

کاندوليزا رايس، وزير خارجه ايالات متحده پيش از عزيمت به خاورميانه در کنگره آمريکا گفت در سفر يک هفته ای خود به خاورميانه از دولت های عرب خواهد خواست که از دولت عراق و آنچه قرار است در عراق برای ايجاد ثبات انجام شود، حمايت کنند.

وزير خارجه آمريکا خاورميانه را به دو قسمت ميانه رو و افراطی تقسيم کرد و تاکيد کرد هدفش مقابله با تاثير ايران بر خاورميانه است.

کاندوليزا رايس، پيش از اغاز سفرش گفت ايالات متحده در برابر کارهای ايران ساکت نمی نشيند و اجازه نمی دهد اين فعاليت ها ادامه پيدا کند.

با افزايش يافتن تنش ميان ايالات متحده و ايران، آمريکا اعلام کرد مدت بيشتری در خاورميانه باقی خواهد ماند. از زمان حمله آمريکا به عراق در سال ۲۰۰۳، اين نخستين بار است که واشينگتن دو ناوهواپیمابر جنگی خود را به خليج فارس آورده است.

با اين حال دولت آمريکا شايعه حمله نظامی واشينگتن به ايران را رد کرده است.

تونی اسنو، سخنگوی کاخ سفيد آمريکا ديروز جمعه، ۱۲ ژانويه ، شايعه هرگونه برنامه برای اقدام نظامی عليه ايران و سوريه را رد کرد و گفت سخنان جرج بوش درباره ايران و سوريه به اين شايعات دامن زده است.

جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا در سخنرانی خود در تشريح استراتژی جديد آمريکا در عراق گفته بود که نيروهای آمريکايی برای مقابله با نيروهای مورد حمايت ايران و سوريه که به نيروهای ائتلاف حمله می کنند، آنها را در مرزهای عراق تعقيب خواهند کرد.

خانم رايس به کويت شامل ديدار با وزرای خارجه کشورهای حاشيه خليج فارس، عربستان سعودی، کويت، امارات متحده عربی، عمان، قطر، بحرين و همچنين کشورهای مصر و اردن خواهد بود.

وزير خارجه ايالات متحده پيش از آغاز سفرش گفت کشورهای عربی از تاثير ايران بر خاورميانه بيم دارند و می دانند برای مبارزه با اين تاثير بايد از عراق حمايت کنند.

خانم رايس همچنين به کنگره آمريکا گفت در اين سفر تمرکز شديدی بر اين موضوع خواهد داشت که از دولت های عرب بخواهد از لبنان و فلسطينی های ميانه رو حمايت کنند.
XS
SM
MD
LG