لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۹

ایران و سوریه؛ برادری بی مرز


وزرای خارجه ایران وسوریه
وزرای خارجه ایران وسوریه
اوايل سال آينده ميلادی، نخستين کارخانه خودرو سازی سوريه راه اندازی می شود. خودروهای توليد شده در اين کارخانه نام ايرانی دارند و شرکت دولتی ايران خودرو در اين پروژه سرمايه گذاری کرده است و قطعاتی از اين خودرو در ايران ساخته خواهد شد.

به گزارش روزنامه نيويورک تايمز، پس از آن سوريه اميدوار است دو انبار بزرگ و چند ميليون دلاری گندم در دمشق افتتاح کند و هزار و دويست اتوبوس جديد به ناوگان حمل و نقل خود اضافه کند. پس از آن برنامه افتتاح کارخانه خودروسازی ديگری به دست ايرانيان در شمال اين کشور و بهره برداری از کارخانه سيمان در دستور کار است که تمام اين پروژه ها با همکاری ايران شکل خواهند گرفت.

ايران و سوريه همچنين درباره ساخت يک پالايشگاه نفت، افتتاح يک بانک مشترک، ساخت منازل مسکونی، توليد ژنراتورهای برق و کشيدن خط راه آهن از ايران به سوريه با هم مذاکره کرده اند.
برخی از تحليلگران بر اين باورند که حتی اگر آمريکا برای بر هم زدن روابط ايران و سوريه تلاش کند، قادر به دور کردن مقامات دمشق از تهران نخواهد بود.

از زمانی که ايالات متحده آمريکا به استراتژی جديدی برای خاورميانه و آرام کردن اوضاع عراق انديشيد، تصميم گرفت به سوريه نقش بيشتری در منطقه بدهد. برخی از تحليلگران غربی می گويند سوريه به زودی از زير نفوذ ايران خود را کنار خواهد کشيد و به منافع بيشتر خود در همکاری با غرب خواهد انديشيد.


با اين حال واشينگتن سالهای زيادی را برای منزوی کردن سوريه صرف کرده است. در تمام اين سال ها ايران خود را از نظر سياسی، نظامی، اقتصادی و مذهبی به سوريه نزديک کرده است.

با اين حال برخی از تحليلگران بر اين باورند که حتی اگر آمريکا برای بر هم زدن روابط ايران و سوريه تلاش کند، قادر به دور کردن مقامات دمشق از تهران نخواهد بود.

يک ديپلمات اروپايی که ساکن دمشق است، در حاليکه نخواست نامش فاش شود، به روزنامه نيويورک تايمز گفت:« دولت ايران تلاش زيادی برای نزديک کردن سوريه به خود کرده است، بيشتر از آنچه ما تصور می کنيم. اين دو کشورروابط مستحکمی در گذشته داشته اند که کشورهای ديگر حتی از آن خبر هم ندارند.»

با اين حال مقامات سوريه حساسيت زيادی نسبت به برقراری رابطه با ايران دارند. آنها می کوشند اکثريت سنی اين کشور را از برقراری روابط نزديک با ايرانيان شيعه نگران نکنند.

از سوی ديگر سوريه مرکز زيارتی مهمی برای توريست های مذهبی ايرانی است. حدود ۵۰۰ هزار نفر در سال از اماکن مقدس شيعيان در اين کشور ديدن می کنند. دولت ايران ميليون ها دلار برای نگهداری، بازسازی و مراقبت از آرامگاه های مذهبی شيعيان در دمشق، خرج می کند.

روزنامه نيويورک تايمز می نويسد:« ايران برای گسترش نفوذ خود در خاورميانه در دو سه سال اخير تلاش های زيادی انجام داده است. با وجود اين تلاش های ايران برای تحت نفوذ گرفتن لبنان مشهودتر است. روابط اقتصادی ايران و سوريه پيچيده تر از روابط تهران با حزب الله لبنان است.»

روابط ايران و سوريه رسمی تر و عمومی تر است. ديپلمات ها می گويند جمهوری اسلامی ايران روابط نزديکی با سرويس اطلاعاتی سوريه دارد و به اين سرويس آموزش می دهد. جمهوری اسلامی ايران همچنين يکی از بزرگترين سفارتخانه ها را در دمشق دارد.

با وجود اينکه برخی تحليلگران معتقدند سوريه به دنبال منافع بيشتر در برقراری رابطه با غرب است، محمد حسن اختری، سفير ايران در سوريه می گويد:«ايران نگران قطع همکاری های اقتصادی دمشق با تهران نيست و معتقد است سوريه به اصول روابط خارجی خود پايبند خواهد بود.»


XS
SM
MD
LG