لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۳

بلر: کشورهای همسایه ازامنیت در عراق حمایت کنند


تونی بلر در دیدار با نوری المالکی حمایت خود را از دولت عراق اعلام کرد
تونی بلر در دیدار با نوری المالکی حمایت خود را از دولت عراق اعلام کرد

تونی بلر،نخست وزيربريتانيا، روز يکشنبه، هفدهم دسامبر، درديدارغیرمنتظره از بغداد از کشورهای همسايه عراق خواست تا از روند برقراری آرامش و امينت در اين کشور حمايت کنند.


آقای بلر گفت در ديدار با نوری المالکی، نخست وزير عراق، برضرورت آشتی ملی و تقويت نيروهای امنيتی در عراق تاکيد کرده است.


نخست وزير بريتانيا درکنفرانس خبری مشترک با آقای نوری المالکی افزود:«هدف برای دولت و مردم عراق اين است که مسئوليت کامل اداره کشور را برعهده بگيرند».


از سوی دیگر، روز يکشنبه مردان مسلح ملبس به يونيفورم های پلیس عراق با حمله به دفتر هلال احمردر بغداد ۲۰ تا ۳۰ نفر از کارمندان و مراجعان را ربودند.


آقای بلر ضمن اعلام حمايت خود از دولت عراق گفت:« من اطمينان می دهم تروريسم و فرقه گرایی، کسانی که تنفر را بر صلح ترجيح می هند نخواهند توانست به دمکراسی شما آسيبی برسانند».


نخست وزیر بریتانیا در مورد نقش ایران و سوریه در عراق گفت:«بریتانیا باید با تمام نیرو به کشورهای منطقه فشار بیاورد تا حمایتشان را ازعراق دریغ نکنند».


تونی بلرتاکيد کرد که نيروهای بريتانيايی تا زمانی که نيروهای عراقی قادر به دست گرفتن مسئوليت های امنيتی شوند در عراق خواهند ماند

او افزود:« براساس قطعنامه سازمان ملل، همه کشورها ی منطقه موظف اند از نخست وزیر عراق و دولتش حمایت کنند».


در ديدار آقای بلر و نخست وزير عراق در باره واگذاری امنيت شهر بصره به نيروهای عراقی گفت و گو شد.
در حالی که در باره توان نيروهای عراقی برای برقراری آرامش و امنيت ترديدهايی وجود دارد، بريتانيا اميدوار است سال آينده چند هزار نفر از نيروهای خود را از عراق خارج کند.


با این حال، تونی بلرتاکيد کرد که نيروهای بريتانيايی در منطقه جنوب بصره تا هنگامی که نيروهای دولتی عراق آماده به دست گرفتن مسئوليت های امنيتی باشند از عراق خارج نخواهند شد.


نخست وزير بريتانيا برای ديدار با نيروهای بريتانيايی مستقر در جنوب عراق به بصره رفت. اين ششمين سفر آقای بلربه عراق از زمان سرنگونی صدام حسين در سال ۲۰۰۳ است.


نخست وزير بريتانيا که سرگرم ديداراز منطقه خاورميانه است تاکنون از کشورهای ترکيه و مصر ديدار کرده است و قرار است به سرزمين هاي فلسطيني ، اسرائيل و امارات متحده عربي نيز سفر کند.


بريتانيا در حال حاضر بيش از ۷۰۰۰ نيرو در عراق دارد که اکثر اين نيروها در جنوب اين کشور و در منطقه بصره مستقر هستند.



XS
SM
MD
LG