لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۲

زلزله امنیتی: دیپلمات «دانه درشت» در اوین


روزنامه ايران ارگان رسمی دولت، روز پنج شنبه، خبر داد که به منظور «رسيدگی به اتهام ارتباط با عوامل خارجی، بازجوئی از موسويان در زندان اوين آغاز شده است».
روزنامه ايران ارگان رسمی دولت، روز پنج شنبه، خبر داد که به منظور «رسيدگی به اتهام ارتباط با عوامل خارجی، بازجوئی از موسويان در زندان اوين آغاز شده است».

انتشار اخبار متناقض در خصوص وضعيت حسين موسويان با وجود تایيد بازداشت وی ادامه دارد.


روزنامه ايران ارگان رسمی دولت، روز پنج شنبه، خبر داد که به منظور «رسيدگی به اتهام ارتباط با عوامل خارجی، بازجوئی از موسويان در زندان اوين آغاز شده است».


اين در حالی است که روزنامه اعتماد ملی از رايزنی های گسترده برای آزادی وی خبر داده است، چرا که آقای موسویان یکی از دیپلمات ارشد با نفوذ است و قطعا در میان عالی ترین لایه های قدرت در ایران، دوستان نزدیکی دارد و خود، یکی از «دانه درشت» های دیپلماسی ایرانی است.


اخبار متناقض از بازداشت موسويان


حسين موسويان معاون پژوهش های بين المللی مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام که رياست آن را حسن روحانی نماينده رهبر جمهوری اسلامی در شورای عالی امنيت ملی و دبير سابق اين شورا برعهده دارد، دوشنبه گذشته بازداشت شد.


خبر دستگيری وی ۴۸ ساعت بعد، به تایيد مقامات قضائی رسيد. با اين حال با گذشت سه روز مقامات رسمی تاکنون از اعلام اتهام و چگونگی دستگيری آقای موسويان خودداری کرده اند.


در اين ميان به نوشته روزنامه ايران که مستقيما تحت نظر دولت اداره می شود، «حسين موسويان دوشنبه شب گذشته به دادسرا احضار شد و پس از مراجعه و ادای توضيحات، دستگير و در حال حاضر در زندان اوين به سر می برد.»


روزنامه دولتی ايران در عين حال از قول «منبع موثق»، اخباری که اتهام موسويان را «مسائل اقتصادی» عنوان کرده اند را رد کرد و گزارش داد که وی «به خاطر يک سری ارتباطات با عوامل خارجی و تبادل اطلاعات با آنها» بازداشت شده است.


ارگان رسمی دولت در ادامه نوشته است: «موسويان احتمالاً درباره مسائل هسته ای با خارجی ها يک سری تبادل اطلاعات داشته است که اين ارتباطات در دست بررسی است».



ارگان رسمی دولت در ادامه نوشته است: «موسويان احتمالاً درباره مسائل هسته ای با خارجی ها يک سری تبادل اطلاعات داشته است که اين ارتباطات در دست بررسی است».

اين روزنامه در ادامه گزارش کرد که پرونده موسويان هنوز در مرحله تحقيقات مقدماتی در دادسرای تهران تحت رسيدگی است و موسويان در حال حاضر در مرحله بازجويی قرار داشته و تحقيقات درباره او ادامه دارد.


روزنامه ايران در خصوص احتمال آزادی موسويان نيز به نقل از منبعی موثق نوشته است: «با توجه به اين که ايشان تحت بازجويی هستند لذا بحث آزادی وی فعلاً منتفی است.»


دو روزنامه کيهان و جمهوری اسلامی نيز که از آنان به عنوان روزنامه های نزديک به منابع امنيتی جمهوری اسلامی ياد می شود، با انتشار گزارش های مشابهی خبر از تداوم بازداشت آقای موسويان دادند.


رايزنی های گسترده برای آزادی


همزمان روزنامه اعتماد ملی از رايزنی های گسترده «مقامات عالی رتبه از جمله اکبر هاشمي رفسنجانی، مهدی کروبی، حسن روحانی و محمد خاتمی» برای آزادی موسويان خبر داد و نوشت که احتمال آزادی موقت وی قوت گرفته است.


محمد عطريانفر از نزديکان هاشمی رفسنجانی نيز در گفت و گو با روزنامه بریتانیایی فاينشنال تايمز اتهام سخنگوی سابق تيم مذاکره کننده هته ای را«رسوایی مالی اثبات نشده» عنوان کرد و گفت: «متحدان و دوستان موسويان انتظار دارند هاشمی رفسنجانی، رئيس مجمع تشخيص مصلحت و حسن روحانی، ریيس مرکز تحقيقات استراتژيک و مسوول سابق پرونده هسته ای، در صورت تداوم بازداشت موسويان به دفاع از وی بر آيند. همه تلاش دارند اطلاعاتی در اين زمينه کسب کنند. همه چيز به صورتی مبهم انجام شده و اين دفاع از وی را دشوار می کند.»


اين روزنامه بريتانيايی تاکيد کرده که آقای موسويان در دوران دبيری حسن روحانی در شورای عالی امنيت ملی، ریيس کميته سياست خارجی اين شورا و سخنگوی گروه سابق مذاکره کننده پرونده هسته ای بوده است.


چگونگی بازداشت موسويان


در خصوص چگونگی بازداشت حسين موسويان نيز اخبار متناقضی در رسانه های ايران منتشر شده است.



در خصوص چگونگی بازداشت حسين موسويان نيز اخبار متناقضی در رسانه های ايران منتشر شده است.

اخبار اوليه حاکی بود که وی در شامگاه روز دوشنبه ۱۰ ارديبهشت بازداشت شده است، اما روزنامه اعتماد ملی، روز پنج شنبه، به نقل از منابع داخلی، از حضور ماموران امنيتی در مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام و جلب وی در اين محل خبر داد و نوشت که پس از آن، ماموران به منزل وی مراجعه کرده اند.


اين روزنامه در عين حال خبر داد که ماموران، حکم بازداشتی در دست داشته اند که بر روی آن عبارت «بازداشت موقت ۱۰ روزه» درج شده بود.


در همين حال خبرگزاری فارس به نقل از يک منبع آگاه گزارش داد: «موسويان دوشنبه شب به دادسرا احضار شد و پس از مراجعه و ادای توضيحات، دستگير و در حال حاضر در زندان اوين به سر مي برد.»


در خصوص اتهام وارد شده به وی نيز اخبار متفاوتی انتشار يافت. رسانه های نزديک به دولت آقای احمدی نژاد اتهام موسويان را ارتباط با عوامل خارجی و تبادل اطلاعات هسته ای عنوان می کنند اما رسانه های منقد، از اتهامات اقتصادی خبر داده اند.


محمد عطريانفر به فاينشنال تايمز گفته که وارد کردن اتهام ارتباط با عوامل خارجی و جاسوسی به موسويان، «بعيد» است و احتمال داده که وی به اتهام اقتصادی بازداشت شده است.


آقای عطريانفر در عين حال گفت که موسويان مسئول بخشی از ارتباطات حکومت با لابی های خارج از کشور بوده است.


اعتماد ملی نيز خبر داد که وی سه روز قبل از بازداشت قرار بود در يک کنفرانس مطالعاتی در آلمان شرکت کند اما سفرش لغو شد.


از جهاد سازندگی تا تيم هسته ای

حسين موسويان ۵۰ ساله، خواهرزاده حسين محلوجی وزير صنايع و معادن دولت هاشمی رفسنجانی است. اولين سمت رسمی موسويان که متولد شهر کاشان است، رياست جهاد سازندگی اين شهر بود.


وی پس از آن مدير مسئولی روزنامه انگليسی زبان تهران تايمز، وابسته به سازمان تبليغات اسلامی را بر عهده گرفت.


رياست مرکز مطبوعاتی موسسه احيای انديشه های اسلامی و معاونت تشکيلات، برنامه ريزی و ارزشيابی سازمان تبليغات اسلامی که زير نظر رهبر جمهوری اسلامی فعاليت می کند، بخش ديگری از پست های موسويان است.


وی در مجلس شورای اسلامی نيز به عنوان رئيس سازمان اداری و مديرکل اداری - مالی فعاليت داشته است.


آغاز فعاليت موسويان به عنوان ديپلمات در وزارت امور خارجه، زمانی است که علی اکبر ولايتی، هدايت وزارتخانه را به عهده دارد و خود نيز، موسويان را به سمت مدير کل اروپای غربی منصوب می کند.


سفير جمهوری اسلامی ايران در روسيه و آلمان، دو پست ديگر وی به شمار بوده اند که سفارت وی در آلمان در فاصله سال ۶۹ تا ۷۵ ، مصادف با ترور مخالفان جکومت ايران در کافه ميکونوس است؛ تروری که اتهاماتی را نيز متوجه وی کرد.



موسویان (راست) به همراه یوشکا فیشر، وزیر امور خارجه سابق آلمان.

در همين حال روزنامه اعتماد با نقل بخشی از کتاب وی به نام «بررسی روابط ايران و آلمان» که با مقدمه هاشمی رفسنجانی انتشار يافته، از قول وی نوشته است: «حجم تجارت بين دو کشور به رقم بی سابقه ۱۰ ميليارد مارک رسيد و وزير اطلاعات ايران، علی فلاحيان و همتای آلمانی او برای نخستين بار در سال های ۱۳۷۱ و ۱۳۷۲ از کشورهای يکديگر ديدار کردند و بنای روابط اطلاعاتی بين دو کشور را پايه گذاری کردند.»


وی در بخش ديگری از اين کتاب نيز تاکيد می کند که در تمام نشست های سران کشورهای صنعتی در دوره سفارتش درآلمان، قطعنامه های ضد ايران را رد کرده يا می کوشيد لحن آن را ملايم تر کند.


او همزمان با مطرح شدن موضوع هسته ای ايران نقشی کليدی در اين پرونده ايفا کرد.


موسويان در دوره دبيری حسن روحانی در شورای عالی امنيت ملی، رياست کميته بين الملل اين شورا را بر عهده داشت و به دنبال آغاز مذاکرات هسته ايجمهوری اسلامی با کشور اروپائی، عضو ارشد تيم مذاکره کننده و سخنگويی اين تيم را بر عهده اشت.


اتهامات دنباله دار علیه تيم سابق هسته ای


در سال ۸۴ و با انتصاب علی لاريجانی به دبيری شورای امنيت ملی و رياست تيم هسته ای و به دنبال تغيیر تيم مذاکره کننده هسته ای، جواد وعيدی جانشين حسين موسويان شد.


از زمان برکناری اعضای سابق تيم مذاکرات هسته ای تاکنون ديپلمات های سابق توسط رسانه های حامی دولت به فساد اقتصادی، ضعف در مقابل مذاکره کنندگان اروپایی و در مواردی خيانت به وسيله پذيرش داوطلبانه تعليق غنی سازی اورانيوم متهم شده اند.


يک سال قبل در چنين روزهایی، سيروس ناصری يکی ديگر از ديپلمات های سابق هسته ای جمهوری اسلامی به فساد اقتصادی متهم شد. آقای ناصری که ساکن وين است برای جلوگيری از دستگيری احتمالی از بازگشت به ايران تا مدت ها خودداری کرد.



موسویان (راست) به همراه محمد جواد ظریف، سفیر ایران در سازمان ملل، و سیروس ناصری، یکی دیگر از اعضای سابق تیم هسته ای.

خبرگزاری فارس، در همان زمان گزارش داد: «سيروس ناصری عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته ای در يک ماه و نيم گذشته، از مراجعت به ايران خودداری کرده است».


فارس در عين حال به نقل از منبعی آگاه خبر داد: «در پی طرح مسائل پرونده فعاليت مديرعامل و مسئولان شرکت نفتی کيش اورينتال در يک شبکه مافيای نفتی کشور که سيروس ناصری نايب ریيس هيات مديره آن است، ناصری در وين اقامت گزيده و از سفر به ايران خودداری می کند.»


همين خبرگزاری پس از آن به نقل از يک مقام قضائی خبر داد که اتهام وارد شده به آقای ناصری «پرداخت رشوه بيش از نيم ميليون دلاری از حساب سوئيس خود به مشاور عالی شرکت نفت و گاز پارس برای موفقيت در قراردادهای نفتی» عنوان شده است.


با اين حال دادگاه در نهايت سيروس ناصری را از اين اتهام تبرئه کرد.


علاوه بر آقای ناصری، در ماه های گذشته رسانه های نزديک به دولت، حسن روحانی دبير سابق شورای عالی امنيت ملی و نماينده فعلی رهبر جمهوری اسلامی در اين شورا را به دنبال انتشار سخنرانی وی در جمع گروهی از سران حکومتی در نشريه مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت، به «خيانت» متهم کردند.


روزنامه اعتماد ملی در شماره روز پنج شنبه خود، به دليل نزديکی حسين موسويان به هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی، بازداشت وی را «پيام سياسی دولت آقای احمدی نژاد به طيف ميانه رويی که سياست پرهيز از ادامه تنش با غرب در پرونده هسته ای را در پيش گرفته» توصيف کرده است.


XS
SM
MD
LG