لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۷

مذاکرات شش جانبه کره شمالی در روز سوم


معاون وزارت امور خارجه چین (چپ) و سفیر روسیه در پکن در مذاکرات شش جانبه
معاون وزارت امور خارجه چین (چپ) و سفیر روسیه در پکن در مذاکرات شش جانبه
نمايندگان شش کشور آمريکا، روسيه، چين، ژاپن و دو کره شمالی و جنوبی، سومين روز از مذاکرات شش جانبه را با هدف انصراف کره شمالی از فعاليت های هسته ای، در پکن پی گرفتند.

انتظار می رود کشورهای شرکت کننده با تصويب تفاهم نامه ای، مسير ديپلماسی را برای خلع سلاح هسته ای کره شمالی تا حد چشمگيری هموار کنند.

نمايندگان شش کشور روز شنبه، طی نشست های متوالی به رايزنی های خود ادامه دادند و عمده گفت و گوهايشان به بازنويسی و تکميل طرح پيشنهادی دولت چين اختصاص داشت که در صورت تصويب آن، کره شمالی دو ماه فرصت خواهد داشت تا در ازای دريافت انرژی، فعاليت های هسته ای خود را متوقف کند.

کريستوفر هيل، نماينده ارشد دولت آمريکا در اين مذاکرات، ضمن ابراز اميدواری به حل مسالمت آميز اين بحران و اشاره به اين نکته که در گفت و گوهای جاری از تعدد موارد مورد بحث کاسته شده است، به کاهش شکاف موجود بين کشورهای شرکت کننده اشاره کرد و گفت دور جديد اين گفت و گوها با گذر از مسائل دشوار وارد مرحله ای شده است که طرفين بر يک يا دو مورد مهم تمرکز يافته اند.

وی با اين حال خاطر نشان کرد که با توجه به نحوه نگرش و عملکرد دولت کره شمالی طی سال های اخير، نمی توان با اطمينان قضاوت کرد که چه چيزی برای اين کشور مهم است.

بر اساس اظهارات چون يونگ وو، نماينده ارشد کره جنوبی در اين گفت و گوها، به نظر می رسد در حال حاضر يکی از موارد مهم برای دولت کره شمالی اين است که ايالات متحده آمريکا از اتخاذ سياست های، به تعبير کره شمالی، «خصمانه» در برابر پيونگ يانگ پرهيز کند.

گزارش ها حاکی است کره شمالی علاوه بر اين، اعلام کرده است برای آن که فعاليت های هسته ای خود را متوقف کند، ساير کشور ها بايد در ابتدا دو ميليون کيلو وات برق در اختيار اين کشور قرار دهند.

در همين حال، کنيچيرو ساسه، نماينده دولت ژاپن اين دور از گفت و گوها، روز شنبه، با اين تعبير که اين مذاکرات وارد مرحله باردهی خود شده است، يک بار ديگر هشدار داد که اين گفت و گوها می تواند بدون دست يابی به نتايج مورد نظر خاتمه يابد.

بر اساس اظهارات آقای ساسه، عليرغم خوشبينی های موجود، احتمال دست يابی به چشم اندازهای روشن دراين مذاکرات بسيار ضعيف است.
XS
SM
MD
LG