لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۱

اعلام آمادگی مشروط کره شمالی برای توقف برنامه هسته ای


آمریکا نسبت به موفقیت دور جدید مذاکرات با کره شمالی ابراز خوشبینی کرده است.
آمریکا نسبت به موفقیت دور جدید مذاکرات با کره شمالی ابراز خوشبینی کرده است.

روزنامه ژاپنی آساهی شيمبون روز یکشنبه به نقل از مقامات کره شمالی گزارش داد که پيونگ يانگ اعلام آمادگی کرده است در ازای دريافت سوخت مورد نياز خود، از فعاليت های هسته ایش صرف نظر کند .


بر اساس گزارش اين روزنامه، کيم کی يه گوئن، نماينده ارشد کره شمالی در مذاکرات شش جانبه در ديدار با جول ويت، از مقامات سابق وزارت کشور آمريکا و ديويد آلبرايت، کارشناس امور هسته ای ايالات متحده، که هفته گذشته در پيونگ يانگ صورت گرفت اعلام کرد در صورتی که دولت آمريکا سالانه پانصد هزار تن نفت در اختيار کره شمالی قرار دهد اين کشور حاضر خواهد شد فعاليت راکتورهای هسته ای خود را متوقف کند .


دولت ايالات متحده آمريکا در سال ۱۹۹۴ ميلادی معاهده ای را با کره شمالی امضا کرد که بر اساس آن متعهد شد اين کشور را در زمينه تامين انرژی ياری دهد اما کره شمالی در سال ۲۰۰۲ ميلادی با گسترش بحران هسته ای خود اين پيمان همکاری را در عمل متوقف کرد .


گزارش ها حاکی است مقدار نفتی که کره شمالی در اين ديدار از دولت ايالات متحده مطالبه کرده بيش از مقداری است که دو کشور در پيمان سال ۱۹۹۴ بر سر آن به توافق رسيده بودند .


اين روزنامه ژاپنی همچنين به نقل از مقامات کره شمالی گزارش داد: پيونگ يانگ علاوه بر اين درخواست از دولت ايالات متحده انتظار دارد تحريم های مالی عليه کره شمالی را لغو کرده و اين کشور را از ليست کشورهای حامی تروريسم خارج کند .


از سوی ديگر، کريستوفر هيل، نماينده ارشد دولت آمريکا در مذاکرات هسته ای کره شمالی ديروز وارد سئول پايتخت کره جنوبی شد و قرار است امروز با چون يونگ وو، همتای کره ای خود و سونگ مين سون، وزير امور خارجه کره جنوبی ديدار و گفت و گو کند .


آقای هيل ضمن ابراز خوش بينی نسبت به موفقيت آميز بودن دور جديد مذاکرات چند جانبه در باره مسئله هسته ای کره شمالی ، از اين کشور دعوت کرد تا در خط مشی خود « تغييراتی واقعی » صورت دهد .


کريستوفر هيل قرار است روز دوشنبه، سئول را به مقصد توکيو ترک کند و بعد از ديدار با مقامات ارشد ژاپن راهی پکن خواهد شد تا به رايزنی های خود در اين باره ادامه دهد .


XS
SM
MD
LG