لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۱

امضای اوباما و مدودف پای «استارت ۲»؛ «به سوی جهان خالی از سلاح هسته‌ای»


باراک اوباما (چپ) و دیمیتری مدودف در کاخ ریاست جمهوری چک در پراگ پس از امضای استارت دو
باراک اوباما (چپ) و دیمیتری مدودف در کاخ ریاست جمهوری چک در پراگ پس از امضای استارت دو
روسای جمهور دو قدرت بزرگ اتمی دنیا، باراک اوباما و دیمیتری مدودف، روز پنج‌شنبه با حضور در تالار اسپانیای کاخ پراگ معاهده استارت ۲ را امضا کردند و متعهد شدند که تعداد کلاهک‌های اتمی در زرادخانه‌های خود را به ۱۵۵۰ کلاهک کاهش دهند.

باراک اوباما و دیمیتری مدودف هر دو در سخنان خود پس از امضای قرارداد اتمی «تاریخی» استارت دو با اشاره به ایران خط‌ مشی تهران در قبال برنامه هسته‌ای خود و موضع جامعه بین‌الملل را نکوهش کردند.

رئیس جمهور روسیه ضمن اشاره به این که مقامات جمهوری اسلامی چشم خود را به روی نظرات جامعه بین‌الملل بسته‌اند بار دیگر تاکید کرد که بهترین راه برای حل مسئله هسته‌ای ایران «تحریم‌های هوشمندانه و هدفمند» است تا به مردم ایران لطمه‌ای وارد نشود.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، نیز برای کشورهایی چون کره شمالی و ایران که به گفته او به تعهدات خود بر اساس قرارداد منع گسترش تسلیحات اتمی عمل نمی‌کنند انزوا را پیش‌بینی کرد.

امضای معاهده کاهش زرادخانه‌های اتمی دو کشور آمریکا و روسیه که جایگزین پیمان استارت یک خواهد شد علاوه بر این که گامی است به سوی روابط بهتر واشینگتن با مسکو حرکتی است به سوی هدف باراک اوباما برای جهانی بدون تسلیحات هسته‌ای.

آقای اوباما یک سال پیش در سخنرانی خود در شهر پراگ خواستار جهانی خالی از سلاح هسته‌ای شد. او در این سخنرانی وعده داد که در پی «صلح و امنیت در جهانی عاری از سلاح‌های اتمی» باشد.

هیئت‌های نمایندگی دو کشور آمریکا و روسیه ماه گذشته پس از تقریباً یک سال مذاکره و چانه‌زنی و فراز و نشیب فراوان در مورد کاهش دادن سلاح‌های اتمی خود به توافق رسیدند.

بر اساس معاهده استارت دو که جایگزین استارت یک متعلق به سال ۱۹۹۱ خواهد شد، دو کشور در عرض هفت سال تعداد کلاهک‌های هسته‌ای خود را تا حد ۱۵۵۰ کلاهک کاهش خواهند داد. استارت دو برای اجرایی شدن باید به تصویب سنای آمریکا و پارلمان روسیه برسد.

امضای معاهده کاهش زرادخانه‌های اتمی آمریکا و روسیه دو روز پس از آن اتفاق می‌افتد که دولت ایالات متحده استراتژی تازه خود در محدود ساختن استفاده از سلاح‌های اتمی را اعلام کرد.

بر اساس استراتژى جديد آمريكا، اين كشور براى نخستين بار متعهد شد كه از سلاح هسته‌اى براى مقابله با كشورهاى غيرهسته‌اى كه معاهده عدم اشاعه يا مقررات آن را رعایت مى‌كنند استفاده نكند.

از سوی دیگر باراک اوباما هفته آینده در کنفرانس امنیتی واشینگتن میزبان سران ۴۷ کشور دنیا خواهد بود.

XS
SM
MD
LG