لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۱

واکنش پاکستان: تحولات اخیر یک مساله داخلی است


آقای مشرف که از متحدان کليدی آمريکا در نبرد با تروريسم است از روز شنبه در پاکستان وضعيت فوق العاده اعلام کرده است.
آقای مشرف که از متحدان کليدی آمريکا در نبرد با تروريسم است از روز شنبه در پاکستان وضعيت فوق العاده اعلام کرده است.

دولت پاکستان روز سه شنبه در پاسخ به فشارها و انتقادهای بين المللی عليه اعلام وضعيت اضطراری از سوی پرويز مشرف، ضمن رد درخواست های جامعه جهانی، تحولات اخیر را «مساله داخلی» ناميد.


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، روز دوشنبه از پرويز مشرف خواسته بود که به وضعيت فوق العاده پايان دهد، از فرماندهی ارتش پاکستان کناره گيری کند و نظام دموکراتيک را به پاکستان بازگرداند.


آقای مشرف که از متحدان کليدی آمريکا در نبرد با تروريسم است از روز شنبه در پاکستان وضعيت فوق العاده اعلام کرده است.


تصاوير پليس هايی که با گاز اشک آور به معترضين حمله می کنند و با باتوم هايشان آنها را کتک می زنند، در گوشه و کنار جهان منتشر شده اند و از نگاه ناظران، به تهديدی برای کمک های بين المللی بسياری بدل شده است که دولت پاکستان از جامعه بين المللی دريافت می کند.


با اين حال، دفتر امور خارجه پاکستان، اين اتفاقات را مساله «داخلی» توصيف کرد و از جامعه بين المللی خواست تا شرايط اين «متحد مبارزه با القاعده و طالبان» را درک کند.


  • «رييس جمهوری [ پرويز مشرف ] معتقد است که دوستان ما بايد درک خود را از وضعيت ما و چالش های بسياری جدی که از سوی تحرکات تروريسم و تندروی با آن رو به رو هستيم، نشان دهند.»
محمد صدیق

محمد صديق، سخنگوی دفتر امور خارجه پاکستان، به خبرگزاری فرانسه گفت: «رييس جمهوری [ پرويز مشرف ] معتقد است که دوستان ما بايد درک خود را از وضعيت ما و چالش های بسياری جدی که از سوی تحرکات تروريسم و تندروی با آن رو به رو هستيم، نشان دهند.»


وی همچنين تاکيد کرد که پاکستان با وضعيت فوق العاده رو به رو است و فعلا هيچ تاريخی برای برپايی انتخابات سراسری تعيين نشده است.


در پی اعتراض های چند روز اخير به اعلام وضعيت فوق العاده از سوی پرويز مشرف، هزار و ۵۰۰ نفر از سوی نيروهای پليس پاکستان دستگير شده اند.


جرج بوش در واکنش به تحولات اخير پاکستان گفت: «ما انتظار داريم که انتخابات پاکستان در نخستين فرصت ممکن برگزار شود و رييس جمهوری لباس نظامی اش را از تن به در آورد.»


وی افزود: «اميد ما اين است که او دموکراسی را با بيشترين سرعت ممکن احيا کند.»


پيش از اين کاخ سفيد اعلام کرده بود که کمکهای خود با دولت پاکستان را بازنگری خواهد کرد.


همچنين بان کی مون، دبير کل سازمان ملل متحد نيز ضمن بيان اينکه عميقا به مساله پاکستان توجه دارد، از پرويز مشرف خواست که هر چه زودتر، بازداشت شدگان چند روز اخير را آزاد کند.


XS
SM
MD
LG