لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۲

آیا حکومت پرویز مشرف در خطر است؟


کارشناسان می گویند باید منتظر ماند و دید که آیا مشرف در روزهای آینده خواهد توانست بر بحران پدید آمده فائق آید یا خیر.
کارشناسان می گویند باید منتظر ماند و دید که آیا مشرف در روزهای آینده خواهد توانست بر بحران پدید آمده فائق آید یا خیر.

اعلام وضعیت فوق العاده در پاکستان بحران سیاسی را در این کشور سبب شده است. مشرف شخصا، افزایش حملات تروریستی و خطر بروز هرج و مرج در این کشور را دلیل تصمیم خود اعلام کرده است.


اما کارشناسان می گویند، قصد دیوان عالی پاکستان مبنی بر غیرقانونی اعلام کردن نامزدی مشرف در انتخابات ریاست جمهوری اخیر، انگیزه اصلی اعلام وضعیت فوق العاده است.


برکناری افتخار محمد چوهدری ، رییس دادگاه عالی پاکستان و تعداد ی از همکارانش توسط ژنرال مشرف پس از اعلام وضعیت فوق العاده این دیدگاه را تایید می کند.


در عین حال دکتر ناصر زیدی، روزنامه نگار پاکستانی مقیم آلمان معتقد است که قضات دادگاه عالی پاکستان در تحریک مشرف برای اعلام وضعیت فوق العاده مقصر بوده اند.


وی به رادیو فردا می گوید: «آنها با دولت پرویز مشرف خیلی تند برخورد کردند، مقامات ارشد دولتی را به دادگاه احضار کردند، بالاترین افسران پلیس را از سمت شان کنار گذاشتند و این امری است که فکر می کنم، هیچ دولتی در جهان نمی پذیرد.»


اما برکناری تعدادی از قضات دادگاه عالی پاکستان خشم حقوقدانان این کشور را برانگیخته است. صدها نفر از این وکلا روز شنبه و یکشنبه در شهر کراچی دست به تظاهرات زدند که توسط نیروهای پلیس سرکوب شدند.


  • «مردم عادی از وضعیت کنونی فوق العاده ناراحت هستند ولی این ناراحتی بیشتر به خاطر مشکلات اقتصادی است که در آینده هم تشدید خواهد شد.»
یک روزنامه نگار پاکستانی مقیم آلمان

دکتر ناصر زیدی درباره احتمال سرایت اعتراضات به دیگر اقشار جامعه می گوید: «به نظر من مردم عادی از وضعیت کنونی فوق العاده ناراحت هستند ولی این ناراحتی بیشتر به خاطر مشکلات اقتصادی است که در آینده هم تشدید خواهد شد. اما نکته جالبی که وجود دارد آن است هیچ یک از اعضای حزب مردم پاکستان دستگیر نشده اند و بی نظیر بوتو رهبر این حزب همچنان در فکر تفاهم با مشرف است. از طرف دیگر، رهبران دیگر احزاب بیشترشان در زندان هستند. همه منتظرند ببینند آیا احزاب سیاسی می توانند مردم را به خیابان بکشند یا خیر. ولی به نظر من این کار، کار بسیار دشواری است.»


مقامات دولت پاکستان اعلام کرده اند که با برقراری وضعیت فوق العاده برگزاری انتخابات پارلمانی که قرار بود دو ماه آینده برگزار شود، به تعویق خواهد افتاد.


ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا از وضعیت پیش آمده در پاکستان ابراز نگرانی شدید کرده اند و از رییس جمهوری پاکستان خواسته اند تا کشور را به حالت عادی بازگرداند.


کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا از مشرف خواسته است تا از سمت اش به عنوان فرمانده ستاد کل ارتش استعفا دهد و انتخابات را در زمان مقرر برگزار کند.


پتر آندرئاس بخ مان، تحلیلگر سیاسی آلمانی مقیم اسلام آباد بر این باور است که ایالات متحده با وجود انتقاد از اقدامات پرویز مشرف، در حال حاضر به همکاری خود با وی پایان نخواهد داد.


وی در گفت و با رادیو فردا می گوید: «ایالات متحده مدتهاست که به پاکستان به عنوان متحدی در جنگ علیه تروریسم علاقمند است و مشرف شخصیتی بوده که با این کشور همکاری می کرده است. من فکر نمی کنم که یک شبه در این وضعیت تغییری ایجاد شود، گرچه فکر نمی کنم که آمریکا علاقمند باشد پاکستان بی ثبات شود و به دمکراسی در این کشور آسیب وارد آید.»


این تحلیلگر سیاسی می اقزاید: «ایالات متحده اقدامات مشرف را محکوم می کند ولی فکر می کنم که به همکاری با مشرف همچنان علاقمند است چرا که در حال حاضر جایگزینی برای وی وجود ندارد.»


کارشناسان می گویند باید منتظر ماند و دید که آیا مشرف در روزهای آینده خواهد توانست بر بحران پدید آمده فائق آید یا خیر. چرا که به گفته آنها اعتراضات یک قشر تحصیل کرده مانند حقوقدانان ممکن است در دراز مدت، به تهدید جدی برای حکومت ژنرال تبدیل شود.


حقوقدانان پاکستانی پیش از این نیز یکبار قدرت خود را به رخ ژنرال کشیده بودند. هنگامی که مشرف در ماه مارس برای نخستین بار افتخار محمد چو ه دری، رییس دادگاه عالی پاکستان را برکنار کرد آنها به مدت شش ماه در خیابان ها اعتراض کردند تا سرانجام رییس جمهوری تسلیم شد و اجازه داد تا چوهدری به سر کارش باز گردد.


XS
SM
MD
LG