لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۱

شش کشته در ششمین حمله انتحاری پیشاور؛ طالبان مسئولیت پذیرفت


پس از انفجار بمب در پیشاور، روز دوشنبه
پس از انفجار بمب در پیشاور، روز دوشنبه
روز دوشنبه ششمین حمله انتحاری در هشت روز گذشته در شهر پیشاور پاکستان و حوالی آن، در نزدیکی مرز افغانستان، دست‌کم شش کشته و ۲۵ مجروح به جای گذاشت.

به گزارش تلویزیون خبری سی‌ان‌ان، رهبران گروه شبه‌نظامی طالبان مسئولیت این موج حملات را که شهر پیشاور را به ویرانه‌ای بدل کرده بر عهده گرفته و وعده داده‌اند که این حملات ادامه خواهد داشت.

با این حال سی‌ان‌ان از قول یک سخنگوی گروه طالبان می‌گوید که بعضی از این حملات کار سازمان‌های اطلاعاتی پاکستان است که به قصد «کاستن از حمایت مردم از این شبه‌نظامیان» اجرا شده‌اند.

از ماه گذشته که ارتش پاکستان حمله خود به نیروهای طالبان در استان وزیرستان جنوبی را با هدف ریشه‌کن کردن این نیروها آغاز کرده است، شهر پیشاور آماج حملات تلافی‌جویانه طالبان بوده است، حملاتی که تاکنون جان صدها غیرنظامی را گرفته است.

به گفته ارتش پاکستان، در نتیجه عملیات یک‌ماهه اخیر صدها شبه‌نظامی طالبان کشته‌ شده‌اند، اما به دلیل این که مقامات پاکستان از ورود خبرنگاران خارجی به منطقه عملیات جلوگیری می‌کنند تأیید اطلاعات ارتش میسر نیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هدف حمله روز دوشنبه ظاهراً قرارگاه پلیس خارج از پایگاه هوایی بادابر در حومه شهر پیشاور بوده است، اما در نتیجه این حمله یک مسجد و یک فروشگاه نیز آسیب جدی دیدند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان از قول اعظم طارق، سخنگوی طالبان پاکستان، در مورد این موج حملات گفت: «هدف طالبان همیشه روشن بوده است: سازمان‌های دولتی که به تحریک آمریکایی‌ها طالبان را هدف قرار می‌دهند و دست‌شان به خون شهدای ما آلوده است.»

اما اعظم طارق در پیام خود که ویدئوی آن روز شنبه گذشته در اینترنت منتشر شده است می‌افزاید که انفجارهایی که جان غیرنظامیان را می‌گیرند «کار مجاهدین نیست».

در همین زمینه روزنامه نیویورک تایمز چاپ آمریکا روز دوشنبه در گزارشی اشاره کرد که ایالات متحده اخیراً پاکستان را تحت فشار گذاشته است که نبرد خود با شبه‌نظامیان طالبان و القاعده را گسترش دهد.

شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان، در واکنش به این گزارش اعلام کرده است که «ما تحت فشار دیگران کاری نمی‌کنیم».

پاکستان در دهه ۱۹۹۰ به حمایت از طالبان پرداخت تا آنها را به سدی در برابر نفوذ هند در افغانستان تبدیل کند، اما بلافاصله پس از حملات یازده سپتامبر در آمریکا رسماً از حمایت آنها دست برداشت.

به دنبال عملیات اخیر ارتش پاکستان در وزیرستان جنوبی، تاکنون بیش از ۱۶۰ هزار غیرنظامی آواره شده‌اند.
XS
SM
MD
LG