لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۶

بررسی روزنامه های صبح پنج شنبه ايران


روزنامه اعتماد، در گزارشی از وضعيت دستمزد کارگران به نقل از فعالان کارگری نوشته است که دستمزدها بايد «واقعی شوند.»


اين روزنامه از قول دبير هماهنگی خانه کارگر جنوب کشور نوشته است: «دولت و شورای عالی کار بايد در تعيين حقوق کارگران و بازنشستگان تجديد نظر کنند. در حال حاضر کالاها قيمت واقعی خود را دارند در حالی که حقوق ها واقعی نيستند و با اين سطح دستمزدها کارگران توان پرداخت اجاره مسکن، کرايه ها و ارزاق عمومی را ندارند.»


اعتماد در عين حال با اشاره به اظهارات اخير محمد جهرمی، وزير کار درباره احتمال تعيين دستمزد دوگانه برای سال ۸۷ نوشته است که وزير کار حرکت به سمت تعيين دستمزد ۸۷ را با دفاع از «دوگانه ساختن دستمزد ها» کليد زده است.


  • «با سخنان اخير وزير کار، گمان می رود در سال ۸۷ شاهد اتفاقاتی مشابه آنچه در سال ۸۵ رخ داد، باشيم.»
اعتماد

اين روزنامه با اشاره به تکرار چنين تجربه ای در سال ۸۵ و اخراج هزاران کارگر قرار دادی در ادامه چنين سياستی نوشته است: «با سخنان اخير وزير کار، گمان می رود در سال ۸۷ شاهد اتفاقاتی مشابه آنچه در سال ۸۵ رخ داد، باشيم.»


روزنامه اعتماد ملی، از تجمع دانشجويان ممنوع الورود به دانشگاه علامه خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه، دانشجويان محروم شده از تحصيل دانشگاه علامه تهران، روز چهارشنبه مقابل دانشکده های خود، با پلاکاردهايی به صورت مسالمت آميز پشت در دانشکده ها ايستادند و به روند برخورد با دانشجويان اعتراض کردند.


اعتماد ملی نوشته بعد از برخورد مديريت دانشگاه در ترم گذشته تحصيلی، دانشجويان اين دانشگاه اعتراضاتی کردند که در پی آن به کميته های انضباطی احضار و براساس آن ۳۰ نفر از دانشجويان به مدت ۴۰ ترم از تحصيل محروم شده اند.


روزنامه کيهان از کشته شدن ۳ نفر بر اثر انفجار يک خانه در اهواز خبر داده است.


اين روزنامه دليل اين انفجار را که ساعت ۶ بامداد روز چهارشنبه در خانه ای واقع در خيابان ۲۵ کيان آباد اهواز روی داد، نشت احتمالی گاز عنوان کرده و نوشته که براثر اين سه نفر کشته و ۴ نفر مجروح شده اند.


روزنامه خراسان از تعويق انتخابات فدراسيون فوتبال ايران خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه، به دنبال استعفای جمعی کانديداهای رياست فدراسيون و اعضای هيئت رئيسه فدراسيون فوتبال، انتخابات اين فدراسيون به تعويق افتاده و در جلسه اضطراری کميته انتقالی مقرر شده تا انتخابات فدراسيون فوتبال در تاريخ ۱۵ آذرماه برگزار شود.


خراسان نوشته که تا قبل از استعفای کانديداهای فدراسيون فوتبال قرار بر اين بود انتخابات در تاريخ ۲۳ مهرسال جاری برگزار شود.


مقامات دولتی در تلاش هستند تا علی آبادی، رئيس سازمان تربيت بدنی و از نزديکان محمود احمدی نژاد، رياست اين فدراسيون ورزشی را بر عهده بگيرد.


  • «جرايم مالی و اقتصادی نگرانی۴۰ درصد مردم است و امروز مسئله کلاهبرداری ها، مردم را نگران کرده است.»
خراسان

روزنامه همشهری، به نقل از رئيس پليس آگاهی نيروی انتظامی خبر داده که سالانه ۱۲ هزار و ۳۰۰ نفر در ايران به قتل می رسند.


اين روزنامه همچنين به نقل از سرهنگ جعفری نوشته است: «جرايم مالی و اقتصادی نگرانی۴۰ درصد مردم است و امروز مسئله کلاهبرداری ها، مردم را نگران کرده است.»


اين مقام نيروی انتظامی هشدار داده که اگر کلاهبرداری ها با تغييرات قانونی ساماندهی نشوند، اوضاع کلاهبرداری ها در کشور نگران کننده خواهد شد.


روزنامه جمهوری اسلامی از اعتصاب کارگران در خرم آباد خبر داده و نوشته است: «از روز يکشنبه کارگران کارخانه پارسيلون خرم آباد لرستان به طور مداوم در تجمع اعتراض آميز عبور و مرور در مسير استانداری خرم آباد را مختل کرده اند.»


به نوشته اين روزنامه، اين کارخانه که چند سال قبل به بخش خصوصی واگذار شده، يک ماه قبل رسما تعطيل شده و کارکنان آن با مشکل رو به رو شده و در اين مدت هر هفته با تجمع در جلوی استانداری لرستان خواستار حل مشکل خود و راه اندازی مجدد کارخانه هستند.


روزنامه جمهوری اسلامی اغلب کارگران اعتصاب کننده در خرم آباد را «خانواده شهدا» ناميده و نوشته است: «آنان اين هفته اعتراض خود را با تجمع جلوی استانداری روزانه کرده و خواستار رسيدگی مسئولان به اين مشکل شدند.»


روزنامه همبستگی عنوان اصلی خود را به هشدار حسن روحانی اختصاص داده و از قول وی نوشته است: «شرايط کشور هر روز سخت تر ميشود.»


  • «شرايط کشور هر روز سخت تر ميشود.»
همبستگی به نقل از حسن روحانی

به نوشته اين روزنامه، اين عضو شورای عالی امنيت ملی کشور گفته است: «احساس مالکانه داشتن نسبت به مردم و کشور بزرگترين مشکل و درد بی درمان جامعه ماست. منافع و مسايل ملی مربوط به همه ملت است و همه بايد مسووليت خود را درباره آن انجام دهند. نميتوان يک مساله مهم ملی را تنها به يک گروه يا چند نفر سپرد، بايد از نظرات و انديشه های ديگران و از کمک ديگران نيز استفاده کرد.»


روحانی در عين حال با انتقاد از اظهارات اخير محمود احمدی نژاد که مذاکره وی با مسئوليت سيلاست خارجی اتحاديه اروپا را «خودسرانه» خوانده بود، گفته است: «آستانه تحمل برخی مسوولين بسيار پايين است.»


روزنامه سرمايه از کاهش ۸۰ هزار بشکه ای توليد نفت ايران در سال ۲۰۰۶ خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه، سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) اعلام کرده است که ميانگين توليد نفت خام ايران در سال ۲۰۰۶ معادل سه ميليون و ۸۶۵ هزار بشکه در روز بوده که در مقايسه با سال ۲۰۰۵ حدود ۷۹ هزار بشکه کاهش داشته است.


XS
SM
MD
LG