لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۳

مدودیف: موشک های روسی در مرز با لهستان مستقر می شوند


رییس‌ جمهور روسیه روز چهارشنبه تهدید کرد که در واکنش به طرح آمریکا برای ایجاد سپر دفاع موشکی در شرق اروپا، موشک ‌های جدیدی را در نزدیکی مرز لهستان مستقر خواهد کرد.


دیمیتری مدودیف که شدیدترین انتقاد خود به سیاست خارجی آمریکا را درست در روز برگزیده شدن باراک اوباما به ریاست جمهوری مطرح می ‌کرد، گفت: «از کشمکش در قفقاز به عنوان بهانه ‌ای برای فرستادن ناوهای ناتو به دریای سیاه استفاده کردند و سپس سامانه‌های ضدموشکی خود را به اروپا تحمیل کردند که به نوبه خود باعث اقدامات تلافی‌ جویانه روسیه خواهد شد.»


به گزارش خبرگزاری رویترز، او در نخستین سخنرانی سالانه خود خطاب به ملت روسیه با دفاع از جنگ این کشور علیه گرجستان، مردم را به ملی ‌گرایی فرا خواند و به واشینگتن به دلیل آنچه که سیاست خارجی «خودخواهانه» و «خطاهای اقتصادی» آمریکا خواند، حمله کرد.


مدودیف اشاره کرد که بحران‌های مالی جهانی و قفقاز بیانگر نیاز به اصلاح بنیادی در نهادهای بین‌المللی هستند.


آقای مدودیف گفت: «در صورت لزوم برای خنثی کردن سامانه ضد موشکی آمریکا، سامانه موشکی اسکندر در کالینینگراد مستقر خواهد شد.»


رییس‌ جمهور روسیه در سخنرانی ۸۵ دقیقه ‌ای خود همچنین پیشنهاد افزایش دوره ریاست‌‌ جمهوری از چهار به شش سال،‌ یک سال افزایش دوره خدمت اعضای مجمع قانونگذاری و تسهیل پیروزی احزاب کوچک در انتخابات پارلمان را مطرح کرد.


او اشاره نکرد که دوره شش ساله ریاست جمهوری شامل حال خود او هم می ‌شود یا منظور او رییس ‌جمهور بعدی روسیه است که در سال ۲۰۱۲ انتخاب خواهد شد.


تحلیلگران سیاسی بر این عقیده ‌اند که ولادیمیر پوتین در سال ۲۰۱۲ بار دیگر به مقام ریاست جمهوری انتخاب خواهد شد. پوتین که در آغاز سال جاری پس از دو دوره ریاست جمهوری از این مقام کنار رفت اکنون نخست ‌وزیر روسیه است و همچنان قدرت خود را حفظ کرده است.


دیمیتری مدودیف اشاره کرد که بحران مالی جهان و بحران قفقاز بیانگر نیاز به اصلاح بنیادی در نهادهای بین ‌المللی هستند.


او گفت: «خطاها و بحران‌ های سال ۲۰۰۸ به تمام ملل مسئول در جهان ثابت کردند که زمان عمل فرا رسیده و نظام اقتصادی و سیاسی بین‌المللی نیاز به اصلاح ریشه ‌ای دارد.»


آمريکا در قراردادی که تابستان سال جاری با کشور لهستان به امضاء رساند اعلام کرد که ضمن احداث پايگاه موشکی در این کشور روابط نظامی خود را با اين کشور تعميق می بخشد. خبری که روسیه در واکنش به آن گفت: امضای این قرارداد روابط آمريکا و روسيه را تيره خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG