لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۰

پوتين نسبت به آغاز مسابقه تسلیحاتی با غرب هشدار داد


ولادمیر پوتین، نخست وزیر روسیه پیش زا این دو دوره رییس جمهوری این کشور بود. (عکس از AFP)
ولادمیر پوتین، نخست وزیر روسیه پیش زا این دو دوره رییس جمهوری این کشور بود. (عکس از AFP)

ولادیمير پوتين، نخست وزير روسيه درباره آغاز یک مسابقه تسلیحاتی با غرب هشدار داد و گفت موشک های روسیه به سوی جمهوری چک و لهستان هدف گیری می شود.


ولادیمير پوتين، روز پنجشنبه، ۲۱ شهريور ماه در استراحت گاه سوچی واقع در کرانه دريای سياه خطلب به غرب گفت: «لطفا کاری نکنيد که منجر به آغاز يک مسابقه تسليحاتی در اروپا شود، به اين کار احتياجی نيست، اما ما بايد چه کنيم؟ در حالی که آنها دارند موشک ها را نصب می کنند، آرام بنشينيم؟»


نخست وزير روسيه همچنين بار ديگر، به لهستان و جمهوری چک درباره موافقت با نصب سپر دفاع موشکی آمريکا در خاک خود هشدار داد و گفت: «هدفگيری اين کشورها به محض آنکه اين موشک ها آورده شوند، انجام خواهد شد.»


اشاره او به موشک هايی ضد موشک آمريکا است که براساس توافق با لهستان، قرار است در خاک اين کشور نصب شود.


جمهوری چک نیز تيرماه گذشته با استقرار رادارهای سپر دفاع موشکی آمريکا در خاک خود موافقت کرد.


  • «هدفگيری اين کشورها به محض آنکه اين موشک ها آورده شوند انجام خواهد شد.»
ولادمیر پوتین

لهستان هم که تا زمان عمليات نظامی روسيه به گرجستان، با امضای توافقنامه نصب موشک های سامانه دفاع موشکی آمريکا موافق نکرده بود، اين توافقنامه را در جريان درگيري های گرجستان امضا کرد.


آمريکا هدف از استقرار سپر دفاع موشکی خود را مقابله با تهديد موشک های کره شمالی و ايران عنوان کرده است اما روسيه اين اقدام آمريکا را تهديدی عليه امنيت خود قلمداد می کند و تهديد کرده است که در مقابل موشک های خود را به سوی اروپا نشانه می رود.



«هيچ مبنايی برای يک جنگ سرد وجود ندارد»

نخست وزیر روسیه در ادامه سخنان خود احتمال بروز یک جنگ سرد جدید را رد کرد و گفت: «امروز هيچ تناقض ايدئولوژيکی وجود ندارد، هيچ مبنايی برای يک جنگ سرد وجود ندارد، هيچ مبنايی برای دشمنی مشترک وجود ندارد، روسيه جاه طلبی امپرياليستی ندارد.»

روسيه طی هفته های گذشته به دليل وارد کردن نيروهای ارتش خود به خاک گرجستان در ماه گذشته و به رسميت شناختن اوستيای جنوبی و ابخازيا، دو منطقه جدايی طلب گرجستان، مورد انتقاد رهبران آمريکا و اروپا قرار گرفته است.

برخی رهبران اروپا مسکو را به استفاده از شيوه رهبران کمونيست شوری در رفتار با همسايگان کنونی روسيه متهم کرده اند.

برخی کشورها هم نگران آن هستند که روسيه در پی به دست آوردن نفوذ در کشورهايی باشد که در دوران پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، تحت تسلط خود داشت.


ديک چنی، معاون رييس جمهوری آمريکا، حدود دو هفته پيش مسکو را به خاطر ارعاب و «قدرت بدون فکر» مورد انتقاد قرار داد.


پوتين همچنين در ادامه سخنان خود گفت: «تهديد زنده شدن شوروی وجود ندارد اما آنها تلاش می کنند آن را احيا کنند.»

ولادیمير پوتين در ادامه سخنانش با اشاره به روابط واشینگتن و مسکو، آمریکا را متهم به رفتارکردن شبیه به «امپراطوری روم» کرد.


اما او در باره آینده روابط دو کشور گفت که نتيجه انتخابات رياست جمهوری آمريکا هرچه که باشد، روسيه به دنبال روابط خوب با رييس جمهوری جديد آمريکا خواهد بود.


XS
SM
MD
LG