لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۵

مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق نام خود را تغییر داد


مجلس اعلا از گروههای سیاسی با نفوذ شیعیان عراقی است.
مجلس اعلا از گروههای سیاسی با نفوذ شیعیان عراقی است.

مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق، یکی از مهم ترین احزاب سیاسی شیعه عراق اعلام کرد که واژه «انقلاب» را از نام خود حذف کرده و آن را به «مجلس اعلای اسلامی عراق» تغییر داده است.


عبدالعزیز حکیم، رییس این گروه سیاسی گفت واژه «انقلاب»، معنای تغییر می دهد که با سرنگونی صدام حسین، مجلس اعلا به این هدف رسیده است.

برخی تحلیل گران در مصاحبه با خبرگزاری های بین المللی می گویند که مجلس اعلای اسلامی عراق، با حذف واژه انقلاب از نام خود قصد دارد فاصله خود را با دولت جمهوری اسلامی ایران نشان دهد.

رییس مجلس اعلای اسلامی عراق، روحانی برجسته عراقی که پس از کشته شدن برادرش محمد باقر حکیم، ریاست این مجلس را بر عهده گرفت، روز شنبه به خبرنگاران گفت: «مجلس اعلا متوجه تغییرات سیاسی در عراق شده است و مهم ترین آنها تغییر رژیم صدام حسین است. بنابراین استفاده از واژه انقلاب در نام این مجلس غیر ضروری به نظر می رسد.»


عبدالعزیز حکیم، کماکان با روحانیون حاکم در ایران نیز رابطه بسیار نزدیکی دارد.

عبدالعزیز حکیم به همراه برادرش محمد باقر حکیم در سال ۱۹۸۲ مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق را به عنوان جنبشی مخالف در تبعید، در ایران، بنیان گذاشتند. این مجلس تحت حمایت رژیم جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت.


بسیاری تشکیل این گروه سیاسی و حمایت های همه جانبه روحانیون ایرانی از آن را در چارچوب سیاستی ارزیابی می کردند که زمانی با عنوان «صدور انقلاب ایران به خارج از مرزهای کشور»، در میان تندروهای جمهوری اسلامی ایران هوادار داشت.

نام مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق نیز اشاره ای مستقیم به انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ داشت. تهران در زمان جنگ ایران و عراق، مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق را زیر چتر حمایت خود گرفت و شورشیان عراقی را برای مبارزه علیه کشور خودشان در این مجلس بسیج کرد.

اعضای مجلس اعلا پس از سرنگونی صدام حسین و اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ به عراق بازگشتند و به سرعت در دولت شیعه و نیروهای امنیتی عراق نفوذ کردند.

مجلس اعلا پس از آن نیز روابط نزدیک خود را با تهران ادامه داد. زمستان گذشته نیروهای ارتش آمریکا به چند ساختمان این حزب حمله کردند تا آنچه نمایندگان امینتی جمهوری اسلامی می خواندند را دستگیر کنند. نیروهای آمریکایی فهرستی از سلاح هایی که جمهوری اسلامی برای مجلس اعلا فرستاده بود را پیدا کردند.


عبدالعزیز حکیم، رییس مجلس اعلای اسلامی عراق از روحانیان پر نفوذ شیعه عراقی است که با ایالات متحده روابط نزدیکی دارد.

عبدالعزیز حکیم، رییس مجلس اعلای اسلامی عراق از روحانیان پر نفوذ شیعه عراقی است که با ایالات متحده روابط نزدیکی دارد.


وی زمستان گذشته به واشینگتن سفر کرد و با جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا دیدار و درباره مسایل عراق، اتهام آمریکا مبنی بر دخالت ایران در این عراق و حضور نیروهای آمریکایی در این کشور مذاکره کرد.

برخی تحلیلگران حذف واژه «انقلاب» از نام مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق را در زمانی که آمریکا و بسیاری از عراقی ها تهران را به شعله ور کردن درگیری ها و ناآرامی در عراق متهم می کنند، تلاش این مجلس برای فاصله گرفتن از ایران می دانند.

محمود عثمان، نماینده کرد پارلمان عراق به خبرگزاری فرانسه گفته است:« این کار طبیعی است. این مجلس، انقلابی بود و اکنون انقلابی در کار نیست.»

او در ادامه می افزاید:« ممکن است بخشی از حذف واژه انقلاب به دلیل آن باشد که این مجلس می خواهد با گذشته خود فاصله بگیرد. این مجلس پس از انقلاب اسلامی ایران پایه گذاری شد و از آن زمان شرایط تغییر کرده است.»

جوست هیلترمن، تحلیلگر مسایل عراق در گروه بحران بین المللی می گوید مجلس اعلا با وجود اینکه بزرگترین حزب شیعی عراق است، هیچگاه محبوب نبوده است.این مجلس به دلیل گذشته ای که داشته، هیچگاه از حمایت و محبوبیت زیاد برخوردار نبوده است.»

وی می افزاید:« این مجلس توسط نیروهای اطلاعات جمهوری اسلامی در دهه ۱۹۸۰ تاسیس شد و اکنون می خواهد فاصله خود را با انقلاب اسلامی در ایان به رهبری آیت الله خمینی و دولت جمهوری اسلامی بیان کند.»

مجلس اعلای اسلامی عراق در پارلمان عراق ۳۰ نماینده دارد و یکی از قدرتمندترین متحدان دولت ائتلافی نوری المالکی، نخست وزیر عراق است.


XS
SM
MD
LG